The Impact of Motivation in Economics Learning toward Social Science Learning Outcomes for High School Students

Mashudi Mashudi, Riama Alhidayah, Junaidi Matsum, Suci Nursiti

Abstract


Abstract: The current research aims to determine the effect of learning motivation as well as economics learning on the social science learning outcomes for high school students in Indonesia. The quantitative explanatory design was applied to the seventy-three social science students at SMAN 1 Kubu, West Kalimantan, Indonesia. Samples were eleventh graders that was chosen purposively. Data was collected through questionnaires, interviews and documentation. Multilinear regression analysis was applied to analyze the relationships between variables. The findings revealed that there exist a simultaneously effect of both motivation and economic learning toward social science learning outcomes (Ftable3.12 and Fcalc=29.82). This research concluded that motivation in economic learning is important predictors to evaluate students’ overall performance in social science learning.

 

Keywords: motivation, economic learning, social science learning outcomes.

 

Abstrak: Penelitian yang dilakukan saat ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh motivasi belajar serta pembelajaran ekonomi terhadap hasil belajar IPS siswa SMA di Indonesia. Desain kuantitatif eksplanatori diterapkan pada tujuh puluh tiga siswa IPS di SMAN 1 Kubu, Kalimantan Barat, Indonesia. Sampelnya adalah siswa kelas XI yang dipilih secara purposive. Pengumpulan data dilakukan melalui angket, wawancara dan dokumentasi. Analisis regresi multilinear diterapkan untuk menganalisis hubungan antar variabel. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat pengaruh motivasi dan pembelajaran ekonomi secara simultan terhadap hasil belajar IPS (Ftabel 3.12 dan Fhitung=29.82). Penelitian ini menyimpulkan bahwa motivasi dalam pembelajaran ekonomi merupakan prediktor penting untuk mengevaluasi performa keseluruhan siswa dalam pembelajaran ilmu sosial.

 

Kata kunci: motivasi, pembelajaran ekonomi, social science learning outcomes.



DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpp.v13.i3.202343


Full Text:

PDF

References


Ahmad Susanto. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenadamedia Group.

David Fischman, (2020) The Seven Secrit Of The Seven Seeds, Marshall Golden

Kadeni & Srijani, N. (2020). Peran UMKM (Usaha Mikro Kecil Menengah) Dalam Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat. Equilibrium: Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Pembelajarannya, 8(2), 191-200.

Makmum, A. S. (2013). Psikologi Pendidikan. Bandung: Rosda Karya.

Monika, M., & Adman, A. (2017). Peran Efikasi Diri dan Motivasi Belajar dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 110-117.

Palupi, R. (2014). Hubungan Antara Motivasi Belajar Dan Persepsi Siswa Terhadap Kinerja Guru Dalam Mengelola Kegiatan Belajar Dengan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VIII Di SMPN N 1 Pacitan. Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran, 2(2).

Peraturan pemerintah No. 22 tahun 2006

Puspitasari, D. B. (2013). Hubungan antara Persepsi terhadap Iklim Kelas dengan Motivasi Belajar Siswa SMP Negeri 1 Bancak. EMPATHY Jurnal Fakultas Psikologi, 1(1).

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Taurina, Z. (2015). Students’ Motivation and Learning Outcomes: Significant Factors in Internal Study Quality Assurance System. International Journal for Cross- Disciplinary Subjects in Education, 5(4), 2625-2630.

Watson, P. (2002). The role and integration of learning outcomes into the educational process. Active Learning in Higher Education, 3(3), 205-219.

Widayanti, L. (2017). Peningkatan Aktivitas Belajar dan Hasil Belajar Siswa dengan Metode Problem Based Learning pada Siswa Kelas VIIA MTs Negeri Donomulyo Kulon Progo Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Fisika Indonesia, 17(49).

Winarni, M., Anjariah, S., & Romas, M. Z. (2016). Motivasi Belajar Ditinjau Dari Dukungan Sosial Orangtua Pada Siswa SMA. Jurnal Psikologi, 2(1).

Zamsir, L. M., & Fajrin, P. (2017). Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa SMPN 1 Lawa. Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 170-181.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2023 Jurnal Pendidikan Progresif

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan Progresif that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.