The Effect of e-Worksheets in Eco-Friendly Technology Oriented with Argument-Driven Inquiry Model to Improve Students Argumentation Skills

Devi Andriani, Neni Hasnunidah, Abdurrahman Abdurrahman

Abstract


Abstract This study aims to describe the effect of implementing e-worksheets on environmentally friendly technology materials with the Argument-Driven Inquiry (ADI) model in improving students argumentation skills. This study involved 60 grade IX students in a junior high school in South Lampung, Lampung province. The research design used was a non-equivalent pretest-posttest control group design with an experimental class of 30 students and a control class of 30 students. Students in the experimental class get learning assisted by e-worksheet with the ADI model, while students in the control class are taught using the Problem Based Learning (PBL) model. The results showed that students who were taught using the e-worksheets with the ADI model had a higher N-gain (g is equal to 0.61 with medium criteria) than students taught using the PBL model (g is equal to 0.17 with low criteria). Furthermore, the effectiveness of learning environmentally friendly technology using the ADI model shows a high category (ES is equal to 0.84). This shows that the e-worksheet material on environmentally friendly technology using the ADI model was effective in improving students argumentation skills.

Keywords e-worksheet, argumentation skills, argument-driven inquiry.

Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan pengaruh penerapan e-LKPD materi teknologi ramah lingkungan dengan model Argument-Driven Inquiry (ADI) dalam meningkatkan keterampilan argumentasi siswa. Penelitian ini melibatkan 60 siswa kelas IX disebuah SMP Negeri di Lampung Selatan, provinsi Lampung. Desain penelitian yang digunakan adalah non-equivalent pretest-posttest control group design dengan kelas eksperimen sebanyak 30 siswa dan kelas kontrol sebanyak 30 siswa. Siswa pada kelas eksperimen mendapatkan pembelajaran dengan berbantuan e-LKPD dengan model ADI, sedangkan siswa pada kelas kontrol diajar menggunakan model Problem Based Learning (PBL). Hasil penelitian menunjukkan bahwa siswa yang diajar menggunakan e-LKPD dengan model ADI memiliki N-gain (g sama dengan 0,61 kriteria sedang) yang lebih tinggi dibandingkan dengan siswa yang diajarkan dengan model PBL (g sama dengan 0,17 kriteria rendah). Selanjutnya, efektivitas pembelajaran teknologi ramah lingkungan dengan menggunakan model ADI menunjukkan kategori tinggi (ES sama dengan 0,84). Hal ini menunjukkan bahwa e-LKPD materi teknologi ramah lingkungan dengan menggunakan model ADI efektif untuk meningkatkan keterampilan argumentasi siswa.

Kata kunci: e-LKPD, keterampilan argumentasi, argument-driven inquiry.

DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpmipa/v23i2.pp744-753

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Jurnal Pendidikan MIPA

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan MIPA that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.