Development of Teaching Materials in the From of Elektronic Book Integrated with Generic Science Skill in Chemical Equilibrium

Yulia Sahana Samosir, Marudut Sinaga, Ani Sutiani, Zainuddin Muchtar, Ratu Evina Dibyantini

Abstract


Abstract: Development of Teaching Materials in the Form of Electronic Books Integrated with Generic Science Skills in Chemical Equilibrium i Selection of teaching materials is an important part of learning, therefore teachers can develop appropriate teaching materials to increase the effectiveness of the learning process. Thus, the research was conducted to develop teaching materials in the form of electronic books integrated with Generic Science Skills (KGS) to improve students' high level thinking skills in chemical equilibrium material in Class XI Senior High School at Laksamana Martadinata Private High School Medan through research and development (R&D) the 4D model (Define, Design, Development, and Disseminate). The development of teaching materials starts from (1) book analysis (four books were analysed) and concept analysis, (2) design of teaching materials, (3) standardisation of teaching materials using a modified BSNP assessment questionnaire, (4) revision and development of teaching materials, and (5) field testing of teaching materials and final revision. The teaching materials consist of features such as "To Remember", "Basic Understanding", "Chemical Concepts" and several pictures that serve as supplements to enhance the KGS, and features that increase knowledge and attract students' interest in the learning material, such as "Chemical Info", "Chemical News" and "Chemical Figures". In the teaching materials, there are "Sample Questions" and " Practice" to further train students' understanding. Based on the results of standardisation by material experts and media experts, the teaching materials go through the revision stage to produce teaching materials that are very suitable for use in learning. Then, field tests were conducted to obtain the reactions of teachers and students as users of the teaching materials, and the results showed that the teaching materials were very well used as learning resources and very interesting for students.

 

Keywords: Research and development, teaching materials in the form of electronic books, generic science skills, thermochemistry.

 

Abstract: Development of Teaching Materials in the Form of Electronic Books Integrated with Generic Science Skills in Chemical Equilibrium.i Pemilihan bahan ajar merupakan bagian penting dalam pembelajaran, oleh karena itu guru sekiranya dapat mengembangkan bahan ajar yang sesuai untuk upaya meningkatkan efektivitas proses pembelajaran. Maka dilakukan penelitian bertujuan menghasilkan bahan ajar berbentuk buku elektronik yang terintegrasi Keterampilan Generik Sains (KGS) untuk meningkatkan keterampilan berfikir tingkat tinggi peserta didik pada materi Kesetimbangan Kimia pada SMA kelas XI di sekolah menengah atas Swasta Laksamana Martadinata Medan melalui penelitian dan pengembangan atau (Research & Development, R&D) model 4D (Define, Design, Development, and Disseminate). Pengembangan bahan ajar dimulai dari (1) analisis buku (terdapat empat buku yang dianalisis) dan analisis konsep (2) perancangan bahan ajar, (3) standarisasi bahan ajar dengan menggunakan angket penilaian BSNP yang telah dimodifikasi, (4) revisi dan pengembangan bahan ajar), dan (5) uji coba lapangan bahan ajar dan tahap revisi akhir. Bahan ajar terdiri dari fitur-fitur seperti; “Untuk Diingat”, “Pemahaman Dasar”, “Konsep Kimia” dan beberapa gambar yang berfungsi sebagai tambahan untuk meningkatkan KGS dan fitur untuk menambah pengetahuan dan menarik minat peserta didik terhadap materi pembelajaran, seperti; “Info Kimia”, “Warta Kimia”, dan “Tokoh Kimia”. Pada bahan ajar terdapat “Contoh Soal” dan “Mandiri Kimia” untuk lebih melatih pemahaman peserta didik. Berdasarkan hasil standarisasi oleh ahli materi dan ahli media, bahan ajar melalui tahap revisi untuk dihasilkan bahan ajar yang sangat layak digunakan dalam pembelajaran. Kemudian dilakukan ujicoba lapangan untuk memperoleh respon guru dan peserta didik sebagai pengguna bahan ajar dan didapatkan hasil bahan ajar sangat baik digunakan sebagai sumber belajar dan sangat menarik bagi peserta didik.

 

Kata Kunci : Penelitian dan pengembangan, bahan ajar berupa buku elektronik, keterampilan generik sains, termokimia

 

DOI: 10.23960/jppk.v12.i2.2023.28


Full Text:

PDF

References


Izerbigovic, M, A., & Indah, L. (2019). Penerapan Model Discovery learning untuk Meningkatkan Keterampilan Generik Sains Siswa. Jurnal Kimia dan Pendidikan. 4(2): 164-174.

Martiningsih, M., dkk. (2018). Hubungan Keterampilan Generik Sains dan Sikap Ilmiah Melalui Model Inkuiri Ditinjau dari Domain Kognitif. Jurnal Pendidikan Sains. 6(1): 24-33.

Megasari, R. (2014). Peningkatan Pengeolaan Sarana dan Prasarana Pendidikan Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran di SMPN 5 Bukit Tinggi. Jurnal Adminstrasi Pendidikan. 2(1) : 636-831.

Priyambodo, E., dkk. (2016). Buku Kimia untuk SMA/MA Kelas XI. PT Intan Pariwara: Klaten.

Restiyowati, I dan I Gusti M Sanjaya. (2012). Pengembangan E-book Interaktif Pada Materi Kimia Semester Genap Kelas X SMA. Unesa Journal of Chemical Education. 1(1): 130-135.

Rosidah, T., dkk. (2017). Eksplorasi Keterampilan Generik Sains Siswa Pada Mata Pelajaran Kimia di SMA Negeri 9 Semarang. Jurnal Pendidikan Sains. 5(2) : 130-137.

Sani, N, A., dan Susanti. (2013). Bahan Ajar Berbantuan Adobe Flash Kontekstual Berbasis Android Pada Materi Rekonsiliasi Fiskal. Jurnal Penelitian dan Pengembangan. 5(2) : 183-190.

Sirate, S. F. S., & Ramadhana, R. (2017). Pengembangan modul pembelajaran berbasis keterampilan literasi. Jurnal Inspiratif Pendidikan. 6(2): 316-335.

Syam, Nurwahid. (2017). Pengembangan Media Tutorial IPA Berbasis Web Untuk Peserta Didik Kelas VIII SMPN 5 Pallangga. Jurnal Pendidikan Fisika. 5(2) : 156-174.

Wijaya, I. B., & Darmayanti, N. W. S. (2019). Mengembangkan Keterampilan Generik Sains pada Siswa Sekolah Dasar untuk Menyongsong Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Pendidikan Sains. 1(1): 81-88.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.