Development of Problem-solving e-Worksheet to Improve Problem-solving Skills in Reaction Rate Materials
Abstract
Abstract: Development of Problem-solving e-Worksheet to Improve Problem-solving Skills in Reaction Rate Materials. This study aims to know e-worksheet feasibility for improving students' problem-solving skills in rate reaction materials. The reaction rate is also considered an abstract subject that requires a high ability to understand, memorize, calculate, analyze, and actively practice. Understanding phenomena associated with chemical concepts requires a special skill, it is a problem-solving skill. One way to train students' skills is to conduct appropriate learning and suitable media. This study uses Research and Development (R&D) with limited testing phases, ADDIE method, and descriptive-analytical models. Problem-solving e-worksheets are feasible based on validity, practicality, and effectiveness aspect. Validity reviewed by content and construct. The result validity is 4, which means it is very valid. Practicality reviewed by student responses which show 90–95% positive response results, so e-worksheets are considered in very practice category. Effectiveness is reviewed from gain results from understanding problem is 0,77; devising a plan 0,73; carrying out the plan 0,71; and looking back 0,46.
Keywords: e-Worksheet, Problem-solving, Rate of reaction.
Abstrak: Pengembangan E-LKPD Pemecahan Masalah untuk Meningkatkan Keterampilan pemecahan Masalah pada Materi Laju Reaksi. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui kelayakan e-LKPD dalam meningkatkan kemampuan pemecahan masalah peserta didik pada materi laju reaksi. Laju reaksi adalah materi kimia yang dianggap abstrak karena membutuhkan kemampuan memahami, menghafal, menghitung, menganalisis, dan aktif berlatih pada tingkat tinggi. Memahami fenomena dan dihubungkan dengan konsep kimia memerlukan keterampilan khusus, keterampilan tersebut adalah keterampilan pemecahan masalah. Peserta didik perlu dilatihkan keterampilan pemecahan masalah melalui pembelajaran yang aktif dan menyenangkan, yaitu menggunakan e-LKPD. Penelitian ini disusun berdasarkan penelitian research & development (R&D) model ADDIE dengan menggunakan analisis deskriptif berdasarkan modus dan paired sample t-test. E-LKPD pemecahan masalah dinyatakan layak berdasarkan validitas, kepraktisan, dan keefektifan. Validitas ditinjau berdasarkan kriteria isi dan konstruk. Hasil validitas adalah modus 4, artinya e-LKPD pemecahan masalah berada pada kategori sangat valid. Kepraktisan ditinjau dari respon peserta didik yang menunjukkan hasil pada 90-95% respon positif, sehingga e-LKPD dinyatakan sangat praktis. Keefektifan ditinjau hasil gain peningkatan keterampilan menunjukkan 0,77 pada komponen pemahaman masalah, 0,73 pada komponen perencanaan, 0,71 pada komponen penyelesaian masalah, dan 0,46 pada komponen pemeriksaan kembali
Kata kunci: e-LKPD, Pemecahan Masalah, Laju Reaksi.
Full Text:
PDFReferences
Anggraeni, D., & Aini, S. (2022). Effectiveness of Interactive Power-Point Learning Media Based on Guided Inquiry on Acid-Base Materials for Class XI SMA/MA. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Kimia, 11(2), 89–99. https://doi.org/10.23960/jppk.v11.i2.2022.10
Anggraeni, R., & Yonata, B. (2020). Development of Inquiry Student Worksheet Through Internet Assisted Learning to Train Science Process Skills. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Kimia, 9(3), 43–54. https://doi.org/10.23960/jppk.v9.i3.202005
Arend. (2012). Learning to Teach (9th ed.). United States: McGraw-Hill.
Devanti, S. O., Achmadi, H. R., & Prahani, B. K. (2020). Profile of Students’ Problem Solving Skills and the Implementation of Structured Inquiry Models in Senior High Schools. Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika, 8(3), 144. https://doi.org/10.20527/bipf.v8i3.8229
Firtsanianta, H., & Khofifah, I. (2022). Efektivitas E-LKPD Berbantuan Liveworksheet. Conference of Elementary Studies, 141–150.
