Interactive e-Module with Conceptual Change Strategy to Reduce Misconceptions on Chemical Equilibrium Material
Abstract
Abstract: Interactive E-Module with Conceptual Change Strategy to Reduce Misconceptions on Chemical Equilibrium Material. This study aims to describe the validity, practicality and effectiveness of interactive e-modules using conceptual change strategies in reducing students' misconceptions on chemical equilibrium material. The method used uses the development model by Borg and Gall with limitations only at the sixth stage, namely product trials. The research was conducted with the research subjects were grade XI students who experienced misconceptions. The data analysis technique used is to determine the mode of the validation results, calculate the percentage of the response questionnaire sheet, and through the calculation of misconception shifts. Based on the results of the study, it can be concluded that the interactive e-module developed is feasible to use because it meets the validity criteria with the mode on content and construct validity are 4 and 5 respectively so it is said to be valid, practicality with the percentage of student response questionnaire sheet with the percentage obtained is 95.65% so it is said to be practical and effectiveness with the misconception shift obtained is 88.89% which shows very effective to reduce misconceptions.
Keywords: interactive e-module, conceptual change, misconception. chemical equilibrium.
Abstrak: E-Modul Interaktif dengan Strategi Conceptual Change untuk Mereduksi Miskonsepsi pada Materi Kesetimbangan Kimia. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan validitas, kepraktisan dan keefektifan e-modul interaktif menggunakan strategi conceptual change dalam mereduksi miskonsepsi peserta didik pada materi kesetimbangan kimia. Metode yang digunakan menggunakan model pengembangan oleh Borg and Gall dengan batasan hanya pada tahap keenam yaitu uji coba produk. Penelitian dilaksanakan dengan subyek penelitian adalah peserta didik kelas XI yang mengalami miskonsepsi. Teknik analisis data yang digunakan adalah dengan menentukan modus dari hasil validasi, menghitung persentase dari lembar angket respon, serta melalui perhitungan pergeseran miskonsepsi. Berdasarkan hasil penelitian maka dapat disimpulkan bahwa e-modul interaktif yang dikembangan layak digunakan karena memenuhi kriteria validitas dengan modus pada validitas isi dan konstruk berturut-turut adalah 4 dan 5 sehingga dikatakan valid, kepraktisan dengan persentase lembar angket respon peserta didik dengan persentase yang diperoleh adalah 95,65% sehingga dikatakan praktis dan keefektifan dengan pergeseran miskonsepsi yang diperoleh adalah 88,89% yang menunjukkan sangat efektif untuk mereduksi miskonsepsi
Kata kunci: e-modul interaktif, conceptual change, miskonsepsi. kesetimbangan kimia
Full Text:
PDFReferences
Bilgin, I., Uzuntiryaki, E., & Geban, O. (2003). Student's Misconceptions on the Concept of Chemical Equilibrium. Education adnd Science, 79-84.
Caleon, I. S., & Subramaniam, R. (2009). Do Students Know What They Know and What They Don’t Know? Using a Four-Tier Diagnostic Test to Assess the Nature of Students’ Alternative Conceptions. Research in Science Education, 313-337.
Chang, R. (2003). Kimia Dasar Konsep-konsep Inti Edisi Ketiga Jilid 1. Jakarta: Erlangga.
Davis, J. (2001). Conceptual Change. In M. Orey (Ed.), Emerging perspectives on learning, teaching, and technology. Retrieved from http://projects.coe.uga.edu/epltt/
Depdiknas. (2008). Panduan Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Atas.
Fariyani, Q., Rusilowati, A., & Sugianto. (2015). Pengembangan Four-Tier Diagnostic Test Untuk Mengungkap Miskonsepsi Fisika SMA Kelas X. Journal of Innovative Science Education, 10(1), 1641-1650.
Gurel, D. K., & Eryilmaz, A. (2010). Identifying Pre-Service Physic Teachers' Misconcetions With Three-Tier Test. GIREP-ICOE-MPTL Coference. Prancis: Univ Reims.
Gurel, D. K., Eryilmaz, A., & McDermott, L. C. (2015). A Review and Comparison of Diagnostic Instruments to Identify Students' Misconceptions in Science. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 11 (5), 989-1008. Retrieved from https://doi.org/10.12973/eurasia.2015.1369a
Hindasah, I. (2010). Penerapan Pendekatan Konstektual untuk Meningkatkan Sikap Ilmiah pada Pembelajaran Gaya di Kelas V Sekolah Dasar. Eduhumaniora, 2(2), 1-12.
Ibrahim, M. (2012). Konsep Miskonsepsi dan Cara Pembelajarannya. Surabaya: Unesa Press.
Lukum, A., Laliyo, L. A., & Sukamto, K. (2015). Metakognisi Mahasiswa Dalam Pembelajaran Kesetimbangan Kimia. Jurnal Ilmu Pendidikan, 9-18.
Lutfi, A. (2021). Research and Development (R&D): Implikasi dalam Pendidikan Kimia. Surabaya: Unesa.
Mandasari, N. Y., & Sukarmin. (2020). Pengembangan Software Anti Chemmisco dengan Strategi Conceptual Change Text pada Materi Laju Reaksi. Journal of Chemical Education, 9(3), 344-353.
Nurulwati, Veloo, A., & Ali, R. M. (2014). Suatu Tinjauan Tentang Jenis-jenis dan Penyebab Miskonsepsi Fisika. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 2(1), 87-95.
Prastowo, A. (2015). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: DIVA Press
Riduwan. (2015). Dasar-dasar Statistika. Bandung: Alfabeta.
Rohmah, R. U., & Fadly, W. (2021). Mereduksi Miskonsepsi Melalui Model Conceptual Change Berbasis STEM Education. Jurnal Tadris IPA Indonesia, 189-198.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Yulaika, N. F., Harti, H., & Sakti, N. C. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Elektronik Berbasis Flip Book Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 4(1), 67-76.
Refbacks
- There are currently no refbacks.