Autonomy-Based STEM Learning: An Innovative Solution to Improve Students Digital Literacy
Abstract
Abstract In the current era of technology and information, digital literacy is a critical factor for life and career success, but it has received less attention in schools. Therefore, this study aims to analyze the effectiveness of Autonomy-Based STEM learning (A-STEM learning) in improving students digital literacy. This research uses the ADDIE development model. The implementation test used a one-group pre-test post-test design on 29 students in class XI MIPA in one of the high schools in Banjarmasin, South Kalimantan, Indonesia. Data collection used a digital literacy questionnaire that emphasized indicators of the intensity of application and utilization of digital literacy in learning activities; the number and variety of teaching materials and digital-based teaching aids; the frequency of accessing digital teaching materials having operational skills in using ICT for learning and learning outcomes tests. The results obtained the n-gain value of digital literacy and learning outcomes of 0.74 and 0.85, respectively, with a high criteria. Thus, the developed A-STEM learning effectively improves students' digital literacy in physics.
Keywords: Autonomy-based STEM learning, digital literacy, learning outcomes.
Abstrak Di era teknologi dan informasi saat ini, literasi digital menjadi faktor kunci bagi kesuksesan hidup dan berkarir, namun literasi tersebut kurang mendapatkan perhatian di sekolah. Oleh karena itu, tujuan penelitian ini adalah menganalisis keefektifan autonomy-based STEM learning (A-STEM learning) dalam meningkatkan literasi digital siswa. Penelitian ini menggunakan model pengembangan ADDIE. Uji implementasi menggunakan one-group pre-test post-test design pada 29 siswa kelas XI MIPA di salah satu sekolah menengah atas di Banjarmasin, Kalimantan Selatan, Indonesia. Pengumpulan data menggunakan angket literasi digital yang ditekankan pada indikator intensitas penerapan dan pemanfaatan literasi digital dalam kegiatan pembelajaran; jumlah dan variasi materi ajar serta alat peraga berbasis digital; frekuensi pengaksesan materi ajar digital; memiliki keterampilan operasional dalam menggunakan TIK untuk belajar serta tes hasil belajar. Hasil penelitian memperoleh nilai n-gain literasi digital dan hasil belajar masing-masing sebesar 0,74 dan 0,85 dengan kategori tinggi. Dengan demikian, A-STEM learning yang dikembangkan efektif dalam meningkatkan literasi digital siswa pada pembelajaran fisika.
Kata kunci: Autonomy-based STEM learning, literasi digital, hasil belajar.
Full Text:
PDFReferences
Dewantara, D., Safitri, Y., & Susilowati, E. (2022). Identification of Misconceptions in Jotform-Based Physics During The Covid-19 Pandemic. Radiasi : Jurnal Berkala Pendidikan Fisika, 15(1), 1–11.
Hake, R. R. (1998). Interactive-Engagement Versus Traditional Methods: A Six-Thousand-Student Survey of Mechanics Test Data for Introductory Physics Courses. American Journal of Physics, 66(1), 64–74.
Handayani, F. (2020). Membangun Keterampilan Berpikir Kritis Siswa melalui Literasi Digital Berbasis STEM pada Masa Pandemik Covid 19. Cendekiawan, 2(2), 69–74.
Khasanah, U., & Herina. (2019). Membangun Karakter Siswa melalui Literasi Digital dalam Menghadapi Pendidikan Abad 21 (Revolusi Industri 4.0). Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang, 12(1), 999–1015.
Khoiriyah, N., Abdurrahman, A., & Wahyudi, I. (2018). Implementasi Pendekatan Pembelajaran STEM untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMA pada Materi Gelombang Bunyi. Jurnal Riset dan Kajian Pendidikan Fisika, 5(2), 53–62.
Loliyana, Sukamto, I., Astuti, N., & Surahman, M. (2022). The Impact of STEM Activities on Computational Thinking Skills: A Case of Pre-Service Elementary School Teachers in Universitas Lampung. Jurnal Pendidikan MIPA, 23(2), 733–739.
Mardiyanti, N. E. A., & Jatmiko, B. (2022). Keefektifan Pembelajaran Fisika dengan Model Inkuiri Terbimbing Berbantuan PhET Interactive Simulations untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis Siswa SMA. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika, 6 (2), 327–336.
Maulana, A. I., & Sari, S. S. (2018). Penerapan Perangkat Pembelajaran Berbasis Laboratorium Virtual pada Pencapaian Hasil Belajar Fisika Peserta Didik Kelas XI MIA 5 SMAN 15 Makassar. Jurnal Sains dan Pendidikan Fisika (JSPF), 14(1), 16–22.
Mulyana, K. M., Abdurrahman, & Rosidin, U. (2018). Implementasi Pendekatan Science, Technologhy, Enginerring, And Mathematics (STEM) untuk Menumbuhkan Skill Multipresentasi Siswa pada Materi Hukum Newton tentang Gerak. Jurnal Pendidikan Fisika, 7(2), 69–75.
Mulyani, T. (2019). Pendekatan Pembelajaran STEM untuk Menghadapi Revolusi. Seminar Nasional Pascasarjana 2019, 7(1), 455.
Nazifah, N., Amir, H. T., & Hidayatullah, S. (2022). The Effect of The Problem Based Learning on Students' Science Skills in Learning Physics: A Meta-Analysis. Jurnal Pendidikan MIPA, 23(2), 651–660.
