The Effect of Virtual Lab Assisted PBL Model on Student Motivation and Learning Outcomes

Judith Situmeang, Murniaty Simorangkir

Abstract


Abstract:The Effect of Virtual Lab Assisted PBL Learning Model on Student Motivation and Abstract:The Effect of Virtual Lab Assisted PBL Learning Model on Student Motivation and Learning Outcomes. The aim of this study(1) to determine the impact that the use of the Virtual Lab-assisted problem-based learning paradigm has on students' learning in acid-base material,(2)discovering out the application on the paradigm for problem-based learning assisted by the Virtual Lab has an effect on student motivation in acid-base material,(3)to identify the important and positive relationship between learning outcomes and motivation to learn. The research method used is a quantitative method with the Posttest Only Control Group Design. The sample consists of 2 class, that is class XI-MIA 5 as experimental class and class XI-MIA 6 as a control class.To evaluate learning outcomes, test instruments are put to use, while non-test instruments are used to evaluate learning motivation.Hypothesis testing and correlation are the analytical techniques utilized. The outcomes of the average value on the posttest data are 81,57 and 72,57.And the average value of learning motivation is 81,60 and 74,51. The average posttest score shows that the learning outcomes of the experimental class are higher than the learning outcomes of the control class. This indicates that the application of the Virtual Lab-assisted Problem Based Learning model is good.

Keywords: Virtual Lab,Problem Based Learning Model,Learning Motivation,Learning Outcomes, and Acid-Base

Abstrak:Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) dengan Berbantuan Virtual Lab terhadap Motivasi dan Hasil belajar Siswa pada Materi Asam Basa. Tujuan penelitian ini (1) melihat pengaruh pengakplikasian model PBL dengan bantuan laboratorium virtual terhadap hasl belajar siswa pada materi asam basa , (2)mengetahui pengaruh penerapan model pembelajaran berbasis masalah dengan dukungan Laboratorium Virtual terhadap motivasi belajar siswa pada materi asam basa,(3)menjelaskan hubungan positif dan relevan antara motivasi belajar dengan hasil belajar yang dimediasi menggunakan PBL yang didukung dengan laboratorium asam basa virtual. Sampel terdiri dari 2 kelas yaitu kelas eksperimen dan kelas kontrol. Instrumen yg digunakan ialah instrumen test untuk mengukur pembelajaran hasil belajar serta instrumen nontest untuk mengukur motivasi belajar.Metode penelitian yang digunakan adalah metode kuantitatif dengan desain Posttest Only Control Group Design. Hasil yang diperoleh nilai rata-rata pada data posttest adalah 81,57 dan 72,57.Rata-rata motivasi belajar adalah 81,60 dan 74,51. Rata-rata nilai posttest menunjukkan bahwa hasil belajar kelas eksperimen lebih tinggi daripada hasil belajar kelas kontrol.Ini menandakan bahwa penerapan model Problem Based Laearning berbantuan Virtual Lab sudah baik.

Kata kunci: Laboratorium Virtual,Model Pembelajaran PBL ,Motivasi Belajar,Hasil Belajar,Asam Basa

 

DOI: 10.23960/jppk.v12.i2.2023.25


Full Text:

PDF

References


Adawiyah, R., Simorangkir, M., & Nurfajriani. (2021). The Analysis of Natural Science Virtual Laboratory Media. Journal of Physics: Conference Series. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1811/1/012103

Azmy, M. K., Purwoko, A. A., & Hadisaputra, S. (2018). The Development Of Chemistry Teaching Materials In The Form Of HandoutsBased ( PBL ) In Class XI IPA Madrasah Aliyah ( Ma ) Kediri District. IOSR Journal of Research & Method in Education (IOSR-JRME), 8(3), 71–73. https://doi.org/10.9790/7388-0803037173

Efendi, M., & Latifah, N. aini. (2021). Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Kimia. Penetapan Harga Jasa Pendidikan Di Perguruan Tinggi Keagamaan Islam Negeri (Ptkin, 2(2 (2021)), 127–143. https://doi.org/10.23960/jppk.v9.i1.202001

Fakhriyah, F. (2014). Penerapan problem based learning dalam upaya mengembangkan kemampuan berpikir kritis mahasiswa. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 3(1), 95–101. https://doi.org/10.15294/jpii.v3i1.2906

Hikmah, N., Saridewi, N., & Agung, S. (2017). Penerapan Laboratorium Virtual untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa. EduChemia (Jurnal Kimia Dan Pendidikan), 2(2), 186. https://doi.org/10.30870/educhemia.v2i2.1608

Jaya, H. (2013). Pengembangan laboratorium virtual untuk kegiatan paraktikum dan memfasilitasi pendidikan karakter di SMK. Jurnal Pendidikan Vokasi, 2(1), 81–90. https://doi.org/10.21831/jpv.v2i1.1019

Jayadiningrat, M. G., Tika, I. N., & Yuliani, N. P. (2017). Meningkatkan Kesiapan Dan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Kimia Dengan Pemberian Kuis Di Awal Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 1(1), 7. https://doi.org/10.23887/jpk.v1i1.12806

Liska, L., Ruhyanto, A., & Yanti, R. A. E. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Problem Solving Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. J-KIP (Jurnal Keguruan Dan Ilmu Pendidikan), 2(3), 161. https://doi.org/10.25157/j-kip.v2i3.6156

Lotulung, C., Ibrahim, N., & Tumurang, H. (2019). Effectiveness of Learning Strategy and Learning Style on Learning Outcomes. 2007. https://doi.org/10.4108/eai.19-10-2018.2281392

Panggabean, F., Silaban, S., & Simorangkir, M. (2019). Implementation of Virtual Lab Media Using Problem Based Learning Models to Increase Students Learning Achievement Based STIFI and Learning Style Tes. I. https://doi.org/10.4108/eai.18-10-2018.2287391

Raini, Y. (2020). PENGARUH MEDIA LABORATORIUM VIRTUAL ( PhET ) TERHADAP 1 Program Studi Teknologi Pendidikan FKIP Universitas Ibn Khaldun Bogor * email : raini.yeni09@gmail.com. Jurnal Teknonologi Pendidikan, 5(2), 77–85.

Rizkia, N., Sabarni, S., Azhar, A., Elita, E., & Fitri, R. D. (2021). Analisis Evaluasi Kurikulum 2013 Revisi 2018 Terhadap Pembelajaran Kimia Sma. Lantanida Journal, 8(2), 168. https://doi.org/10.22373/lj.v8i2.8119

Sanjaya, W. (2014). Media Komunikasi Pembelajaran. Jakarta :Kencana Perdana Media Group.

Setiawati, S. M. (2018). 'HELPER” Jurnal Bimbingan dan Konseling FKIP UNIPA. Jurnal Bimbingan Dan Konseling FKIP UNIPA, 35(1), 31–46.

Shofiyah, N., & Wulandari, F. E. (2018). No Title. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 3(1), 33–38.

Sormin, E. (2016). Pengaruh Kreativitas dalam Pembelajaran Inkuiri Berbasis Multimedia terhadap Hasil Belajar Siswa pada Pokok Bahasan Ikatan Kimia. Jurnal EduMatSains, 1(1), 51–60.

Tafonao. (2018). Peranan Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Minat Belajar MahasiswaNo Title. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103–114.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.