Pengaruh Metode Mengajar dan Sikap Siswa Terhadap Pengetahuan Sosial
Abstract
The article describes the results of this study the effect of teaching methods by using lecture and discussion on social knowledge based attitudes. The study was carried out experimentally with a 2x2 factorial design to the group of students at SMA Negeri 3 South Tambun, Bekasi. Data were analyzed by analysis of variance of two lanes, and Tukey test.Based on the result of datas anaylizes,there was an interaction effect between teaching methods and students attitudes toward social knowledge.
Artikel hasil penelitian ini memaparkan pengaruh metode mengajar dengan menggunakan ceramah dan diskusi terhadap pengetahuan sosial berdasarkan sikap siswa. Penelitian dilakukan secara eksperimental dengan desain faktorial 2x2 pada kelompok siswa di SMA Negeri 3 Tambun Selatan-Bekasi. Data dianalisis dengan analisis varians dua jalur, dan uji Tukey. Hasil penelitian mengungkap bahwa terdapat pengaruh interaksi antara metode mengajar dan sikap siswa terhadap pengetahuan sosial. Metode mengajar dengan ceramah lebih baik dipergunakan pada kelompok siswa dengan sikap tinggi, dan metode mengajar diskusi lebih baik dipergunakan pada kelompok siswa dengan sikap rendah.
Kata kunci: mengajar, ceramah, diskusi, sikap siswa, pengetahuan sosial
Full Text:
PDFReferences
Anaroga, P. dan Sri, S. 1995. Psikologi Industri dan Sosial. Jakarta: Pustaka Jaya.
Bloom, B.S. 1981. Taxonomy of Educational Objetives, Book I Cognitive Domain, New York and London : Longman.
Binti, M. 2016. Jurnal Ilmiah Cakrawala Pendidikan. Yogyakarta: LPPMP Universitas Negeri Yogyakarta:177-186.
Baron, R.A. 1992. Social Psychology. Boston: Allyn and Bacon.
Broudy, H.S. 1989. Building a Philosophy of Education. New Jersey : Printice Hill Inc.
Durkheim, E. 1961. Moral Education. NewYork: Free Prees.
Gagne, R. M. 1977. The Condition of Learning. NewYork: by Holt, Rinehart and Winston,Inc.
Herganhahn, B.R. & Matthew, H. O. 1993. An Introduction to Theories of Learning. New Jersey: Prentice Hall, Inc.
Hudoyo, H. 1979. Pengembangan Kurikulum Matematika dan Pelaksanaannya di Depan Kelas. Surabaya: Usaha Nasional.
Jones, G.E. & Mautice, J. R. 1987. Progress in Rural Extension and Community Development. New York: John Wiley and Sons.
Krech, D. R. S. C. & Egerton, L. B. 1962. Individual in Society. New York: McGraw-Hill Book Company.
Leahy, H. & Richard, J. H. 1971. Learning and Cognition. New Jersey: Prentice Hall Inc.
Mar'at. 1982. Sikap Manusia, Perubahan serta Pengukurannya. Jakarta: Ghalia Indonesia.
Myers, D.G. 1988. Social Psychology. NewYork: McGrow-Hill Inc.
Mulier, D. J. 1996. Measuring Social Attitude, A Handbook for Researchers. New York: Columbia University.
Merril, M. D. 1993. Component Display Theory Instructional Design Theories and Model, New Jersey: Laurence Erlbuam Ass Publ.
Muhadjir, N. 1992. Pengukuran Kepribadian. Yogyakarta: Rake Sarasin.
McKeachie, W. J. 1994. Teaching Tips Strategies Research and Theory For College and University Teachers. Lexington: D.C. Health and Company.
Piaget, J. K. 1985. The Instructional Design Process. New York: Harper & Row.
Rapi, N. K. 2016. Jurnal Ilmiah Cakrawala Pendidikan. Yogyakarta: LPPMP Universitas Negeri Yogyakarta: 70-79
Suriasumantri, J. 2000. Filsafat Ilmu Sebuah Pengantar Populer. Jakarta: Pustaka Sinar Harapan.
Sallis, E. & Gary, J. 2002. Knowledge Management in Education. London: Biddies Ltd.
Suparmo, P. 2001. Teori Perkembangan Kognitif. Yogyakarta: Kanisius.
Santoso, S. 2000. Problematika Pendidikan dan Cara Pemecahannya. Jakarta: Kreasi Pena Gading.
Sumarmo, U. 1994. Suatu Alternatif Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika pada Guru dan Siswa SMP. Bandung: IKIP Bandung.
Van, D. B. & Hawkins. 1996. Penyuluhan Pertanian. Yogyakarta: Kanisius Sinar Harapan.
Wijaya, C.T. R. 1992. Kemampuan Dasar Guru dalam Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Winkel, W. S. 1991. Psikologi Pengajaran. Jakarta: Grasindo.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2017 Jurnal Pendidikan Progresif
View My Stats
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan Progresif that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.