Peningkatan Hasil Belajar IPA melalui Model Kooperatif Tipe Jigsaw Berbantu Media Gambar Kelas IV SD

Heni Siti Aminah

Abstract



This study aimed to improve the primary school students learning outcomes of Natural Sciences (IPA) through cooperative learning model of jigsaw type by using media images. This research was conducted in class IV SDN 04 Jambangan using classroom action research method (PTK). Data collection techniques were using observation and evaluation. Instrument of data collection was using observation sheet, test, and multiple choice. Data analysis technique was using percentage for quantitative data (learning outcomes). The result of the research showed that cooperative learning model of jigsaw type by using image media improves students learning result of Natural Science. In the first cycle, the completeness level of Natural Science (IPA) of students reached 70% and in the second cycle reached 80%.


Keywords : cooperative model jigsaw type, image media, learning outcomes and science learning

Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar IPA siswa SD melalui model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw berbantuan media gambar. Penelitian ini dilakukan di kelas IV SDN 04 jambangan dengan menggunakan metode penelitian tindakan kelas (PTK). Teknik pengumpulan data dengan cara observasi dan evaluasi. Instrumen pengumpulan data dengan lembar observasi, tes dan pilihan ganda. Teknik analisis data dengan cara persentase untuk data kuantitatif (hasil belajar). Hasil penelitian menunjukkan bahwa model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw berbantuan media gambar meningkatkan hasil belajar IPA siswa. Pada siklus I tingkat ketuntasan belajar siswa mencapai
70% dan pada siklus II mencapai 80%.


Kata kunci : model kooperatif tipe jigsaw, media gambar, hasil belajar dan pembelajaran IPA.

 

DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpp.v7.i2.201712


Full Text:

PDF

References


Lie, Anita. 2010. Cooperati ve Learning. Jakarta: Grasindo.

Mawardi & Desty Lusia Sari. 2015. Keefektifan Model Pembelajaran Picture and Picture dan Make A Match Ditinjau dari Hasil Belajar dalam Pembelajaran IPA Kelas 4 SD Gugus Mawar-Suruh. Scholaria. 5 (5): 82-99.

Musfiqon. 2012. Pengembangan Media dan Sumber Pembelajaran. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Rusman. 2011. Model-Model pembelajaran mengembangkan profesionalisme Guru. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Sadiman, A.S., Rahardjo, R., Haryono, A., dan Har j i t o. 2007. Medi a Pendidikan: Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Suprijono Agus. 2009. Cooperative Learning teori dan aplikasi PAIKEM. Surabaya: PUSTAKA BELAJAR.

Trianto. 2010. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Jakarta: Kencana.

_____. 2010. Model Pembelajaran Terpadu: Konsep Strategi dan Implementasinya dalam Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Bumi Aksara.

Wisudawati Widi, Asih, Sulistiyowati Eka. 2014. Metodologi Pembelajaran IPA.S urabya: PT Bumi Aksara. Jakarta.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2018 Jurnal Pendidikan Progresif

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan Progresif that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.