Bibliometric Analysis of Students Errors in Solving Problems on Sets using VOSviewer

Adryani Br Ginting, Ajeng Sucitra Haryanza, Alya Zulkhoirunnisa, Ghina Rizki Amalia, Salma Nadhira, Muntazhimah Muntazhimah

Abstract


Abstract Learning error can be interpreted as a certain condition marked by errors when someone completes a test. One of the causes of students' mistakes in answering questions is the lack of understanding of the concepts in the material. Research on student errors in solving problems related to set material uses the bibliometric method, which is still rarely done before. This research is indexed from Scholar with 500 articles obtained and extracted in the Publish or Perished (PoP) application. The articles obtained were published from 0 to 2022. The articles with the most article citations with 1837 citations occurred in 2020. After that, it was continued by visualizing the network, the number of cluster items was 10 red, 6 green and 4 blue, overlay and density by using the VOSviewer application. Therefore, it can be concluded that mathematical problem is one of the keywords that is still rarely studied.

Keywords students’ error, mathematics, bibliometric analysis, sets.

Abstrak Kekeliruan    belajar    dapat diartikan  sebagai suatu  kondisi tertentu yang  ditandai dengan kesalahan-kesalahan sewaktu seseorang menyelesaikan tes. Salah satu penyebab kekeliruan siswa dalam menjawab soal adalah kurangnya pemahaman konsep pada materi tersebut. Penelitian kekeliruan siswa dalam menyelesaikan soal yang berkaitan dengan materi himpunan menggunakan metode bibliometrik, yang masih jarang dilakukan sebelumnya. Penelitian ini terindeks dari Scholar dengan 500 artikel yang di dapat dan di ekstrak pada aplikasi Publish or Perished ( PoP ). Artikel yang didapat di publish pada tahun 0 hingga 2022. Diperoleh artikel dengan Kutipan artikel yang terbanyak dengan 1837 kutipan terjadi pada tahun 2020. Setelah itu dilanjutkan dengan melakukan visualisasi network jumlah item cluster sebanyak 10 berwarna meraah, 6 berwarna hijau dan 4 berwarna biru, overlay dan density dengan menggunakan aplikasi VOSviewer. Sehingga dapat disimpulkan bahwa mathematica problem merupakan salah satu kata kunci yang masih jarang diteliti.

Kata kunci  kesalahan siswa, matematika, analisis bibliometric, himpunan.

DOI http://dx.doi.org/10.23960/jpmipa/v23i2.pp766-773


Full Text:

PDF

References


Hanum, N. S. (2013). Keefetifan e-learning sebagai media pembelajaran (studi evaluasi model pembelajaran e-learning SMK Telkom Sandhy Putra Purwokerto). Jurnal pendidikan vokasi, 3(1).

Hasugian, J. (2009). Analisis Bibliometrika terhadap Publikasi Hasil Penelitian AIDS di Indonesia. Artikel diakses pada tanggal, 12.

Herholdt, R., & Sapire, I. (2014). An error analysis in the early grades mathematics-A learning opportunity? South African Journal of Childhood Education, 4(1), 43–60.

Kesumawati, N. (2008). Pemahaman konsep matematik dalam pembelajaran matematika. Semnas Matematika dan Pendidikan Matematika, 2, 231–234.

Pattah, S. H. (2013). Pemanfaatan kajian bibliometrika sebagai metode evaluasi dan kajian dalam ilmu perpustakaan dan informasi. Khizanah al-Hikmah: Jurnal Ilmu Perpustakaan, Informasi, dan Kearsipan, 1(1), 47–57.

Shadiq, F. (2014). Pembelajaran Matematika: Cara Meningkatkan Kemampuan Berpikir Siswa. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Tall, D., & Razali, M. R. (1993). Diagnosing students’ difficulties in learning mathematics. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 24(2), 209–222.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Jurnal Pendidikan MIPA

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan MIPA that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.