Pengaruh Model Pembelajaran Visualization Auditory Kinesthetic Terhadap Hasil Belajar Tematik

Nur Indah Sari, Lilik Sabdaningtyas, Sugiman Sugiman

Abstract

Problems in this study is still low on the learning outcomes of learners on thematic learning. The purpose of this research is to know the influence of Visualization Models of Kinesthetic Visualization (VAK) on students learning outcomes in thematic learning. The method used in this research is quasi experimental with non equivalent control group design research design. The instruments in this study were test and non-test. Population dipenelitan this is the students class IV. The sample in this research is the students of class IV A as experiment class and class IV B as the control class at SD Negeri 1 Lengkukai in the academic year 2017/2018, which is obtained through purposive sampling technique. Data in the analysis using simple linear regression and -t test. The result of this research is concluded that there is influence of learning model of Visualization Auditory Kinesthetic (VAK) to the learning outcomes in the thematic learning of fourth grade students.

 

 

Masalah dalam penelitian ini yaitu masih rendah nya hasil belajar peserta didik pada pembelajaran tematik. Penelitian bertujuan untuk mengetahui pengaruh model pembelajaran Visualiztion Auditory Kinesthetic (VAK) terhadap hasil belajar peserta didik pada pembelajaran tematik. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah quasi experimental dengan desain penelitian non equivalent control group design. Instrumen dalam penelitian ini adalah tes dan non-tes. Populasi dipenelitan ini adalah peserta didik kelas IV. Sampel dalam penelitian ini adalah peserta didik kelas IV A sebagai kelas eksperimen dan kelas IV B sebagai kelas kontrol di SD Negeri 1 Lengkukai tahun pelajaran 2017/2018, yang diperoleh melalui teknik purposive sampling. Data di analisi dengan menggunakan regresi linear sederhana dan uji –t. Hasil penelitian  diperoleh simpulan bahwa ada pengaruh model pembelajaran Visualiztion Auditory Kinesthetic (VAK)  terhadap hasil belajar pada pembelajaran tematik peserta didik.

 

Kata kunci: hasil belajar, Visualization Auditory Kinesthetic, pembelajaran tematik

References

Aziz, Azmahani A., Khairiyah M. Yusof, and Jamaludin M. Yatim. 2012. “Evaluation on the Effectiveness of Learning Outcomes from Students Perspectives”. Procedia-Social and Behavioral Sciences 56. 22-30. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042812040906. Pada Tanggal 22 Maret 2018.

DePorter, Bobi dkk.. 2014. Quantum Learning. Bandung. Kaifa.

Ewell, Peter T. 2001. Accreditation and Student Learning Outcomes. Council for Higher Education Accreditation, Washington, DC. Council for Higher Education Accreditation. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED469482.pdf. Pada Tanggal 21 Maret 2018.

Sudjana, Nana. 2014. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar: Bandung. Remaja Rosdakarya.

Shoimin, Aris. 2014. Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013.

Yogyakarta. Ar-Ruzz Media.

Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 tahun 2003. Tentang Sistem pendidikan Nasional: Jakarta. Kemendikbud.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.