PENINGKATAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA MELALUI STRATEGI PROBLEM SOLVING PADA SISWA SEKOLAH DASAR

Alben Ambarita

Abstract


This classroom action research aims to improve the quality of the activity and the student learning outcomes in mathematics. Subjects were the fourth grade students of SD Negeri 2 East Metro with totally 35 students. Students and teacher's activity data were collected by observation. Result learning collection by assessment. The results showed that the use of problem solving strategies in mathematics learning material of rupture numbers, can increase the activity and student learning outcomes.

Penelitian tindakan kelas ini bertujuan untuk meningkatkan kualitas aktivitas dan hasil belajar siswa pada mata pelajaran matematika. Subjek penelitian adalah siswa kelas IV SD Negeri 2 Metro Timur sejumlah 35 orang. Data aktivitas siswa dan guru dikumpulkan melalui observasi. Data hasil belajar diperoleh melalui asesmen bentuk pemecahan masalah. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penggunaan strategi problem solving dalam pembelajaran matematika materi bilangan pecah, dapat meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa.

Kata kunci: aktivitas siswa, hasil belajar siswa, problem solving.

Full Text:

PDF

References


Adjie, Nahrowi dan Maulana. 2006. Pemecahan Masalah Mate-matika.UPI PRESS. Bandung.

Bogdan, Robert S., and S. Knopp Biklen. 1998. Qualitative Research in Education: An Introduction to Theory and Methods. 3rd ed. Allyn and Bacon. Boston.

Budiningsih, C. Asri. 2005. Belajar dan Pembelajaran. Rineka Cipta. Jakarta.

Hernawan, Asep Herry dkk.. 2007. Belajar & Pembelajaran Sekolah Dasar. UPI PRESS. Bandung.

Kunandar. 2010. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Se-bagai Pengembangan Profesi. PT. Raja Grafindo Persada. Jakarta.

Sagala, Syaiful. 2010. Konsep dan Makna Pembelajaran. Alfabeta. Bandung.

Sanjaya, W. 2006. Strategi Pembelajaran.

Jakarta: Kencana Prenada Media Group

Strauss, A. & Corbin, J. (eds.) 1997. Grounded Theory in Practice. London: Sage.

Sumardyono. 2010. Pengertian Dasar Problem Solving. Pentingnya Problem Solving (ebook). 6-8. Diakses pada 27 Januari 2011. http://p4tkmate-matika.org/2011/03/pengertian-dasar-problem-solving/.

Suwangsih, Erna dan Tiurlina. 2006. Model Pembelajaran Matemati-ka. UPI PRESS. Bandung.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c)




View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan Progresif that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.