Hubungan Konsep Diri dengan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Konsep Ekosistem
Abstract
This research is a correlational study that connects the concepts of self with the learners critical thinking ability on the ecosystem material. Samples of the research of 30 students as participants with sampling techniques purposive sampled. The research instruments used include questionnaires adopted from the Tennessee Self Concept Scale (TSCS) developed by William H. Fitts and a breakdown test for measuring critical thinking skills. The self-concept questionnaire consisted of 43 statements. Each item has an alternate answer indicating the degree of conformity or inconsistency with self-subject. Alternative answers consist of 5 options, i.e. very appropriate (SS), corresponding (S), uncertain (TP), unsuitable (TS), and very inappropriate (STS). While the ability of critical thinking is measured using the question of ecosystem material consists of 15 problems with the indicator adopted from (Ennis, 1993). Hypotheses testing uses bivariate correlation regression. Before a hypothesis test with a regression linierity is performed, first data is tested for normality and its homogenization as a prerequisite test analysis. The results showed no relation between self-concept and critical thinking ability (R = 0,471; R2 = 0,222) means there is a self-concept contribution to the critical thinking ability of 22.2%.
Penelitian ini merupakan penelitian korelasional yang menghubungkan antara konsep diri dengan kemampuan berpikir kritis peserta didik pada materi ekosistem. Sampel penelitian sebanyak 30 peserta didik sebagai partisipan dengan teknik pengambilan sampel secara purposive sampling. Instrumen penelitian yang digunakan meliputi kuesioner yang diadopsi dari Tennessee Self Concept Scale (TSCS) yang dikembangkan oleh William H. Fitts dan tes uraian untuk mengukur kemampuan berpikir kritis. Kuesioner konsep diri terdiri dari 43 pernyataan. Setiap item memiliki alternatif jawaban yang menunjukkan derajat kesesuaian atau ketidaksesuaian dengan diri subjek. Alternatif jawaban terdiri dari 5 pilihan, yaitu sangat sesuai (SS), sesuai (S), tidak pasti (TP), tidak sesuai (TS), dan sangat tidak sesuai (STS). Sementara kemampuan berpikir kritis diukur menggunakan soal uraian materi ekosistem terdiri dari 15 soal dengan indikator mengadopsi dari (Ennis, 1993). Pengujian hipotesis menggunakan regresi korelasi bivariat. Sebelum uji hipotesis dengan linieritas regresi dilakukan, terlebih dahulu data diuji normalitas dan homogenitasnya sebagai uji prasyarat analisis. Hasil penelitian menunjukkan ada hubungan antara konsep diri dengan kemampuan berpikir kritis (R=0,471; R2=0,222) artinya terdapat kontribusi konsep diri terhadap kemampuan berpikir kritis sebesar 22,2%.
Kata kunci: Konsep diri; Kemampuan berpikir kritis; Peserta didik
Full Text:
PDFReferences
Agboeze, M. U., & Ugwoke, E. O. (2013). Enhancement of Critical Thinking Skills of Vocational and Adult Education Students for Entrepreneurship Development in Nigeria. Journal of Education.
Ahmad, D. N. (2015). Pengaruh Kemampuan Berpikir Kritik dan Konsep Diri terhadap Prestasi Belajar IPA. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA. https://doi.org/10.30998/formatif.v5i1.162
Antler, M. (2015). I am a critical thinker : exploring the relationship between self-concept and critical thinking ability, (2013).
Azwar, S. (2012). Penyusunan skala psikologi (ed.2). Pustaka Pelajar.
Barus, E. M., Restuati, M., & Gultom, T. (2018). Hubungan Konsep Diri Dengan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas X Mia Pada Mata Pelajaran Biologi Program Lintas Minat. Jurnal Ilmiah Farmasi Imelda.
