Development of Student Worksheet to Improve Higher-Order Thinking Skills on Reaction Rate Material

Ratu Evina Dibyantini, Nadia Azhari Putri

Abstract


Abstract: Development of Student Worksheet to Improve Higher-Order Thinking Skills on Reaction Rate Material. This study aims to develop and determine the feasibility of student worksheets to improve higher-order thinking skills on reaction material. This research method uses a development research procedure using a 4D model consisting of Define, Design, Development and Displacement stages. The instrument used in this study is a BSNP standard validation sheet that has been modified according to needs. Validation is carried out by material and media experts at Medan State University. The media developed was limited to students of grade XI Science 6 SMA. Based on the results of validation conducted by material expert l, an average result of 89.76% was obtained and the results of media expert validators obtained an average result of 96.88, both results met the feasible criteria. The response of students in the limited trial obtained an average score of 89.1%. Therefore, as a whole, the Student Worksheets on the reaction rate material developed are suitable for use as learning media.

 

Keywords: Development, Student Worksheet, Higher Order Thinking, Reaction Rate.

 

Abstrak: Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi pada Materi Laju Reaksi. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan dan mengetahui kelayakan Lembar Kerja Peserta Didik Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi Pada Materi Lju Reaksi. Metoda Dalam Penelitian ini menggunakan prosedur penelitian pengembangan menggunakan model 4D yang terdiri dari tahap Define, Design, Development dan Disseminate. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah lembar validasi standar BSNP yang telah dimodif sesuai dengan kebutuhan. Validasi dilakukan oleh ahli materi dan media dosen di Universitas Negeri Medan. Media yang dikembangkan dilakukan penyebaran terbatas kepada siswa kelas XI IPA 6 SMA. Berdasarkan hasil validasi oleh ahli materi didapatkan hasil rata-rata 89,76% dan hasil dari validator ahli media didapatkan hasil rata-rata 96,88 yang kedua hasil memenuhi kriteria layak. Respon peserta didik pada uji coba terbatas diperoleh nilai rata-rata 89,1%. Maka dari itu secara keseluruhan Lembar Kerja Peserta Didik pada materi laju reaksi yang dikembangkan layak digunakan sebagai media pembelajaran..

 

Kata kunci: Pengembangan, Lembar Kerja Peserta Didik, Berpikir Tingkat Tinggi, Laju Reaksi.


DOI: 10.23960/jppk.v12.i2.2023.16


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.