PENGEMBANGAN LEMBAR KERJA SISWA (LKS) BERBASIS INKUIRI TERBIMBING PADA MATERI POKOK CAHAYA

Isni Resita, Chandra Ertikanto, Wayan Suana

Abstract


This development research aimed to develop LKS based on guided inquiry in light topic for SMP students of class VIII. The study was conducted to determine the attractiveness, easiness, usefulness, and effectiveness of the LKS product at SMPN 4 Sekampung in class VIII.3 to get LKS which is proper with the purpose of learning. The study refers to the design of research and development (R & D) according to Sugiyono with the development procedure consists of the potential and problem, data collection, product design, design validation, design revision, product testing, product revision, utility testing, product revision, and mass production. The final product that has been developed were very attractive, very easy, and very useful. The result of the effectiveness test showed that LKS is effectively used as instructional media because 86% of students have completed minimum value of completeness criteria (KKM) which has been set at 70.

Penelitian pengembangan ini bertujuan mengembangkan LKS berbasis inkuiri terbimbing pada materi cahaya untuk siswa SMP kelas VIII. Penelitian dilakukan untuk mengetahui kemenarikan, kemudahan, kemanfaatan, serta keefektifan produk LKS di SMPN 4 Sekampung kelas VIII.3 untuk mendapatkan LKS yang sesuai dengan tujuan pembelajaran. Penelitian mengacu pada desain penelitian dan pengembangan (R & D) menurut Sugiyono dengan prosedur pengembangan terdiri dari potensi dan masalah, pengumpulan data, desain produk, validasi desain, revisi desain, uji coba produk, revisi produk, uji coba pemakaian, revisi produk, dan produksi massal. Produk akhir yang dihasilkan sangat menarik, sangat mudah, dan sangat bermanfaat. Hasil uji efektivitas menunjukan bahwa LKS efektif digunakan sebagai media pembelajaran karena 86% siswa telah tuntas nilai Ketuntasan Kriteria Minimal (KKM) yang telah ditetapkan yaitu 70.

Kata kunci: cahaya, inkuiri terbimbing, lembar kerja siswa, pengembangan.

Full Text:

PDF

References


Arikunto, Suharsimi. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik Edisi Revisi. Jakarta: Rineka Cipta.

Hussain, A., Azeem, M., dan Shakoor, A. 2011. Physics Teaching Methods: Scientific Inquiry Vs Traditional Lecture. International Journal of Humanities and Social Science. Vol 1 (19), 269-279.

Jacobson, David A, Paul E, dan Donald K. 2009. Metode-metode Pengajaran Meningkatkan Belajar Siswa TK SMA. Jakarta: Pustaka Belajar.

Johnstone, A.H., Shuhaili, A.A. 2001. Learning in the Laboratory: Some Thoughts from the Literature. Journal of the Royal Society of Chemistry. Vol 5 (1), 42-91.

Memes, Wayan. 2000. Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Grafindo.

Permana, Ardy. 2013. Pengembangan LKS (Lembar Kerja Siswa) Model Inkuiri Terbimbing Materi Pokok Optika. Jurnal Pembelajaran Fisika. Vol 1 (5), 45-57.

Rohman, Muhammad. 2013. Strategi dan Desain Pengembangan Sistem Pembelajaran. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Sanjaya,Wina. 2010. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Sugiyono. 2014. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Suhandana, Anggun. 2012. Belajar dan Pembelajaran Berbasis Komputer. Bandung: CV Alfabeta.

Sunyono. 2008. Development Of Student Worksheet Base on Environment to Sains Material of Yunior High School in Class VII on Semester I (Study in SMPN 1 Bandar Lampung for Materials of Acid, Base, and Salt). Proceeding of the 2nd International Seminar of Science Education. Bandung: UPI.

Suryani, Nunuk, dan Leo Agung. 2012. Strategi Belajar Mengajar. Yogyakarta: Penerbit Ombak.

Suyanto, Eko dan Sartinem. 2009. Pengembangan Contoh Lembar Kerja Fisika Siswa dengan Latar Penuntasan Bekal Awal Ajar Tugas Studi Pustaka dan Keterampilan Proses untuk SMA Negeri 3 Bandarlampung. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan 2009. Lampung: Unila.

Trianto. 2010. Perangkat Pembelajaran Terpadu. Jakarta: Prestasi Pustaka Publisher.

Wati, Rosita. 2015. Pengembangan LKS Berbasis Inkuiri Terbimbing untuk Pembelajaran Fluida Statis di SMAN 1 Kotaagung. Jurnal Pembelajaran Fisika. Vol 3 (2), 99-109.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


##submission.copyrightStatement##



  Lisensi Creative Commons
Copyright of the article is reserved by the authors. Published by the Program Studi S1 Pendidikan Fisika, FKIP, Universitas Lampung in collaboration with the Physical Society of Indonesia (since 2019).  This article is an open-access article under the Creative Commons non-commercial-share-alike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0).  license.