Hidayatullah, R., Azizah, U., & Suyono. (2020). Analisis Keterampilan Pemecahan Masalah Siswa Sma pada Topik Laju Reaksi. Jurnal Penelitian Pendidikan Sains), 10(01). Retrieved from https://journal.unesa.ac.id/index.php/jpps
Jayadiningrat, M. G., & Ati, E. K. (2018). Peningkatan Keterampilan Memecahkan Masalah Melalui Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Pada Mata Pelajaran Kimia. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 2(1), 1. https://doi.org/10.23887/jpk.v2i1.14133
Lase, N. K., & Zai, N. (2022). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Contextual Teaching and Learning pada Materi Sistem Ekskresi Manusia di Kelas VIII SMP Negeri 3 Idanogawo. Jurnal Pendidikan Minda, 3(2), 99–113. Retrieved from http://www.ejurnal.universitaskarimun.ac.id/index.php/mindafkip/article/view/462%0Ahttp://www.ejurnal.universitaskarimun.ac.id/index.php/mindafkip/article/download/462/412
Lismayani, I., & Mahanal, S. (2017). The Correlation of Critical Thinking Skill and Science Problem-Solving Ability of Junior High School Students. Jurnal Pendidikan Sains, 5(3), 96–101. Retrieved from http://journal.um.ac.id/index.php/jps/
Lutfi, A. (2021). Research and Developement (R&D): Implikasi dalam Pendidikan Kimia. In UNESA. Surabaya: Unesa.
Nuralifah, R. N., & Hidayah, R. (2021). Pengembangan LKPD Berbasis Ideal Problem Solving pada Materi Larutan Penyangga untuk Melatihkan Keterampilan Pemecahan Masalah. UNESA Journal of Chemical Education, 10(2), 94–102.
Nurmasita, Enawaty, E., Lestari, I., Hairida, & Erlina. (2023). Pengembangan e-LKPD Berbasis Problem Based Learning (PBL) pada Materi Reaksi Redoks. Jambura Journal of Educational Chemistry, 5(1), 11–20. https://doi.org/10.34312/jjec.v5i1.15991
Nuryadi, Astuti, T. D., Utami, E. S., & Budiantara, M. (2017). Buku Ajar Dasar-dasar Statistik Penelitian.
Plomp, T., & Nieveen, N. (2010). An Introduction to Educational Design Research (3rd ed.). Netherlands:
Polya, G. (1973). How to Solve it. In Stochastic Optimization in Continuous Time (Second Edi). Princeton University Press. https://doi.org/10.1017/cbo9780511616747.007
Prabowo, A. (2021). Penggunaan Liveworksheet dengan Aplikasi Berbasis Web untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Dan Teknologi Indonesia, 1(10), 383–388. https://doi.org/10.52436/1.jpti.87
Pribadi, R. B. A. (2009). Model Model Desain Sitem Pembelajaran (1st ed.). Jakarta: PT. Dian Rakyat.
Rahmawaty, S., Nurhayati, & Arsyad, M. (2020). Kemampuan Menarik Kesimpulan Peserta Didik yang Menggunakan LKPD Pertanyaan Pengarah Kelas XI MIA 2 SMA Negeri 11 Makassar. Prosiding Seminar Nasional Fisika PPs UNM, 2, 33–36.
Rhaska, G., & Mawardi, M. (2020). Development Learner Worksheet (LKPD) of Reaction Rates Based Problem Based Learning in Class XI SMA. Jurnal Entalpi Pendidikan Kimia.
Sugiyono, D. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suhardiman, S., Damayanti, A., & Syamsudduha, S. (2022). Pengembangan LKPD Konsep Fluida Statis Berbasis Problem Solving Polya Peserta Didik Kelas XI IPA SMAN 2 Bulukumba. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika, 6(3), 610. https://doi.org/10.20527/jipf.v6i3.6220
Triana, Y., Enawaty, E., Sahputra, R., Muharini, R., & Putra Sartika, R. (2021). Pengembangan LKPD berbasis PBL dengan Liveworksheet pada pokok bahasan Termokimia di SMA/MA Pontianak Development of PBL-based LKPD with Liveworksheet on the subject of Thermochemicals at SMA/MA Pontianak. Pros. Sem. Nas. KPK, 4.
Werwa, E. And Zike, D. (2005). Glencoe Science Chemistry. In McGraw-Hill Glenco. New York. https://doi.org/10.1016/b978-0-08-024750-2.50013-6
Yuriev, E., Naidu, S., Schembri, L. S., & Short, J. L. (2017). Scaffolding the development of problem-solving skills in chemistry: Guiding novice students out of dead ends and false starts. Chemistry Education Research and Practice, 18(3), 486–504. https://doi.org/10.1039/c7rp00009j
Refbacks
- There are currently no refbacks.