Development of Centrifugation Tool to Improve Laboratory Performance and Problem Solving Skills

Roza Citra Pratiwi, Noor Fadiawati, Chansyanah Diawati

Abstract


Abstract This study aims to develop  centrifugation tool to improve performance in the laboratory and problem solving skills. The research method used is Research and Development (R and D) with 4D model. The results showed that the developed centrifuge was declared according to the material, had educational value, was durable, precise in measurement, efficient and safe for students based on the responses of teachers and students respectively at 100 percent and 96.15 percent with very high criteria. Student performance scores in the laboratory have a distribution close to the average student performance score (91.52). The effectiveness of the application of centrifugation using the students worksheet obtained good results in improving problem solving skills with moderate criteria (0.60) and giving moderate effect (0.42). Based on these results, the developed centrifuge was declared effective for improving laboratory performance and problem solving skills.

 

Keywords: centrifuge, student performance, problem solving.

 

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan alat sentrifugasi untuk meningkatkan kinerja di laboratorium dan keterampilan pemecahan masalah. Metode penelitian yang digunakan adalah metode Research and Development (R dan D) dengan model 4D. Hasil penelitian menunjukan bahwa alat sentrifugasi hasil pengembangan dinyatakan sesuai materi, memiliki nilai pendidikan, tahan lama, tepat dalam pengukuran, efisien serta aman bagi siswa berdasarkan tanggapan guru dan siswa masing-masing sebesar 100 persen dan 96,15 persen dengan kriteria sangat tinggi. Nilai-nilai kinerja siswa di laboratorium memiliki persebaran yang dekat dengan nilai rata-rata kinerja siswa (91,52). Keefektifan penerapan alat sentrifugasi dengan menggunakan lembar kerja siswa diperoleh hasil yang baik dalam meningkatkan keterampilan pemecahan masalah dengan kriteria sedang (0,60) dan memberikan pengaruh sedang (0,32). Berdasarkan dari hasil tersebut, alat sentrifugasi hasil pengembangan dinyatakan efektif untuk meningkatkan kinerja di laboratorium dan keterampilan pemecahan masalah.

 

Kata kunci: alat sentrifugasi, kinerja siswa, pemecahan masalah.


DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpmipa/v23i2.pp853-865


Full Text:

PDF

References


Agustini, D., Subagya, W., & Suardana, N. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Sains Teknologi Masyarakat (STM) Terhadap Penguasaan Materi Dan Keterampilan Pemecahan Masalah Siswa pada Mata Pelajaran IPA di MTs Negeri Patas. Jurnal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha, 3.

Arimbawa, P., Sadia, I. W., & Tika, I. N. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Proyek (MPBP) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah IPA Seharihari Ditinjau dari Motivasi Berprestasi Siswa. E-journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha, 3(1): 12-17.

Beyer, B. K. (1995). Critical Thinking. Bloomington IN: Phi Delta Kappa Educational Foundation.

Candra, H. D & Hidayati, D. (2020). Penerapan Praktikum dalam Meningkatkan Keterampilan Proses dan Kerja Peserta Didik di Laboratorium IPA. EDUGAMA: Jurnal Kependidikan dan Sosial Keagamaan, 6(1): 26-37.

Fadiawati, N., Diawati, C., & Syamsuri, M. M. F. (2019). Constructing A Simple Distillation Apparatus From Used Goods By Using Project-Based Learning. Periodico Tche Quimica, 16(32).

Fadiawati, N., dan Syamsuri, M. M. F. (2018). Perancangan Pembelajaran Kimia. Bandar Lampung: Graha Ilmu.

Gok, T. & Silay I. (2010). The Effect of Problem Solving Strategies On Students’s Achievement, Attitude and Motivation. Journal Phys. Education, 4(1): 7.

Ghozali, Imam. (2013). Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 21 Update PLS Regresi Edisi 7. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Greiff, S., Holt, D. V., & Funke, J. (2013). Perspective on Problem Solving in Educational Assesment: Analytival, Interactive, and Collaborative Problem Solving. The Journal of Problem Solving, 5 (2).

Kibirige, I., Osodo, J., and Mgiba, A. N. (2014). Exploring Grade 7 Science Teachers’ Perceptions Regarding Practical Work in Limpopo, South Africa. Mediterranean Journal of Social Sciences, 5(4).

Jonassen, D. H. (2011). Support Problem Solving in PBL. The Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, 5(2), 95-119.

Megasari, R. (2014). Peningkatan Pengelolaan Sarana dan Prasarana Pendidikan Untuk Meningkatkan Kualitas di SMPN 5 Bukittinggi. Jurnal Bahan Manajemen Pendidikan, 2(1), 636-831.

Moradi, S., Fazlali, A., & Hamedi, H., (2018). Microwave-Assisted Hydro-Distillation of Essential Oil from Rosemary: Comparison with Traditional Distillation. Avicenna Journal of Medical Biotechnology, 10(1), 22-28.

Nurhalidah. (2014). Perbedaan Kemampuan Penalaran Matematika dan Pemecahan Masalah Pada Pembelajaran Berbasis Masalah dan Pembelajaran Konvensional di SMA Negeri 1 Kualah Selatan. Jurnal Pendidikan Matematika Paradikma, 6(2), 109-119.

Nahdiyaturrahmah, N. M., Pujani K., & Selamet. (2020). Pengelolaan Laboratorium Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) SMP Negeri 2 Singaraja. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sains Indonesi, 3(2).

Nisa, U. M. (2017). Meode Praktikum untuk Meningkatkan pemahaman Dan Hasi Belajar Siswa Kelas V MI YPII 1945 Babat pada Materi Zat Tunggal dan Campuran. Proceeding Biology Education Conference, 14(1), 62-68.

Puspasari, R. (2017). Implementasi Project Based Learning Untuk Meningkatkan Kemandirian Dan Prestasi Belajar Mahasiswa Dalam Pembuatan Alat Peraga Matematika Inovatif. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 10–22.

Rezakazemi, M., Khajeh, A., & Mesbah, M. (2017). Membrane fltration of wastewater from gas and oil production. Environmental Chemistry Letters, 16(2), 367-388.

Sekaran, U. & Bougie R. (2016). Research Methods for Business : A Skill Building Approach Seventh Edition. United States of America: Wiley.

Susila, I. K. (2012). Pengembangan Instrumen Penilaian Unjuk Kerja (Performance Assesment) Laboratorium Pada Mata Pelajaran Fisika Sesuai Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Sma Kelas X Di Kabupaten Gianyar, Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan Indonesia, 2 (2).

Thiagarajan, S. (1974). Instructional Development for Training Teachers of Exceptional Children. Washinton DC: National Center for Improvement Educational System.

Tim Penyusun. (2018). Permendikbud No.37 tahun 2018 Tentang KI dan KD Jenjang SD, SMP, SMA. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.

Wulandari, R., Susilo, H., & Kuswandi, D. (2016). Multimedia Interaktif Bermuatan Game Edukasi Sebagai Salah SatuAlternatif Pembelajaran IPA Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, 1–8.

Xia, Y., Hou, Q., Jubaer, H., Li, Y., Kang, Y., Yuan, S., Liu, H.,Woo, M., W., Zhang, L., Gao, L., Wang, H., & Zhang, X. (2019). Spatially Isolating Salt Crystallisation From Water Evaporation for Continuous Solar Steam Generation and Salt Harvesting. Energy & Environmental Science, 12(6), 1840-1847.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Jurnal Pendidikan MIPA

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan MIPA that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.