Development of Chemistry LKPD Based on TPACK Using the Problem Based Learning (PBL) Model on Hydrocarbon Topics
Abstract
The purpose of this study to develop TPACK-based LKPD using PBL model to see the extent to which the use of LKPD and practicum can improve student learning outcomes on hydrocarbon materials. The research method used is Research & Development (R & D) with 4D models (define, design, develop and desseminate) with a limited trial. On liveworksheet assisted e-LKPD conducted feasibility validation test and praktiklaitas test by 2 teachers chemistry and 27 learners. The result is an interactive e-LKPD with almost the same characteristics as the printed LKPD, based on everyday phenomena and equipped with video shows. Based on expert validation, the percentage of material aspects, learning, e-LKPD validation, and e-LKPD validation by education practitioners were 97.9%, 100℅, 95% and 81.25%, respectively. The percentage of student response in the field trial was 93.22% with problem solving skills of 86.92%.
Keywords: Hydrocarbons, Worksheet Learners, Technological Pedagogical and Content Knowledge, Problem Based Learning Model.
Full Text:
PDFReferences
Adoe, W., Amali, L. N., Salim, S., & Katili, M. R. (2022). Pengembangan Video Animasi Menggunakan Model 4D Untuk Pembelajaran Anak Usia Dini. Prosiding Seminar Nasional Penelitian LPTKNI, 29.
Arends, R. I. (2007). Learning to Teach Seventh Edition. New York: The McGraw Hill Companies.
Asmara, R., dan W.R.Kusumaningrum. (2020). Pendampingan Penulisan Karya Ilmiah Remaja BerstandarLKIR LIPIBagi Guru Dan Siswa SMAIslam Terpadu Ihsanul Fikri Kabupaten Magelang. Jurnal Widya Laksana, 9(1), 98-110.
Dewi, F. F., & Handayani, S. L. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi En-Alter Sources Berbasis Aplikasi Powtoon Materi Sumber Energi Alternatif Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2530–2540.
Herlina, H. (2020). Penerapan Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kimia Pada Materi Hidrokarbon. PENDIPA Journal of Science Education, 4(3), 7-13.
Kaharuddin, A., & Arsyad, N. (2023, November). Kemampuan Technological Pedagogical Content Knowledge (TPaCK) Guru Matematika Menggunakan Media Hologram 3D. In Prosiding Seminar Nasional Ilmu Pendidikan (Vol. 2, No. 1).
Kholifahtus, Y. F., Agustiningsih., & Wardoyo, A. A. (2021). Pengembangan: Lembar Kerja Peserta Didik Elektronik (LKPD) Berbasis Higher Order Thinking Skill (HOTS). Edustream: Jurnal Pendidikan Dasar. Vol 5, No 2.
Lumbu, M. A., Fadiawati, N., & Diawati, C. (2018). Efektivitas Pembelajaran Berbasis Masalah Pencemaran Limbah Pemutih dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Kimia, 7(2), 1-15.
Meutia, M. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) pada Materi Pokok Senyawa Hidrokarbon untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Di Kelas X TKR SMK Muhammadiyah I Banda Aceh. Jurnal Serambi Akademica, 8(5), 731-745.
Nieveen, N. (2010). Pendidikan Penelitian Desain. Belanda: SLO
Oktaviani, dkk. (2020). Identifikasi Faktor Penyebab Rendahnya Hasil Belajar Matematika Peserta Didik di SMK Negeri 1 Tonjong. Jurnal Riset dan Inovasi Pendidikan Matematika, 1 (2).
Oktavia, N., & Zainil, M. (2022). Pengembangan Media Video Animasi Menggunakan Animaker Pada Topik Pecahan. Journal of Basic Education Studies, 5(2), 1714– 1721.
Rahmayani, D. (2023). Pengaruh Penerapan Strategi Means Ends Analysis (MEA) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Peserta Didik Di SMA Negeri 9 Pontianak. Karst: Jurnal Pendidikan Fisika dan Terapannya, 6(2), 70-79.
Ratumanan, T.W. (2004). Belajar dan Pembelajaran. UNESA University: Prees, Surabaya.
Redhana, I. W. (2019). Mengembangkan Keterampilan Abad Ke-21 Dalam PembelajaranKimia. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 13(1).
Sabila, A. F., Sony I., & Badarudin. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Materi Keliling dan Luas Bangun Datar Menggunakan Animasi Powtoon di Kelas IV SD Universitas Muhammadiyah Purwokerto. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 6(3), 354-364
Sheldon, R. A., Arends, I., & Hanefeld, U. (2007). Green Chemistry And Catalysis. John Wiley & Sons.
Sistadewi, K., & Agustika, G. N. S. (2022). Pengembangan Video Pembelajaran Matematika Berbasis Open Ended Materi Pecahan Senilai Untuk Kelas IV Di SD No. 1 Mengwi. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(3), 769-777.
Sudijono, A. ( 2012). Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada. Susanti, V. D., & Damayanti, A. (2022). Pengembangan Video Pembelajaran Animasi
Berbasis Animaker Materi Garis Dan Sudut Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Smpn 1 Geger Di Masa Pandemi Covid-19. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah KePendidikan, 3(3), 331–341.
Triwahyudi, T., Sutrisno., & Yusnaidar. (2021). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis TPACK pada Materi Kimia SMA. Chempublish Journal. 6(1), 46-53. https://doi.org/10.22437/chp.xxx.xxx
Ulya, H., Rudibyani, R. B., & Efkar, T. (2018). Pengembangan Modul Kimia Berbasis Problem Solving pada Materi Asam Basa Arrhenius. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Kimia. 7(1), 129-141.
Refbacks
- There are currently no refbacks.