PENGEMBANGAN ALAT PERAGA IPA BERBASIS TEKNOLOGI MURAH MATERI TEKANAN DI SMP

Fathin Irina Diatri, Abdurrahman Abdurrahman, Undang Rosidin

Abstract


Observation results showed that SMPTN 15 TKBM Bandar Lampung didn’t have the tool because of fund limit. On the other hand, the teacher and students really need the demonstrating tool for learning pressure lesson. Therefore, the aim of this developmental research is to produce demonstrating tool using tools and materials from surrounding environment, to know how the demonstrating tool that based on low cost technology for science learning on pressure material with student worksheet, and to know the effectiveness of demonstrating tool learning which was made. The development based on Borg's and Gall’s developmental model which procedures are consisting of ten steps. Expert tests result revealed that the product was appropriate with theory and suitable to be used. The result of main field test and operational field test indicated that demonstrating tool on pressure with guide of lab worksheet were effective to be used as learning media.

Observasi menunjukkan bahwa SMPTN 15 TKBM Bandar Lampung belum memiliki alat peraga dikarenakan keterbatasan dana. Sedangkan guru dan siswa sangat memerlukan alat peraga pada pembelajaran materi tekanan. Sehingga, tujuan pengembangan ini adalah untuk menghasilkan alat peraga menggunakan alat dan bahan dari lingkungan sekitar, mengetahui bagaimana alat peraga berbasis teknologi murah untuk pembelajaran IPA materi tekanan disertai LKS, dan mengetahui efektivitas alat peraga pembelajaran yang dibuat. Pengembangan mengacu pada model pengembangan Borg dan Gall yang prosedurnya terdiri dari sepuluh langkah. Hasil uji ahli menunjukkan produk telah sesuai dengan teori dan layak digunakan. Hasil uji lapangan utama dan uji lapangan operasional menunjukkan bahwa alat peraga tekanan beserta LKS panduan praktikum efektif untuk digunakan sebagai media pembelajaran.

Kata kunci: alat peraga, pengembangan, tekanan, teknologi murah.


Full Text:

PDF

References


Arsito, R. 2004. Media Pembelajaran. Jakarta: Depdiknas.

Borg, W.R. & Gall, M.D. 1989. Educational Research: An Introduction, Fifth Edition. New York: Longman.

Jamzuri. 2007. Desain dan Pembuatan Alat Peraga IPA. Jakarta: Universitas Terbuka.

Nugroho. 2001. Landasan Filosofis Penelitian Pengembangan. Malang: Universitas Negeri Malang.

Suyanto, Eko. 2009. Pengembangan Contoh Lembar Kerja Fisika Siswa dengan Latar Penuntasan Bekal Awal Ajar Tugas Studi Pustaka dan Keterampilan Proses Untuk SMA Negeri 3 Bandar Lampung. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan 2009. Bandar Lampung: Unila.

Triyanto. 2010. Model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik. Surabaya: Prestasi Pustaka.

Winarti, Yayuk. 2011. Pengembangan Peraga Fisika Menggunakan Alat dan Bahan dari Lingkungan Sekitar untuk Pembelajaran Fisika Kelas X Semester Genap SMAN 12 Bandar Lampung. Skripsi. Bandar Lampung: Unila. (Tidak diterbitkan).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c)



  Lisensi Creative Commons
Copyright of the article is reserved by the author(s). Published by the Physics Education Study Program, Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Lampung in Collaboration with the Physical Society of Indonesia (since 2019).  This article is an open-access article under the Creative Commons non-commercial-share-alike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) license.