Development of Learning Cycle 7E-Based Teaching Materials on the Topics of Cartesian Coordinates

Maria Editha Bela, Melkior Wewe, Felista Ripo Suka

Abstract


Abstract: This research aims to develop and produce teaching materials. The teaching material in question is the Cartesian coordinates module for class VIII junior high school students. This Cartesian coordinate module is based on the 7e learning cycle model which meets valid and practical criteria. This research was carried out at SMP Negeri 5 Bajawa with the test subjects being class VIII students as potential product users. This development research uses the ADDIE development model which consists of five stages, namely Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation. The assessment instrument in this research uses expert test assessment sheets with the aim of measuring the level of validity of teaching materials as well as student and teacher response questionnaires with the aim of measuring the level of practicality of the teaching materials being developed. The research results show that the average validity score for teaching materials is 4.3 with the criteria "Very Good". Meanwhile, the average practicality score is 4.7 with the criteria "Very Good". Thus, the teaching material in the form of a Cartesian coordinate module based on the 7e learning cycle model for Class VIII middle school students is said to be valid and practical.  

 

Keywords: development, modules, ADDIE, cartesian coordinates and learning cycle 7E

 

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan dan menghasilkan bahan ajar. Bahan ajar yang dimaksud adalah Modul koordinat cartesius untuk Peserta didik SMP kelas VIII. Modul koordinat cartesius ini berbasis model learning cycle 7e yang memenuhi kriteria valid dan praktis. Penelitian ini dilaksanakan di SMP Negeri 5 Bajawa dengan subjek uji cobanya adalah peserta didik kelas VIII sebagai calon pengguna produk. Penelitian pengembangan ini menggunkan model pengembangan ADDIE yang terdiri dari lima tahapan yakni Analysis, Design, Development, Implementasi dan Evaluation. Instrumen penilaian dalam penelitian ini menggunakan lembar penilaian uji ahli dengan tujuan untuk mengukur tingkat kevalidan bahan ajar serta angket respon siswa dan guru dengan tujuan untuk mengukur tingkat kepraktisan bahan ajar yang dikembangkan. Hasil penelitian menunjukan rata-rata skor kevalidan bahan ajar adalah 4,3 dengan kriteia “Sangat Baik ”. Sedangkan rata-rata skor kepraktisan adalah 4,7 dengan kriteria “ Sangat Baik” . Dengan demikian bahan ajar berupa modul koordinat cartesius berbasis model learning cycle 7e untuk siswa SMP Kelas VIII dikatakan valid dan praktis.


Kata kunci: pengembangan, modul, ADDIE, koordinat cartesius dan learning cycle 7E.



DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpmipa/v24i4.pp880-889


Full Text:

PDF

References


Anglada, D. (2007). an introduction to instructional design, utilizing a basic design model .

Bela, M.E., Wewe, M., Lengi, S. (2021). Pengembangan Modul Matematika Materi Aritmatika Sosial Berbasis Pendekatan Saintifik untuk Siswa KelasVII SMP. Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 391-400.

Daryanto. (2013). Menyusun Modul : Bahan Ajar Untuk Persiapan Guru Dalam Mengajar.

Jawa, A.N., Bela, M.E., Bhoke, W . (2022). Pengembangan Bahan Ajar Pada Materi Relasi dan Fungsi Berbasis Pendekatan Penemuan Terbimbing Untuk Siswa Kelas VIII SMP. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika , 6 (2), 1568-1583.

Kemendikbud. (n.d.). 2013. Kerangka Dasar Kurikulum 2013.

Kosu, M.B.P., Bhoke, W., Bela, M.E., Wewe, M. (2023). Pengembangan Modul Ajar Matematika Berbasis Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik (PMR) Pada Materi Statistika Untuk Siswa Kelas VIII SMP. 7 (2), 2127-2139.

Lestari, I. (2013). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Kompetensi Sesuai Dengan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Akademi Permata .

Mbela, N., Bela, M. E., Bhoke, W. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Berbasis Model Elicting Activities pada Materi Segitiga bagi Siswa Kelas VII SMP. Jurnal Citra Pendidikan. 1(1), 70-82

Nango, P., Rawa, N.R., Wangge, M.C.T. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Geometri Ruang Sisi Lengkung Berbasis Model Learning Cycle 7e Terintegrasi Konten Budaya Lokal Ngada Pada Siswa SMP.Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 8(2), 289-301.

Ngina, M.Y., Bhoke, W., Bela, M.E. (2023). Pengembangan Modul Ajar Matematika Dengan Pendekatan Learning Cycle 7e Berbasis Etnomatika Ngada Pada Materi Aritmatika Sosial Siswa Kelas VII SMP. Jurnal Citra Pendidikan, 3(1), 811-820.

Piu, M.D., Rawa, N.R., Bela, M.E. (2021). Pengembangan Modul Geometri Berbasis Model Learning Cycle 7e Untuk Meningkatkan Kemampuan Koneksi Matematis Siswa Kelas VIII SMP. Jurnal Citra Pendidikan , 1(2), 216-229.

Prastowo, A. (2011). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif.

Rahmi, E., Ibrahim, N., Kusumawardani, D. (2021). Pengembangan Modul Online Sistem Belajar Terbuka dan Jarak Jauh Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Pada Program Studi Teknologi Pendidikan. Jurnal Pendidikan Umum, 12(1), 45-66.

Rawa, N.R., Bela, M.E., Pegi, M.J. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Geometri Datar Berbasis Model Learning Cycle 7e Untuk siswa SMP. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 8(1), 25-37.

Rawa, N.R., Sutawidjaja, A., Sudirman. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Model Learing Cycle 7e Pada Materi Trigonometri Untuk Meningkatkan Kemampuan Koneksi Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan, 1(6).

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R & D.

Wangge, M. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Reaslistik Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Materi Persegi Panjang dan Persegi Kelas VII SMP. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 5(1), 44-54.

Wewe, M. (2017). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematika Dengan Problem Posing Pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 4 Golewa Tahun Ajaran 2016/2017. Jurnal Math Educator Nusantara, 3(1), 1-57.

Widoyoko, E. (2009). Evaluasi Program Pembelajaran (Panduan Praktis Bagi Pendidik dan Calon Pendidik). Pustaka Pelajar.

Wona, Y.F., Wangge, M.C.T., Wewe, M. (2022). Pengembangan Modul Matematika Setting Pembelajaran Berbasis Masalah Pada Materi Koordinat Cartesius. Jurnal Citra Pendidikan, 2(2).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Jurnal Pendidikan MIPA

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan MIPA that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.