Pengaruh Penggunaan Strategi Belajar Trading Place Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik

Yuni Melisa, Een Y. Haenilah, Maman Surahman

Abstract

The problem in this research dealt with the low quantity the students’ learning outcomes. The study aims to determine the effect of using Trading Place learning strategies on the learning outcomes the students in grade IV SD Al-Azhar 1 Way Halim Bandar Lampung. The method used in this study was quasi experimental with nonequivalent control group design research design. This study uses purposive sampling. The techniques of collecting data are observation and tests. The results of the study prove that there is an influence of the use of Trading Place learning strategies on the learning outcomes of grade IV and there differences of applied learning trading place strategies in experimental and control class.

Masalah dalam penelitian ini adalah masih rendahnya hasil belajar peserta didik. Penelitian bertujuan untuk mengetahui pengaruh penggunaan strategi belajar Trading Place terhadap hasil belajar peserta didik di kelas IV SD Al-Azhar 1 Way Halim Bandar Lampung. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah quasi experimental dengan desain penelitian nonequivalent control group design. Penelitian ini menggunakan purposive sampling. Teknik pengumpulan data menggunakan observasi dan tes. Hasil penelitian  membuktikan bahwa ada pengaruh penggunaan strategi belajar Trading Place terhadap hasil belajar peserta didik kelas IV dan adanya perbedaan diterapkannya strategi pembelajaran trading place di kelas eksperimen dan kontrol.

 

Kata kunci       : hasil belajar, trading palce, strategi belajar.

References

Amri, S. 2015. Implementasi Pembelajaran Aktif Dalam Kurikulum 2013. Jakarta. Prestasi Pustaka.

Aziz, Azmahani A., Khairiyah M. Yusof, and Jamaludin M. Yati,. 2012. “Evaluation on the Effectiveness of Learning Outcomes from Students Perspectives”. Procedia-Social and Behaviotal Science 56.22-30. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042812040906 Diakses pada tanggal 25 Maret 2018

Ranjan, M. 2014. School Effectiveness at Primary Level of Education in Relation to Classroom Teaching. International Journal of Instruction. Vol.7 No.2. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1085254.pdf . Diakses pada tanggal 25 Maret 2018.

Sardirman, A.M. 2014. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta. PT Raja Grafindo Persada.

Silberman, M. 2009. Active Learning. Yogyakarta. Pustaka Insan Madani

Refbacks

  • There are currently no refbacks.