Peningkatan Penguasaan Tata Bahasa Prancis Mahasiswa melalui Model Inkuiri
Abstract
This research aimed to improve students mastery of french grammar through inquiry model. The method used in this research was qualitative by conducting an action research. This action research which consisted of 2 cycles involved 34 students in the 3rd semester of French Department, University of Lampung. The data which were in the form of test and observation results were analyzed descriptively. The results of this research showed that inquiry model which is a learning model that emphasizes discovery learning can improve the achievement of French students in mastering and understanding French grammar, as well as minimizing gaps in achievement generated through group work (cooperative).
Keywords: language teaching, French grammar, inquiry model, discovery learning
Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan penguasaan dan pemahaman mahasiswa terhadap tata bahasa Prancis melalui model inkuiri. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif yaitu penelitian kaji tindak. Penelitian kaji tindak dengan dua siklus ini melibatkan 34 mahasiswa semester 3 pendidikan bahasa Prancis Universitas Lampung. Data berupa hasil tes dan hasil observasi dianalisis secara deskriptif. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa model inkuiri yang merupakan model pembelajaran yang menekankan pada penemuan (discovery learning) dapat meningkatkan prestasi mahasiswa bahasa Prancis dalam menguasai dan memahami tata bahasa Prancis, serta meninimalkan kesenjangan pada prestasi yang dihasilkan melalui kerja kelompok (kooperatif).
Kata kunci : pengajaran bahaasa, tata bahasa Prancis, model inkuiri, discovery learning
Full Text:
PDFReferences
Anam, Khoirul. 2016. Pembelajaran Berbasis Inkuiri. Metode dan Aplikasi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Dahlan. 1990. Model-model Mengajar (Beberapa Alternatif Interaksi Belajar Mengajar). Bandung : CV Diponegoro.
Firdaus, Aziz. 2012. Metode Penelitian. Tangerang: Jelajah Nusa.
Galisson, R et Coste, R. 1976. Dictionnaire de Didactiques des Langues. Paris : Librarie Hachette.
Guide, Mathieu. 2003. Mhodologie de la Recherche: Guide de jeune chercheur en lettres, science humaines et sociales (Marise, DEA, Master, Docotorat). Paris : Ellipses ition Marketing.
Joyce, B et al . 2000. Models of Teaching. USA: A Pearson Education Company.
Kurniasih, Imas Sani, Berlin. 2015. Ragam Pengembangan Model Pembelajaran untuk Peningkatan Profesionalitas Guru. Jakarta: Kata Pena.
Musa, Mohammad Nurfitri, Titi. 1988 . Metodologi Penelitian. Jakarta: Fajar Agung.
Richards, Jack. 2002. Methodology in Language Teaching. An anthology of
Current Practice. Cambridge: Cambridge University Press.
Setiyadi, Ag. Bambang. 2006. Metode Penelitian untuk Pengajaran Bahasa Asing. Pendekat an Kuantitatif dan Kualitatif. Yogyakarta: Graha Ilmu
Slavin, Robert E. 2005. Cooperative Learning: Teori, Riset dan Praktik
(Terjemahan). Bandung: Nusa Media.
Sugiyono. 2006. Metode Penelitian. Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan
R&D. Bandung: Alfabeta.
Tagliante, Christine. 1994. La Classe de Langue. Paris : CLE International
Vigner, Gard. 2004. La Grammaire en FLE. Paris: Hachette.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2018 Jurnal Pendidikan Progresif
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
View My Stats
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan Progresif that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.