Development of TPACK-Integrated Creative Problem Solving Model in Improving Higher Order Thinking Skills

Edy Waluyo, Muhammad Zamroni Uska

Abstract


Abstract: Development of TPACK-Integrated Creative Problem Solving Model in Improving Higher Order Thinking Skills. Objective: This study aims to develop creative problem solving model integrated TPACK to improve higher order thinking skills. Methods: This research is Borg & Gall development with sample was 35 students of class XI SMAN 2 Selong. Research instruments is validation guidelines, practicality questionnaires and higher integral material essay tests. Data analysis using descriptive analysis for validity, practicality and t test for effectiveness. Findings: Products in the category are valid according to experts materials, language and learning technology. The product is relatively practical with an average score of 82.63. The product is classified effective with tcount is equal to 98.54 more than ttable is equal to 2.03 with a is equal to 5 percent and n-gain value of 0.77 with high category. Conclusion: CPS model integrated TPACK has effective potential to improve higher order thinking skills.

Keywords: TPACK, creative problem solving, high order thinking skills.

Abstrak: Pengembangan Model Creative Problem Solving Terintegrasi TPACK untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi. Tujuan: Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan Pembelajaran Creative Problem Solving terintegrasi TPACK untuk meningkatkan kemapuan berpikir tingkat tinggi siswa. Metode: Penelitian ini adalah penelitian pengembangan Borg & Gall. Sampel penelitian adalah 35 siswa kelas XI SMAN 2 Selong. Instrumen penelitian meliputi pedoman validasi desain pembelajaran, kuesioner kepraktisan dan tes esay materi integral. Analisis data menggunakan analisis deskriptif untuk analisis kevalidan, kepraktisan produk dan uji t untuk keefektifan produk. Temuan: Produk dalam kategori valid menurut ahli materi, Bahasa dan teknologi pembelajaran. Produk juga tergolong praktis dengan skor rata-rata 82,63. Produk tergolong efektif dengan thitung sama dengan 98,54 lebih dari ttabel sama dengan 2,03 dengan a sama dengan 5 persen serta nilai n-gain sebesar 0,77 dengan kategori tinggi. Kesimpulan: Model pembelajaran CPS terintegrasi TPACK memiliki potensi efektif untuk meningkatkan keterampilan berpikir tingkat tinggi

Kata kunci: TPACK, penyelesaian masalah kreatif, keterampilan berpikir tingkat tinggi.

 

DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpp.v13.i2.202302


Full Text:

PDF

References


Adams, Jonathan & Stefan, Kaczmarczyk & Picton, Phil & Peter, Demian. (2020). Problem solving and creativity in engineering: conclusions of a three year project involving reusable learning objects and robots. Engineering Education, 5(2), 4-17

Akturk, A. O. & Ozturk, H. S. (2019). Teachers TPACK orders and students self-efficacy as predictors of students academic achievement. International Journal of Research in Education and Science, 5(1), 283-294.

Andayani, F., & Lathifah, A. N. (2019). Analisis kemampuan pemecahan masalah siswa SMP dalam menyelesaikan soal pada materi aritmatika social. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 1–10.

Bahrudin, J. (2020). Penerapan model pembelajaran creatif problem solving untuk meningkatkan hasil belajar teknologi layanan jaringan materi ragam aplikasi komunikasi data. Journal of Education Action Research, 4(4), 536-545.

Borg, W. R., & Gall. (2007). Education research: An introduction, New York & London: Logman

Effendi, A., & Fatimah, A. T. (2019). Implementasi model pembelajaran creative problem solving untuk siswa kelas awal sekolah menengah kejuruan, Jurnal Teorema: Teori dan Riset Matematika. 4(2), 89–98. http://dx.doi.org/10.25157/teorema.v4i2.2535

Endah, D. R. J., Kesumawati, N., & Andinasari, A. (2019). Kemampuan pemecahan masalah matematis berdasarkan self efficacy siswa melalui Logan avenue problem solving-heuristic. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 3(2), 207-222

Farikah, F., & Firdaus, F. (2020). Technological Pedagogical and Content Knowledge (TPACK): The students’ perspective on writing class. Jurnal Studi Guru dan Pembelajaran, 3(2), 190-197.

