Analysis of Students’ Mathematical Reasoning Ability in the Context of Globalization and Sustainability Using the Project Based Learning Model

Fransiska Duitasari Wijayanti Santoso, Hongki Julie

Abstract


Abstract: The purpose of this study is to describe the steps for planning a project-based learning (PjBL) model in teaching Mathematics in grade X in the global context of Globalization and Sustainability and describe how students' mathematical reasoning abilities are after experiencing learning using the PjBL model. The type of research used in this research is design research. In this study, researchers designed a hypothetical learning trajectory (HLT) to teach Mathematics using the PjBL model in the context of planning to build a house. The stages of the research carried out were making the initial design, conducting design trials, and conducting retrospective analysis. The research subjects were six grade X students of private high schools in Yogyakarta who used the IB (International Baccalaureate) curriculum. The data collection instruments used by the researcher were field note sheets, written test sheets in the form of worksheets containing project questions, and structured interview sheets. From this study, the results obtained were that five students were able to use mathematical reasoning to complete the construction planning project of a house. Four students have been able to check the correctness of the solution and make conclusions.   

 

Keywords: globalization and sustainability, project-based learning, mathematical reasoning, project-based learning, house building projects.

 

Abstrak: Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan langkah-langkah merencanakan model pembelajaran berbasis proyek dalam pembelajaran Matematika di kelas X pada konteks global Globalization and Sustainability dan mendeskripsikan bagaimana kemampuan penalaran matematis siswa setelah mengalami pembelajaran dengan menggunakan model PjBL. Jenis penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian desain (design research). Dalam penelitian ini, peneliti mendesain hypothetical learning trajectory (HLT) untuk membelajarkan Matematika menggunakan model PjBL dengan konteks merencanakan pembangunan sebuah rumah. Tahap-tahap penelitian yang dilakukan adalah membuat desain awal, melakukan uji coba desain serta melakukan analisis retrospektif. Subjek penelitian adalah enam siswa kelas X SMA swasta di Yogyakarta yang menggunakan kurikulum IB (International Baccalaureate). Instrumen pengumpulan data yang digunakan peneliti adalah lembar catatan lapangan, lembar tes tertulis yang berupa lembar kerja yang berisi pertanyaan proyek, dan lembar wawancara terstruktur. Dari penelitian ini, diperoleh hasil bahwa lima siswa sudah mampu menggunakan penalaran matematis untuk menyelesaikan pembuatan proyek perencanaan pembangunan sebuah rumah. Empat siswa sudah mampu untuk memeriksa kebenaran solusi dan membuat kesimpulan.  

 

Kata kunci: globalization and sustainability, pembelajaran berbasis proyek, penalaran matematis, projet-based learning, proyek pembangunan rumah.


DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpmipa/v24i4.pp753-768


Full Text:

PDF

References


Baptist, K. J., Utami, D. N., Subali, B., & Aloysius, S. (2020). Effectiveness of project-based learning and 5E learning cycle instructional models. Jurnal Kependidikan, 4(1), 55-69.

Eka Lestari, Kurnia dan Mokhammad, Ridwan Yudhanegara. (2015). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: PT Refika Aditama.

Endriana, N., Satriawan, R., & Alawiah, T. (2020, May). Model Development Project-Based Learning To Improve Mathematical Reasoning and Motivation. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1539, No. 1, p. 012077). IOP Publishing.

Ismail, R. (2018). Perbandingan Keefektifan pembelajaran berbasis proyek dan pembelajaran berbasis masalah ditinjau dari ketercapaian tujuan pembelajaran. PYTHAGORAS Jurnal Pendidikan Matematika, 13(2), 181-188.

Jonas, Jader. (2016). Students’ Mathematical Reasoning and Beliefs in Non-routine Task Solving. International Journal of Science and Mathematics Education. ISSN 1571-0068. Vol. 15 (4) 759-776.

Kemdikbud. (2014). Materi pelatihan guru implementasi kurikulum 2013 tahun ajaran 2014/2015: Mata pelajaran IPA SMP/MTs. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Mania, S. (2017). TEKNIK NON-TES: Telaah atas Fungsi Wawancara dan Kuesioner dalam Evaluasi Pendidikan. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 11(1), 45-54. https://doi.org/10.24252/lp.2008v11n1a4.

Putri, D. K., Sulianto, J., & Azizah, M. (2019). Kemampuan penalaran matematis ditinjau dari kemampuan pemecahan masalah. International Journal of Elementary Education, 3(3), 351-357.

Rijali, A. (2019). Analisis data kualitatif. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 17(33), 81-95.

Rokhima, W. A., Kusmayadi, T. A., & Fitriana, L. (2019, October). Mathematical reasoning of students in senior high school based on gender differences. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1318, No. 1, p. 012092). IOP Publishing.

Rudhito, Andi M. (2019). Dasar-Dasar Penelitian Desain Untuk Pendidikan. Sleman: DEEPUBLISH.

Saâ, F. N., Mania, S., & Suharti, S. (2021). Pengembangan Instrumen Tes Untuk Mengukur Kemampuan Berpikir Komputasi Siswa. JPMI (jurnal pembelajaran matematika inovatif), 4(1), 17-26.

Schoenfeld, A. H. (2016). Learning to think mathematically: Problem-solving, metacognition, and sense-making in mathematics (Reprint). Journal of Education, 196(2), 1-38.

Sumartini, T. S. (2015). Peningkatan kemampuan penalaran matematis siswa melalui pembelajaran berbasis masalah. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 1-10.

Utami, Ayu A.Y. (2018). Peningkatan Kemampuan Penalaran Matematis dan Self-regulated Learning Siswa SMP Melalui Model Pembelajaran Project-Based Learning FKIP UNPAS. Access on 23 November 2022 retrieved from http://repository.unpas.ac.id/36498/

Wulandari, A. S., Suardana, I. N., & Devi, N. P. L. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Proyek Terhadap Kreativitas Siswa Smp Pada Pembelajaran Ipa. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sains Indonesia (JPPSI), 2(1), 47-58.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Jurnal Pendidikan MIPA

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan MIPA that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.