Creswell, J. W. (2013). Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. Journal of Chemical Information and Modeling. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Dhatu, Okky Mega dan Ediati. (2015). Konsep Diri Akademik Dan Motivasi Berprestasi Pada Siswa Smp N 24 Purworejo. (2015). Empati: Jurnal Karya Ilmiah S1 Undip.
Ennis, R. H. (1993). Critical thinking assessment. Theory Into Practice. https://doi.org/10.1080/00405849309543594
Fitts, W. H. (1971). The self-concept and self-actualization. Studies on the Self Concept.
Folastri, S., & Prasetyaningtyas, W. E. (2017). Gambaran konsep diri siswa di sekolah menengah kejuruan sumbangsih Jakarta Selatan. TERAPUTIK: Jurnal Bimbingan Dan Konseling. https://doi.org/10.26539/118
Haryanti, H., Rahmi, R., & Syamsi, F. (2016). Hubungan Konsep Diri Dengan Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas Vii Mts Unit Sekolah Baru (Usb) Sagulung Batam. SIMBIOSA. https://doi.org/10.33373/sim-bio.v5i2.816
Junaeti, E., Sutarno, H., & Nurmalasari, R. R. (2018). Genius Learning Strategy of Basic Programming in an Adventure Game. In IOP Conference Series: Materials Science and Engineering. https://doi.org/10.1088/1757-899X/288/1/012057
Magfirah, I., Rahman, U., & Sulasteri, S. (2015). Pengaruh Konsep Diri Dan Kebiasaan Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMP Negeri 6 Bontomatene Kepulauan Selayar. Jurnal Matematika Dan Pembelajaran.
McInerney, D. M. (2006). Development Psychology For Teacher. Australia: National Library.
Meriyana, R., Suprapto, P. K., & Hernawati, D. (2020). Efektivitas Model Discovery Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Pada Sub Konsep Bryophyta Dan Pteridophyta Di Kelas X Sma It Riyadlussholihin Sukaratu. Jurnal METAEDUKASI, 2(2), 64-78.
Muhamad, C., Falah, N., & Windyariani, S. (2018). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Melalui Model Pembelajaran Search, Solve, Create, and Share (SSCS) Berbasis Etnosains. Didaktika Biologi, 2, 25–32.
Novilita, H., & Suharnan, S. (2013). Konsep Diri Adversity Quotient Dan Kemandirian Belajar Siswa. Jurnal Psikologi Tabularasa.
Noviyanti, E., Rusdi, R., & Ristanto, R. H. (2019). Guided Discovery Learning Based on Internet and Self Concept: Enhancing Student’s Critical Thinking in Biology. Indonesian Journal of Biology Education. https://doi.org/10.31002/ijobe.v2i1.1196
OECD. (2014). PISA 2012 results: What students know and can do-Student Performance in Mathematics, Reading and Science. OECD Publishing. https://doi.org/10.1037/e530172011-002
Peng, G., Fan, M., & Dey, D. (2011). Impact of network effects and diffusion channels on home computer adoption. Decision Support Systems. https://doi.org/10.1016/j.dss.2011.01.004
Rohani. (2013). Correlation Between Science Process Skill and Student Critical Thinking Through Inquiry Learning Strategy on Environment Pollution At Sma Negeri 3 Palangkaraya. EduSains, 1(2), 1–10.
Sihotang, H. (2012). Pengaruh Konsep Diri Dan Berpikir Kritis Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Smp Se- Jakarta Timur. Jurnal Dinamika Pendidikan.
Sisworo, & Dkk. (2016). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis. Prosiding Konferensi Nasional Penelitian Matematika Dan Pembelajarannya. https://doi.org/10.23971/eds.v5i2.732
Subaryana. (2015). Konsep diri dan prestasi belajar. Jurnal Dinamika Pendidikan Dasar.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Jurnal Bioterdidik: Wahana Ekspresi Ilmiah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
View My Stats
The copyright is reserved to The Jurnal Bioterdidik: Wahana Ekspresi Ilmiah that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.