Guerrero, S. (2010). Technological pedagogical content knowledge in the mathematics classroom. Journal of Digital Learning in Teacher Education, 26(4), 132–139.

Hariawan, H., Kamaluddin, K., & Wahyono, U. (2014). Pengaruh model pembelajaran creative problem solving terhadap kemampuan memecahkan masalah Fisika pada siswa kelas XI SMA Negeri 4 Palu. JPFT (Jurnal Pendidikan Fisika Tadulako), 1(2), 48-60

Ismiyanto, I., Syafii, S., & Syakir, S. (2010). Implementasi creative problem solving dalam pembelajaran menggambar: Upaya peningkatan kreativitas siswa sekolah dasar. Imajinasi Jurnal Seni, 6(2), 103-113.

Karen L, & Pepkins. (2004). Creative problem solving in math. https://rppsekolahdasar.blogspot.com

Khatimah, H., & Sugiman, S. (2019). The effect of problem solving approach to mathematics problem solving ability in fifth grade. Journal of Physics: Conference Series, 1157, 1-7.

Khaulah, S. (2018). Penerapan model pembelajaran jucama dengan menggunakan blok aljabar untuk meningkatkan kemampuan berfikir kreatif siswa pada materi persamaan kuadrat. Jurnal Pendidikan Almuslim, 6(2), 75-83.

Koehler, M. J., Mishra, P., & Cain, W. (2013). What is technological pedagogical content knowledge. Journal of Education, 193(3), 13-19.

Mairisiska, T., Sutrisno, S., & Asrial, A. (2014). Pengembangan perangkat pembelajaran berbasis TPACK pada materi sifat koligatif larutan untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis siswa, Edu Sains, 3(1), 28- 37

Malik, S., Rohendi, D., & Widiaty, I. (2018). Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) with information and Communication Technology (ICT) integration: A literature review. Advances in Social Science. Education and Humanities Research, 299, 498-503

Maimunah, M., Purwanto, P., Sa’dijah, C., & Sisworo, S. (2016). Penerapan model pembelajaran matematika melalui pemecahan masalah untuk meningkatkan penalaran matematis siswa kelas X-A SMA AL-Musilum. Jurnal Review Pembelajaran Matematika, 1(1), 17–30.

Manurung, S. L. (2015). Peningkatan kemampuan berpikir kritis siswa melalui penerapan model pembelajaran creative problem solving (CPS) dengan menggunakan software autograph. Jurnal Handayani, 4(2), 1–8.

Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054.

Muhammad, G., M., Septian, A., & Sofa, M. (2018). Penggunaan model pembelajaran creative problem solving untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa. Jurnal Mosharafa, 7(3), 315-325

Mullis, I. V. S., Martin, M. O., Foy, P., & Hooper, M. (2016). TIMSS 2015 international results in mathematics. Retrieved from Boston College : TIMSS & PIRLS International Study Center

Nur, I., Udiyah, M., & Pujiastutik, H. (2017). Implementation of Creative Problem Solving (CPS) to the problem solving ability IPA class VII SMP Negeri 2 Tuban. Proceeding Biology Education Conference, 14(1), 540–544.

Nursiami, S., & Soeprodjo, S. (20150. Keefektifan model pembelajaran creative problem solving berbantuan flash interaktif terhadap hasil belajar. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 9(1), 1440- 1449.

