Implementation of the Flipped Classroom Learning Model to Improve Students Self-Regulated Learning

Zainnur Wijayanto, Hikmah Mutiara, Pardimin Pardimin

Abstract


Abstract This study aims to determine the effectiveness of the Flipped Classroom learning model in terms of self-regulated learning on student learning outcomes. This study used a quasi-experimental design in SMP Muhammadiyah 1 Gamping with the subject of the study being the experimental group totaling 32 students and the control group totaling 32 students. Based on the result of data analysis shows that the application of the Flipped Classroom learning model is more effective than application of the direct learning model and has a significant interaction between the learning model and the self-regulated learning. This can be strengthened by the result of interactions with the learning model and the self-regulated learning of Sig is equal to 0,044 less than 0,05 so that the learning model affects the self-regulated learning of students. The Flipped Classroom learning model can be used in mathematics as an alternative learning model, especially in flat face three dimensional objects.

 

Keywords effectiveness, flipped classroom learning model, self-regulated learning, learning outcomes 

 

Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui efektivitas model pembelajaran Flipped Classroom ditinjau dari kemandirian belajar terhadap hasil belajar siswa. Penelitian ini menggunakan desain quasi eksperimen dilaksanakan di SMP Muhammadiyah 1 Gamping dengan subjek penelitian yaitu kelompok eksperimen berjumlah 32 siswa dan kelompok kontrol berjumlah 32 siswa. Berdasarkan hasil analisis data menunjukkan bahwa penerapan model pembelajaran Flipped Classroom lebih efektif dibanding dengan penerapan model pembelajaran langsung dan memiliki interaksi yang signifikan antara model pembelajaran dengan kemandirian belajar. Hal ini dapat diperkuat dengan hasil dari interaksi terhadap model pembelajaran dan kemandirian belajar Sig sama dengan 0,037 kurang dari 0,05 sehingga model pembelajaran berpengaruh terhadap kemandirian belajar siswa. Model pembelajaran Flipped Classroom dapat digunakan pada mata pelajaran matematika sebagai model pembelajaran alernatif terutama pada materi bangun ruang sisi datar.

 

Kata kunci: efektivitas, model pembelajaran flipped classroom, kemandirian belajar, hasil belajar.

 

DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpmipa/v23i3.pp1123-1134


Full Text:

PDF

References


Ahmad, I. (2018). Proses pembelajaran digital dalam era revolusi industri 4.0. Direktur Jenderal Pembelajaran dan Kemahasiswaan. Kemenristek Dikti, 1-13.

Andriyani & Suhendri. (2019). Model Flipped Classroom Menggunakan Pendekatan Problem Based Learing. Jurnal Pemberdayaan : Publikasi Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(3), 287–292.

Apriyanah, P., Nyeneng, I., & Suana, W. (2018). Efektivitas model flipped classroom pada pembelajaran fisika ditinjau dari self efficacy dan penguasaan konsep siswa. JIPFRI (Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika Dan Riset Ilmiah), 2(2), 65-74.

Ardiana, N. A., Pardimin, Z. W., & Wijayanto, Z. (2020). Efektivitas Model Pembelajaran Flipped Classroom Ditinjau dari Disposisi Matematis Siswa Kelas VIII SMP. UNION: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 8(2), 193-204.

Bergmann, J., & Sams, A. (2012). Flip your classroom: Reach every student in every class every day. USA: International society for technology in education.

Dewi, N., Asifa, S. N., & Zanthy, L. S. (2020). Pengaruh kemandirian belajar terhadap hasil belajar matematika. Pythagoras: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(1), 48-54.Hidayat, D. R., Rohaya, A., Nadine, F., & Ramadhan, H. (2020). Kemandirian belajar peserta didik dalam pembelajaran daring pada masa pandemi COVID-19. Perspektif Ilmu Pendidikan, 34(2), 147-154.

Huda, M. N., Mulyono, M., Rosyida, I., & Wardono, W. (2019, February). Kemandirian Belajar Berbantu Mobile Learning. In PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika (Vol. 2, pp. 798-806).

Ishak, T., Kurniawan, R., & Zainuddin, Z. (2019). Implementasi model pembelajaran flipped classroom guna meningkatkan interaksi belajar mahasiswa pada mata kuliah manajemen informasi dan e-administrasi. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan. 4(2):109-119.

Johnson, G. B. (2013). Student Perceptions of the Flipped Classroom. University of British Columbia.

Kenna, D. C. (2014). A Study Of The Effect The Flipped Classroom Model On Student Self-Efficacy. North Dakota State University: Fargo, North Dakota.

Kusumaningrum, B., & Wijayanto, Z. (2020). Apakah pembelajaran matematika secara daring efektif?(studi kasus pada pembelajaran selama masa pandemi covid-19). Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 11(2), 136-142.

Mirlanda, E. P., Nindiasari, H., & Syamsuri, S. (2019). Pengaruh pembelajaran flipped classroom terhadap kemandirian belajar siswa ditinjau dari gaya kognitif siswa. Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education, 4(1), 38-49.

Nastiti, F. E., & Ni’mal‘Abdu, A. R. (2020). Kesiapan pendidikan Indonesia menghadapi era society 5.0. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 5(1), 61-66.

Nurfadilah, S., & Hakim, D. L. (2019). Kemandirian belajar siswa dalam proses pembelajaran matematika. Prosiding Sesiomadika, 2(1), 1214-1223.

Pratiwi, K. A. M. (2022). Efektivitas Flipped Classroom Learning Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Matematika Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Matematika Undiksha, 12(2), 73-82.

Rahmawati, A., & Nuraeni, Z. (2021). KEMANDIRIAN BELAJAR SISWA MELALUI PEMBELAJARAN FLIPPED CLASSROOM PADA MATERI SPLDV KELAS VIII BERBANTUAN VIDEO ANIMASI (Doctoral dissertation, Sriwijaya University).

Ranti, M.G., Budiarti, I., & Trisna, B.N. (2017). Pengaruh kemandirian belajar (self regulated learning) terhadap hasil belajar mahasiswa pada mata kuliah struktur aljabar. Jurnal Pendidikan Matematika. 3(1):75-83.

Sativa, Y. A., & Kusuma, A. B. (2021). Flipped Classroom sebagai Pendekatan Pembelajaran Matematika di Era Pandemi. Saintifik, 7(2), 126-132.

Syibli, M. A. (2018). Profil Kemandirian Belajar Siswa SMP Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Gantang, 3(1), 47–54.

Thai, N. T. T., De Wever, B., & Valcke, M. (2017). The impact of a flipped classroom design on learning performance in higher education: Looking for the best “blend” of lectures and guiding questions with feedback. Computers & Education, 107, 113-126.

Widodo, L. S., Prayitno, H. J., & Widyasari, C. (2021). Kemandirian Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar melalui Daring dengan Model Pembelajaran Flipped Classroom. Jurnal Basicedu, 5(5), 3902-3911.

Wijayanto, Z., Setiana, D. S., & Kusumaningrum, B. (2022). THE DEVELOPMENT OF ONLINE LEARNING GAME ON LINEAR PROGRAM COURSES. Infinity Journal, 11(1), 133-144.

Yanah, P. A., Nyeneng, I. D. P., & Suana, W. (2018). Efektivitas model flipped classroom pada pembelajaran fisika ditinjau dari self efficacy dan penguasaan konsep siswa. JIPFRI (Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika Dan Riset Ilmiah), 2(2), 65-74.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Jurnal Pendidikan MIPA

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan MIPA that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.