Development of Problem Based Learning (PBL) Learning Module on Chemical Bonding Material
Abstract
Limited teaching materials are often a problem in learning in schools. A module is a specific form of teaching material that aims to guide students in understanding a particular material independently. This study aims to determine the feasibility, student responses and effectiveness of the Problem Based Learning (PBL) learning module on chemical bonding material that has been developed. The research method is Research and Development (R&D) using a 4D model that is limited to 3D with stages namely define, design, development due to limited time. Data collection in this study was through interviews, questionnaires and through pre-tests and post-tests. The results showed that the learning module developed had a very good level of validity with percentage scores: 91.66% and 93.75% for the presentation aspect, 95% for the language aspect, 93.75% for the content aspect, 91.66% for the e-module design aspect, and 95% for the material aspect. This electronic-based learning module is declared very valid and suitable for use as teaching material in chemistry learning on chemical bonding material.
Keywords: Learning Module, Problem Based Learning, Development, Chemical Bonding, and R&D Method.
DOI: 10.23960/jppk.v13.i3.32677
Full Text:
PDFReferences
Alwi, E., Harahap, M., Fernandez, D., & Milana. (2022). Pengembangan Modul Pembelajaran Mata Pelajaran Pemeliharaan Mesin Kendaraan Ringan Kelas XI TKR SMK Negeri Padang Sidempuan. Jurnal Ensiklopedia Education Review, 4(3),231-236.
Anggraini, F. (2018). Pengembangan Modul Kewirausahaan untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Hasil Belajar Siswa SMK. Journal Of Education and Couseling, 1(1),33-38.
Asmandhani, S. (2023). Penerapan Model Pembelajaran PBL Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Materi Ikatan Kimia. Jurnal Pendidikan dan Profesi Keguruan, 3(1),1- 8.
Auliza, O., K, R. A., & Kurniati, T. (2019). Pengaruh Penggunaan Modul Terhadap Kemampuan Multipel Representasi Siswa Pada Materi Kelarutan Dan Hasil Kali Kelarutan (Ksp) Kelas XI IPA SMA Adisucipto Sungai Raya. Ar-Razi Jurnal Ilmiah, 7(1),73-81.
Hikmah, N., Kuswidyanarko, A., & Lubis, P. H. (2022). Pengembangan Media Pop-Up Book Pada Materi Siklus Air di Kelas V SD Negeri 04 Puding Besar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 15(2),137-148.
Hulu, S, J, R., & Simorangkir, M. (2022). Pengaruh Penggunaan Modul Dalam Pembelajaran Kimia Berbasis Proyek Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI Semester 1 Pada Materi Termokimia. Educenter: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(3), 143-151.
Imanda, R., Khaldun, I., & Azhar. (2017). Pengembangan Modul Pembelajaran Kimia SMA Kelas XI Pada Materi Konsep Dan Reaksi-Reaksi Dalam Larutan Asam Basa . Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 5(2),41-48.
Mufida, L., Subandowo, M., & Gunawan, W. (2022). Pengembangan E-Modul Kimia Pada Materi Struktur Atom Untuk Meningkatkan Hasil Belajar. JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian dan Pembelajaran Informatika), 7(1), 138 – 146.
Norhalidah, Wardhani, R. R., & Yuridka, F. (2019). Pengaruh Media Flipbook Kimia Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Koloid. Dalton : Jurnal Pendidikan Kimia dan Ilmu Kimia, 2(2),22-25.
Okpatrioka. (2023). Research And Development (R&D) Penelitian Yang Inovatif Dalam Pendidikan. DHARMA ACARIYA NUSANTARA : Jurnal Pendidikan, Bahasa dan Budaya, 1(1),86-100.
Purnomo, A., Kanusta, M., Fitriyah, Guntur, M., Siregar, R. A., Ritonga, S., et al. (2022). Pengantar Model Pembelajaran. Lombok Tengah: Yayasan Hamjah Diha.
Putra, A. D., Yulianti, D., & Fitriawan, H. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Flipbook Digital untuk Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran pada Siswa Sekolah Dasar. JIIP (Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan), 6(4),2173-2177.
Rachmatia, E., Aunurrahman, & Usman, A. (2016). Pengembangan Modul Pembelajaran Kimia Untuk Kecakapan Membangun Dan Menggunakan Konsep Redoks Dan Hidrokarbon Kelas X SMAN 3 Sungai Kakap . Jurnal Pembelajaran Prospektif, 1(2),20-31.
Rahantoknam, M., Saraha, A. R., & Umar, S. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah (Problem Based Learning) Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X SMA Negeri 2 Pulau Morotai Pada Materi Ikatan Kimia. Jurnal Pendidikan Kimia Unkhair (JPKU), 1(1),46-55.
Samosir, Y. M., & Nainggolan, B. (2022). Pengaruh Penerapan E-Modul Kimia Berbasis Cooperative Learning Type NHT Pada Pembelajaran Ikatan Kimia Kelas X SMA. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(3),165-173.
Sari, I. R., Tewa, Y., & Marhadi, M. A. (2023). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Ikatan Kimia Dengan Model Pembelajaran Berbasis Masalah. Jurnal Pendidikan Kimia, 8(1),14-23.
Septora, R. (2017). Pengembangan Modul Dengan Menggunakan Pendekatan Saintifik Pada Kelas X Sekolah Menengah Atas. Jurnal Lentera Pendidikan Pusat Penelitian LPPM UM Metro, 2(1),86-98.
Syarifah, S. K., Windiyani, T., & Suchyadi, Y. (2023). Pengembangan E-Modul Menggunakan Flipbook Pada Kelas V Subtema 3 Usaha Pelestarian Lingkungan. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 2611–2619.
Widyasari, I., Zetriuslita, Istikomah, E., & Herlina, S. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Flipbook Pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Dikelas VIII SMP. Jurnal Derivat, 8(1),61-71.
Winaryati, E., Munsarif, M., Mardiana, & Suwahono. (2021). Cercular Model of RD & D (Model RD & D Pendidikan dan Sosial). Semarang: Penerbit KBM Indonesia.
Yusuf, Y. (2018). Kimia Dasar Panduan Untuk Belajar. Jakarta: EduCenter Indonesia.
Refbacks
- There are currently no refbacks.