Principal Visionary Leadership in Public Junior High Schools in Lampung, Indonesia

Dedy Hermanto Karwan, Hasan Hariri, Ridwan Ridwan

Abstract


Abstract: Principal Visionary Leadership in Public Junior High Schools in Lampung Province, Indonesia. Objectives: This study aims to: 1) identify whether principals in SMPN in Lampung exhibit all the seven domains of visionary leadership style, 2) examine relationships between the domains, 3) examine whether male and female teachers have significant difference in their perceptions on the principal visionary leadership style, and 4) examine whether certified and uncertified teachers have significant difference in their perceptions on the principal visionary leadership style. Methods: This study usedquantitative research design using a questionnaire addressed to 500 teachers but completed by 341 teachers (a 68% response rate). The data gained were analyzed using descriptive statistics, Pearson correlation, and t-test. Findings: Results show that1) principals in SMPN in Lampung exhibited all the seven domains of visionary leadership style, 2) the seven principal leadership visionary domains were positively and significantly correlated., 3) male and female teachers have no significant difference in their perceptions on the principal visionary leadership style, and 4) certified and uncertified teachers also had no significant difference in perceptions on the principal visionary leadership style.

Keywords: Visionary leadership, principal, teacher, public junior high schools, Lampung. 

 

Abstrak: Kepemimpinan Visioner Kepala Sekolah di Sekolah Menengah Pertama Negeri di Lampung, Indonesia. Tujuan: Penelitian ini bertujuan untuk: 1) mengidentifikasi apakah kepala sekolah di SMPN di Lampung menunjukkan semua tujuh domain gaya kepemimpinan visioner, 2) menguji hubungan antar domain, 3) menguji apakah guru pria dan wanita memiliki perbedaan signifikan berdasarkan persepsi mereka tentang gaya kepemimpinan visioner kepala sekolah, dan 4) menguji apakah guru bersertifikat dan tidak bersertifikat memiliki perbedaan signifikan dalam persepsi tentang gaya kepemimpinan visioner kepala sekolah. Metode: Penelitian ini menggunakan desain penelitian kuantitatif menggunakan kuesioner survei yang ditujukan kepada 500 guru tetapi dilengkapi oleh 341 guru (tingkat respons 69%). Data yang diperoleh dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif korelasi, dan t-test. Temuan: Berdasarkan persepsi guru, hasil penelitian menunjukkan bahwa, 1) kepala sekolah SMPN di Lampung menunjukkan semua tujuh komponen gaya kepemimpinan visioner, 2) ketujuh komponen kepemimpinan visioner berkorelasi positif dan signifikan, 3) guru pria dan wanita tidak memiliki perbedaan persepsi yang signifikan pada gaya kepemimpinan visioner kepala sekolah, dan 4) guru yang bersertifikat dan yang tidak bersertifikat juga tidak memiliki perbedaan persepsi yang signifikan tentang gaya kepemimpinan visioner kepala sekolah.

Kata kunci: Kepemimpinan visioner, kepala sekolah, guru, SMPN, Lampung.


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2020 Jurnal Pendidikan Progresif

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan Progresif that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.