OECD. (2016). PISA 2015 assessment and analytical framework: science, reading, mathematics and financial literacy. Paris: OECD Publishing

Partayasa, W., Suharta,I., & Suparta. (2020). Pengaruh Model Creative Problem Solving (CPS) Berbantuan Video Pembelajaran Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Titinjau Dari Minat. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika),4(1), 168-179. http://dx.doi.org/10.33603/jnpm.v4i1.2644

Paryanto, A., & Kurniasih, N. (2020). Eksperimentasi model pembelajaran kooperatif rotating trio exchange (RTE) dan means ends analysis (MEA) terhadap hasil belajar siswa kelas VIII SMPN 10 Purworejo. Jurnal Prosiding Sendika, 6(2), 55–61.

Pepkin, K. L. (2004). Creative problem solving in math. http://-www.uh.edu/hti/cu/2004/v02/04

Pramestika, R. A., Suwignyo, H., & Utaya, S. (2020). Model pembelajaran creative problem solving pada kemampuan berpikir kreatif dan hasil belajar tematik siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan, 5(3), 361-366.

Puccio, G. J., Mary C. M., & Marie, M. (2005). Current developments in creative problem solving for organizations: A focus in thinking skills and styles. The Korean Journal of Thinking and Problem Solving, 15(2), 43-76

Purwaningsih, E. (2015). Potret representasi pedagogical content knowledge (PCK) guru dalam mengajarkan materi getaran dan gelombang pada siswa SMP. Indonesian Journal of Applied Physics, 5(1), 9-15.

Rahmadi, I. F., Hayati, E., & Nursyifa, A. (2020). Comparing pre-service civic education teachers’ tpack confidence across course modes: Insights for future teacher education programs. Research in Social Sciences and Technology, 5(2), 113-133

Rahmani, W., & Widyasari. (2018). Meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa melalui media tangram. Fibonacci, 4(1), 17-24.

Septian, A. (2019). Pembelajaran dengan model Creative Problem Solving (CPS) untuk meningkatkan kemampuan berpikir kreatif matematis siswa. Prisma, 8(2), 182-190.

Siswono, T. Y. E. (2008). Proses berfikir kreatif siswa dalam memecahkan dan mengajukan masalah matematika. Jurnal Ilmu Pendidikan, 15(1), 60–68.

Sugianto, P. A. W. (2019). Penerapan model pembelajaran VPS dengan bantuan modul elektronik terhadap motivasi belajar dan kempuan berpikir kreatif di SMA Negeri 8 Pekan Baru. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699

Sutrisno, S. (2012). Kreatif mengembangkan aktivitas pembelajaran berbasis TIK. Jakarta : Gaung Persada

Tuithof, H., van Drie, J., Bronkhorst, L., Dorsman, L., & Van Tartwijk, J. (2021). Teachers’ pedagogical content knowledge of two specific historical contexts captured and compared. Educational Studies, 47,(2), 1-7

Turmuzi, M., Azmi, S., & Hikmah, N. (2018). Penerapan model pembelajaran Creative Problem Solving (CPS) Untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah mahasiswa pendidikan matematika. Jurnal Pijar MIPA, 1(1), 45–50.

Ulya, H. (2016). Profil kemampuan pemecahan masalah siswa bermotivasi belajar tinggi berdasarkan ideal problem solving. Jurnal Konseling Gusjigang, 2(1), 90–96.

Waluyo, E., Supiyati, S., & Halqi, M. (2020). Mengembangkan perangkat pembelajaran kalkulus integral berbasis model pengajuan dan pemecahan masalah untuk meningkatkan kemampuan berpikir kreatif mahasiswa. Jurnal Elemen, 6(2), 357- 366.

Winarti, W. (2019). Kemampuan pemecahan masalah siswa dalam menyelesaikan soal cerita berdasarkan gaya belajar pada materi pecahan di SMP. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 6(6), 1–9

Yanti, M., Sudia, M., & Arapu, L. (2019). Pengaruh model pembelajaran mind mapping terhadap kemampuan berpikir kreatif matematis peserta didik kelas VIII SMP Negeri 8 Konawe Selatan. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika, 7(3), 71-84


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2023 Jurnal Pendidikan Progresif

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan Progresif that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.