Development Of Teaching Modules With Green Chemistry Oriented To Improve Creative Thinking Skills On Acid-Base Materials
Abstract
Abstract: Development Of Teaching Modules With Green Chemistry Oriented To Improve Creative Thinking Skills On Acid-Base Materials. Learning with an independent curriculum requires to be able to master creative thinking skills as outlined in the Pancasila student profile. So this study aims to describe the feasibility of teaching modules with green chemistry to improve creative thinking skills on acid-base materials.The principle of green chemistry used in the teaching module is limited to principle number 1 which is waste prevention, principle no 5 which is the use of safe solvents and principle number 12 is preventing work accidents. The research method used is the ADDIE development model (analysis, design, development, implementation, evaluation). The feasibility of teaching modules is reviewed from validity, effectiveness and practicality. The results showed the feasibility of the teaching module in terms of the validity of the content obtaining a mode score of 5. The construct validity obtains a mode score of 4 so that the teaching module is said to be valid. The practicality of teaching module in terms of learning implementation, student activities and student responses obtained percentages sequentially of 98.91%, 92,41% and 96.42% with very practical criteria. The effectiveness of the teaching module is reviewed from the N-Gain value of 0.89 with a high category.
Keywords: Teaching module, creative thinking skills, green chemistry, acid-base
Abstrak: Pengembangan Modul Pengajaran dengan Orientasi Kimia Hijau untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif pada Materi Asam-Basa. Pembelajaran dengan kurikulum merdeka mengharuskan peserta didik untuk dapat menguasai keterampilan berpikir kreatif yang tertuang dalam profil pelajar Pancasila. Sehingga penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan kelayakan modul ajar berbasis kimia hijau (green chemistry) untuk meningkatkan keterampilan berpikir kreatif pada materi asam basa. Prinsip kimia hijau yang digunakan dalam modul ajar dibatasi pada prinsip nomor 1 yaitu pencegahan limbah, prinsip no 5 yaitu penggunaan pelarut yang aman dan prinsip nomor 12 mencegah kecelakaan kerja. Metode penelitian yang digunakan adalah model pengembangan ADDIE (analysis, design, development, implementation, evaluation). Kelayakan modul ajar ditinjau dari validitas, keefektifan dan kepraktisan. Hasil penelitian menunjukkan kelayakan modul ajar ditinjau dari validitas isi memperoleh Skor modus 5. Validitas konstruk memperoleh skor modus 4 sehingga modul ajar dikatakan valid. Kepraktisan modul ajar ditinjau dari keterlaksanaan pembelajaran, aktivitas peserta didik dan respon peserta didik didapatkan persentase secara berurutan sebesar 98,91% 92,41% dan 96,42% dengan kriteria sangat praktis. Keefektifan modul ajar ditinjau dari nilai N-Gain sebesar 0,89 dengan kategori tinggi.
Kata kunci: Modul ajar, keterampilan berpikir kreatif, kimia hijau, asam basa
Full Text:
PDFReferences
Aldoobie, N. (2015). ADDIE model. American International Journal of Contemporary Research, Vol. 5, No.6, pp. 68–72.
Angga, Suryana, C., Nurwahidah, I., Hernawan, A. H., & Prihantini. (2022). Komparasi Implementasi Kurikulum 2013 Dan Kurikulum Merdeka Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6, 5877–5889.
Babic, T., Lackovic, A., & Matejic, M. (2019). Critical thinking and creative thinking-The self-assessment of Algebra University College students. In 2019 42nd International Convention on Information and Communication Technology, Electronics and Microelectronics (MIPRO) (pp. 843-848).
Chayani, L., & Januardi, J. (2019). Pengaruh fasilitas sekolah terhadap hasil belajar siswa di SMK Negeri 1 Pendopo Pali. Jurnal Neraca: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Ekonomi Akuntansi, 3(2), 249-258.
Dewi, S., Mariam, S., & Kelana, J. B. (2019). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif IPA Siswa Sekolah Dasar Menggunakan Model Contextual Teaching and Learning. Journal of Elementary Education, 2(6), 235–239.
Dingrando, L., & Barr, L. (2017). Chemistry: matter and change. New York, NY, USA: McGraw-Hill Glencoe.
Harris, Noel. (2020). Green Chemistry. United Kingdom: Ed-Tech Prees.
Heale, R., & Twycross, A. (2015). Validity and reliability in quantitative studies. EvidenceBased Nursing, 18(3), 66–67.
Indarta, Y., Jalinus, N., Waskito, W., Samala, A. D., Riyanda, A. R., & Adi, N. H. (2022). Relevansi kurikulum merdeka belajar dengan model pembelajaran abad 21 dalam perkembangan era society 5.0. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(2), 3011-3024.
Insani, F. D. (2019). Sejarah perkembangan kurikulum di Indonesia sejak awal kemerdekaan hingga saat ini. As-Salam: Jurnal Studi Hukum Islam & Pendidikan, 8(1), 43-64.
Jarvis, M. (2011). Teori-Teori Psikologi, Cet. X. Bandung: Nusa Media.
Kemendikbud. (2022). Permendikbud No. 56 tentang Penerapan Kurikulum. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan RI.
Kemendikbud. (2022). Panduan Pembelajaran dan Asesmen Kurikulum Merdeka. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan RI.
Lutfi, A. (2021). Research and Development (R&D): Implikasi dalam Pendidikan Kimia. Unesa. Surabaya.
Mitarlis, Ibnu, S., Rahayu, S., dan Sutrisno. (2017). “Enviromental Literacy with Green Chemistry Oriented in 21st Century Learning,” AIP Conference Proceedings1991, Vol. 020020: Hal 1-6.
Moma, L. (2017). Pengembangan Instrumen Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis untuk Siswa SMP. Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 4(1), 27–41.
Naibaho, S., & Suryani, O. (2023). Pengembangan Modul Pembelajaran Kimia Berbasis PBL untuk Sekolah Penggerak Fase F SMA/MA pada Materi Hidrolisis Garam. FONDATIA, 7(2), 356-370.
Nugrohadi, S., & Chasanah, I. (2022). Identifikasi Miskonsepsi Siswa Kelas X pada Pembelajaran Reaksi Redoks di Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Mipa, 12(4), 1085-1093.
Nurbaity, N. (2011). Pendekatan Green Chemistry Suatu Inovasi Dalam Pembelajaran Kimia Berwawasan Lingkungan. Jurnal Riset Pendidikan Kimia (JRPK), 1(1), 13-21.
Nurcahyo, L. (2020). Pendekatan Konsep Merdeka Belajar Dalam Pembelajaran Seni Rupa Di Era Industri 4.0. Seminar Nasional Seni Dan Desain. 143–50.
Sariati, N. K., Suardana, I. N., & Wiratini, N. M. (2020). Analisis Kesulitan Belajar Kimia Siswa Kelas XI pada Materi Larutan Penyangga. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(1).
Sari, R. P. (2018). Penerapan Kompetensi Kimia SMA Menggunakan Pendekatan Inkuiri Ilmiah pada Mahasiswa S1 Pendidikan Kimia. Jurnal Pendidikan Kimia dan Ilmu Kimia, 1(02), 20-31.
Refbacks
- There are currently no refbacks.