Development of Artificial Intelligence-Based Learning Videos on the Topics of Air Pollution using Lumen App

Febbry Romundza, Harizon Harizon, Isra Miharti, Novferma Novferma

Abstract


Abstract: This research is a development research that aims to produce multimedia-based learning media that is valid, effective and practical. This research uses programming (AI) and is combined with the Lumen application. The development model of this research is: ADDIE development, namely analysis, design, development, implementation, evaluation. The subjects of this study were seventh semester students of environmental chemistry courses on air pollution material. There are three data collection techniques carried out in this study, namely validity, obtained through validation by validators; effectiveness, obtained through learning outcomes and student responses to learning media; practicality, obtained from assessment instruments by validators. The results showed that the average value of validity was 86.2%. The effectiveness of the media from student learning outcomes obtained an average of 86.3%. The practicality of the learning video was obtained from the questionnaire assessment of lecturers and students with an average practicality value of 89%.

 

Keywords: learning video, artificial intelligence, addie model, lumen's app or phrase.

 

Abstrak: Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan bertujuan untuk menghasilkan media pembelajaran berbasis multimedia yang valid, efektif dan praktis. Penelitian ini menggunakan pemrograman (AI) dan dikombinasikan dengan aplikasi Steve Model pengembangan penelitian ini yaitu : pengembangan ADDIE, yaitu analysis, design, development, implementation, evaluation. Subjek penelitian ini adalah mahasiswa semester tujuh mata kuliah kimia lingkungan pada materi polusi udara. Teknik pengumpulan data yang dilakukan pada penelitian ini ada tiga yaitu kevalidan, diperoleh melalui validasi oleh validator; keefektifan, diperoleh melalui hasil belajar dan respon mahasiswa terhadap media pembelajaran; kepraktisan, diperoleh dari instrumen penilaian oleh validator. Hasil penelitian menunjukkan bahwa nilai rata-rata kevalidan yaitu 86,2%. Keefektifan media dari hasil belajar mahasiswa memperoleh rata-rata sebesar 92,3%. Kepraktisan video pembelajaran diperoleh dari penilaiaan angket dosen dan mahasiswa dengan nilai rata-rata kepraktisan 89%.

 

Kata kunci: video pembelajaran, artificial intelligence, model addie, aplikasi lumen


DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpmipa/v24i4.pp801-809


Full Text:

PDF

References


Ardiansyah, A. A., & Nana, N. (2020). Peran Mobile Learning sebagai Inovasi dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran di Sekolah. Indonesian Journal Of Educational Research and Review, 3(1), 47. https://doi.org/10.23887/ijerr.v3i1.24245.

Ashley, K. D. (2017). Artificial intelligence and legal analytics: new tools for law practice the digital age. Cambridge University Press

Astini, N. K. suni. (2020). Tantangan dan Peluang Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Pembelajaran Online Masa Covid-19. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(2), 241–255. https://doi.org/10.37329/cetta.v3i2.452.

Astuti, I. A. D., Dasmo, D., & Sumarni, R. A. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android dengan Menggunakan Aplikasi Appypie di SMK Bina Mandiri Depok. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 24(2), 695. https://doi.org/10.24114/jpkm.v24i2.10525.

Fachri, A. Z., Ajie, H., & Oktaviani, V. (2021). Pengembangan Video Pembelajaran pada Mata Pelajaran Dasar Desain Grafis Kelas X SMK Negeri 40 Jakarta. Pinter : Jurnal Pendidikan Teknik Informatika Dan Komputer, 5(2), 50–55. https://doi.org/10.21009/pinter.5.2.8

Huda, N. Noverma, Romundza, F. (2021). Pembuatan Video Pembelajaran Animasi Mengunakan Animaker Untuk Mendukung Kemampuan Literasi Teknologi Pada Guru Smp Prosiding Seminar Nasional Pengabdian kepada Masyarakat 2021(SNPPM-2021) http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/snppm ISBN 978-623-96178-2-0

Mahadewi, Luh Putu Putrini., dkk. (2012). Media Video Pembelajaran. Jurusan Teknologi Pendidikan Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Pendidikan Ganesha

Mujahidawati, Novferma, Romundza, F. (2022). Pelatihan Pembuatan Film Animasi Menggunakan Aplikasi Toontastic 3d Untuk Mendukung Minat Belajar Siswa Smp. DOI: https://doi.org/10.21009/sarwahita.191.20 P-ISSN: 0216-7484 E-ISSN: 2597-8926.

Ningsih, R.W., Andriani, D.,& Miharti, I. (2023). The students’ learning strategies in learning a foreign language through a controlled natural practice with a foreigners. Indonesian Research Journal in Education |IRJE|, 7(1), 148-157.https://doi.org/0.22437/irje.v7il.26970

Novferma, Romundza, F. (2021). Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Berbentuk Game Edukatif Berbasis Android Bagi Guru Smpn 7 Muaro Jambi. Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat LPPM UMJ Website: http://jurnal.umj.ac.id/index.php/semnaskat E-ISSN: 2714-6286

Novferma. Romundza, F. (2023). Analysis of 4C (Critical, creative, collaborative, communicative) ability of students in the algebraic structure course in the time of Covid-19 pandemic AIP Conf. Proc. 2811, 020023 (2023) https://doi.org/10.1063/5.0153792

Panje, M. dkk. (2016). “Pengembangan Video Pembelajaran Bahasa Indonesia Teknik Membaca Puisi”. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian dan Pengembangan. EISSN: 2502-471X Vol. 1, No. 8.

Suparno, P., 2019. Menyikapi penggunaan Artificial Intelligence (AI, Kecerdasan Buatan) Dalam Pendidikan Fisika. Seminar Pendidikan Nasional UNY,pp.1-4.

Susdarwono, E. T., 2021. Artificial Intelligence(Ai)Drone Dalam Pertahanan: Problem Dan Kemajuan. Jurnal Ilmiah Intech : Information Technology Journal of UMUSVol.3,No.01, Mei2021, pp. 1~11, pp. 2-3


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Jurnal Pendidikan MIPA

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan MIPA that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.