Pengaruh Isu Sosiosaintifik dalam Meningkatkan Model Mental Siswa pada Materi Larutan Elektrolit dan Non-Elektrolit

Fitri Alfionita, Sunyono Sunyono, Ratu Betta Rudibyani

Abstract


This research  was  aimed to describe the effect of sosioscientific issues to improve mental models of student ability on electrolyte and nonelectrolyte solutions topic. This research method was quasi experiment with pretest posttest control group design.  The population of this research were all tenthgrade science students.  The sample was obtained by cluster random sampling technique, and the students of X IPA 3 were obtained as experiment class and X IPA 6 as control class.  The effect of socioscientific issues was analyzed by the differences of two average test and effect size test to mental models of student ability compared to control class.  The result showed that using socioscientific issues on learning had large effect to improve mental models of student ability.  Based on hypothesis testing, it can be concluded that learning using Socioscientific Issues has a large effect to improve mental models of student ability.

Keywords: mental models, socioscientific issues learning, electrolyte and non-electrolyte solutions

Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan pengaruh pembelajaran isu sosiosaintifik dalam meningkatkan kemampuan model mental siswa pada materi larutan elektrolit dan non-elektrolit.  Metode penelitian ini yaitu kuasi eksperimen dengan pretest-postest control group design.  Populasi yang digunakan adalah seluruh siswa kelas X IPA.  Pengambilan sampel dilakukan dengan cara cluster random sampling sehingga diperoleh kelas X IPA 3 sebagai kelas eksperimen dan X IPA 6 sebagai kelas kontrol.  Pengaruh pembelajaran isu sosiosaintifik dianalisis menggunakan uji perbedaan dua rata-rata n-Gaindan uji effect size terhadap kemampuan model mental siswa dibandingkan dengan kelas kontrol.  Hasil penelitian menunjukkan bahwa pembelajaran berbasis isu sosiosaintfik memiliki pengaruh yang besar dalam meningkatkan kemampuan model mental siswa.  Berdasarkan pengujian hipotesis, dapat disimpulkan bahwa pembelajaran menggunakan isu sosiosaintifik memiliki pengaruh yang besar dalam meningkatkan model mental siswa.

Kata kunci: model mental, pembelajaran isu sosiosaintifik,larutan elektrolit dan non-elektrolit.

http://dx.doi.org/10.23960/jppk.v8.i2.201908


Full Text:

PDF

References


Abujahjouh, Y. M. (2014). The effectiveness of blanded e-learning forum in planning for science intruction. Journal of Turkish Science Education, 11(4), 3-16.

Arikunto, S. (2006). Dasar-dasar evaluasi pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Coll, R. K. (2008). Chemistry learners’ preferred mental models for chemical bonding. Journal of Turkish Science Education, 5(1), 22-47.

Davidowitz, B., Chitteleborough, G., & Murray, E. (2010). Student generated submicro diagrams: a useful tool for teaching and learning chemical equations and stoichiometry. Chemical Education Research and Practice, 11(1), 154-164.

Dincer, S. (2015). Effects of computer-assisted learning on students' achievements in turkey: a meta-analysis. Journal of Turkish Science Education, 12(1), 99-118.

Frankel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (eight edition). New York: McGrow-Hill.

Gutierez, S. B. (2015). Integrating socio-scientific issuess to enhance the bioethical decision-making skill of high school students. International Education Studies, 8(1). DOI 10.5539/ies.v8n1p142

Harjali, H. (2017). Strategi guru dalam membangun lingkungan belajar yang kondusif: studi fenomenologi pada kelas-kelas sekolah menengah pertama di Ponorogo. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 23(1), 010-019.

Halim, N. D. Abd. (2013). Mental modeling learning chemical bonding: a preliminary study procedia. Social and Behavioral Science, 97(1), 224-228.

Hake, R. R. (2002). Relationship of individual student normalized learning gains in mechanics with gender, high school physics, and pretest scores in mathematics and spatial visualization. Online: http://www.physics.indiana.edu/~hake. Diakses 22 November 2018

Johnstone, A. H. (2006). Chemical Education Research in Glasgow in Perspective. Journal Chemistry Education Research and Practice, 7(2), 49-63.

Junaina. (2013). Pengaruh pembelajaran kerangka ifso terhadap peningkatkan model mental dan penguasaan konsep ikatan kimia siswa sma negeri 1 Way Lima. (Tesis). Program S2 Teknologi Pendidikan. Program Pascasarjana Universitas Lampung: Tidak Dipublikasikan.

Laliyo, L. A. R. (2011). Model mental siswa dalam memahami perubahan wujud zat. Jurnal Penelitian dan Pendidikan Universitas Negeri Gorontalo, 8(1), 1-12.

Maisaroh, D., Rudibyani, R. B., & Sofya, M. (2017). Pembelajaran discovery learning dalan meningkatkan model mental dan penguasaan konsep siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Kimia, 6(2), 334-346.

Mawarni, D., Rudibyani, R. B., & Efkar, T. (2015). Pembelajaran inkuiri terbimbing dalam meningkatkan model mental siswa dan penguasaan konsep siswa pada materi larutan elektrolit dan non-elektrolit. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Kimia, 4(3), 1-12.

Mazfufah, N. F. (2017). Pengaruh metode diskusi isu-isu sosiosaintifik terhadap kemampuan penalaran ilmiah peserta didik. (Skripsi). Jakarta: Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah.

Putriana, Sunyono, & Diawati, C. (2018). Pengaruh penggunaan isu sosiosaintifik untuk meningkatkan kemampuan literasi kimia dan metakognisi siswa pada materi larutan elektrolit dan non-elektrolit. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Kimia, 7(2), 1-12.

Sadler, T. D., & Zeidler, D. L. (2002). The morality of socioscientific issuess: construal and resolution of genetic engineering dilemmas. Science Education 8(8): 4-27. DOI 10.1002/sce.10101

Sudjana. (2005). Metode statistika. Bandung: Tarsito.

Sunyono, Wirya, I. W., Suyanto, E., & Suyadi, G. (2009). Identifikasi masalah kesulitan dalam pembelajaran kimia sma kelas x di propinsi Lampung. Journal Pendidikan MIPA, 10(2), 9-18.

Sunyono. (2013). Buku model pembelajaran berbasis multipel representasi (model SiMaYang). Bandar Lampung: Aura Press.

Sunyono, Yunita, L., & Ibrahim, M. (2013). Keterkaitan model mental mahasiswa dengan penguasaan konsep stoikiometri sebelum dan sesudah pembelajaran dengan model SiMaYang. Prosiding Seminar nasional PPs, 499-509.

Sunyono, Yuanita, L., & Ibrrahim, M. (2015). Mental models of students on stoichiometry concept in learning by method based on multiple representation. The Online Journal of New Harizons in Education, 5(2), 30-45.

Zeidler, D. L., Sadler, T. D., Simmons, M. L., & Howes, E. V. (2005). Beyond STS: a research-based framework for socioscientific issuess education. Science Education 89: 357-377. DOI 10.1002/sce.20048


Refbacks

  • There are currently no refbacks.