Nurcahyo, M. A., & Setyowati, D. (2021). Mobile Learning Bermuatan Science, Technology, Engineering, Mathematics (STEM) sebagai Upaya Peningkatan Literasi Digital. Jurnal Pendidikan Informatika dan Sains, 10(2), 185–194.
Nurlina, Nurfadilah, & Bahri, A. (2021). Teori Belajar dan Pembelajaran. Makassar: LPP Unismuh Makassar.
Pratama, W. A., Hartini, S., & Misbah. (2019). Analisis Literasi Digital Siswa melalui Penerapan E-Learning Berbasis Schoology. Jurnal Inovasi dan Pembelajaran Fisika, 06(1), 9–13.
Prihadi, E. (2018). Pengembangan Keterampilan 4C melalui Metode Poster Comment pada Mata Pelajaran PAI dan Budi Pekerti. Rabbani, 2(5), 464–479.
Putri, M. H., Fahmi, & Wahyuningsih, E. (2021). Efektivitas Perangkat Pembelajaran IPA untuk Melatihkan Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik SMP pada Materi Pokok Listrik Statis. Journal of Banua Science Education (JBSE), 1(2), 79–84.
Rahayu, T., & Mayasari, T. (2018). Profil Kemampuan Awal Literasi Digital dalam Pembelajaran Fisika Siswa SMK Kota Madiun. Prosiding Seminar Nasional Quantum, 25, 431–437.
Rahmadani, H. (2020). Profil Keterampilan Literasi Digital: Penelitian Survey di SMA IT Al Bayyinah Pekanbaru. Instructional Development Journal, 3(2), 96–103.
Rahman, A., & Nuryana, Z. (2019). Pendidikan Islam di Era Revolusi Industri 4.0. SUNDERMANN: Jurnal Ilmiah Teologi, Pendidikan, Sains, Humaniora Dan Kebudayaan, 12(2), 34–40.
Rahmatullah, R., Tamami, F., Jatmika, S., & Ibrahim, I. (2022). Effect of Android-Based Contextual Teaching Materials on Students’ Physics Problem-Solving Skills. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 8(1), 23–29.
Rifansyah, M., Mastuang, M., & M., A. S. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran IPA pada Pokok Bahasan Tata Surya. Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika, 5(3), 286–296.
Rohmawati, A. (2015). Efektivitas Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 9(1), 15–32.
Rusyati, R., Permanasari, A., & Ardianto, D. (2019). Rekonstruksi Bahan Ajar Berbasis STEM untuk Meningkatkan Literasi Sains dan Teknologi Siswa pada Konsep Kemagnetan. Journal of Science Education and Practice, 2(2), 10–22.
Sahidillah, M. W., & Miftahurrisqi, P. (2019). Whatsapp sebagai Media Literasi Digital Siswa. Jurnal VARIDIKA (Varia Pendidikan), 31(1), 52–57.
Satriana, A. (2021). Best Practise Meningkatkan Literasi Teknologi dan Sain Peserta Didik melalui Pembelajaran Berbasis Proyek dengan Pendekatan STEM. TEACHING : Jurnal Inovasi Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 1(3), 184–193.
Setiani, H., Ngazizah, N., & Kurniawan, E. S. (2016). Efektivitas Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Literasi Sains Siswa Kelas X SMA Negeri 10 Purworejo Tahun Pelajaran 2015 / 2016. Radiasi: Jurnal Berkala Pendidikan Fisika, 9(1), 7–12.
Setyaningsih, R., Abdullah, A., Prihantoro, E., & Hustinawaty, H. (2019). Model Penguatan Literasi Digital melalui Pemanfaatan E-Learning. Jurnal Aspikom, 3(6), 1200–1214.
Suyatna, A., Viyanti, V., & Sari, S. (2020). Dynamic Fluid E-Module with STEM Approach to Stimulate HOTS of High School Students in Distance Learning. Jurnal Pendidikan MIPA, 21(2), 132–145.
Suyidno, S., Mahtari, S., & Siswanto, J. (2021). Autonomy Based STEM Learning. Banjarmasin: Jurusan Pendidikan MIPA FKIP Universitas Lambung Mangkurat.
Taufan, M., Nurafifah, L., Sudirman, S., & Ilham, T. (2022). The Use of ICT and Its Challenges during The Covid-19 Outbreak: A Phenomenological Study of Junior High School Mathematics Teacher in Indonesia. Jurnal Pendidikan MIPA, 23(1), 173–184.
Tegeh, I. M., Jampel, I. N., & Pudjawan, K. (2015). Pengembangan Buku Ajar Model Penelitian Pengembangan dengan Model ADDIE. Seminar Nasional Riset Inovatif IV, 208, 208–216.
Wibowo, I. G. A. W. (2019). Peningkatan Keterampilan Ilmiah Peserta Didik dalam Pembelajaran Fisika melalui Penerapan Pendekatan STEM dan E- Learning. Journal of Education Action Research, 2(4), 315–321.
Widoyoko, E. P. (2016). Hasil Pembelajaran di Sekolah. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Winarto, R., Asnawati, R., & Wijaya, A. P. (2018). Efektivitas Model Problem Based Learning Ditinjau dari Pemahaman Konsep Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan MIPA, 19(1), 1–12.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Jurnal Pendidikan MIPA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan MIPA that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.