The Effect of Visual Learning Style and Problem Based Learning towards Mathematics Learning Outcomes Viewed from Emotional Intelligence
Abstract
Abstract This study aims to determine whether there is an effect of visual learning style using the Problem Based Learning model on learning outcomes in terms of the emotional intelligence of class XI students of SMA Negeri 1 Menganti. The population used is class XI IPA and the selected sample is students of class XI IPA 2 and XI IPA 3 by applying the Problem Based Learning model. Data collection techniques used are questionnaires and student learning outcomes tests. From the results of the data analysis, the value of sig. (2-tailed) is equal to 0.005 on the results of the visual learning style test with high emotional intelligence was obtained. Meanwhile, the visual style learning outcome test with moderate emotional intelligence obtained a value of sig. (2 tailed) is equal to 0.000 and the visual learning style with emotional intelligence obtained a value of sig. (2 tailed) is equal to 0.001. It can be said that there is an influence on visual learning style using Problem Based Learning on significant learning outcomes of the emotional intelligence of class XI students of SMA Negeri 1 Menganti in 2021/2022.
Keywords problem based learning, visual learning style, emotional intelligence, mathematics learning outcomes.
Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui ada tidaknya pengaruh gaya belajar visual menggunakan model Problem Based Learning terhadap hasil belajar ditinjau dari kecerdasan emosional siswa kelas XI SMA Negeri 1 Menganti. Populasi yang digunakan adalah kelas XI IPA dan Sampel yang terpilih adalah siswa kelas XI IPA 2 dan XI IPA 3 dengan menerapkan model Problem Based Learning. Teknik Pengumpulan data yang digunakan adalah kuesioner dan tes hasil belajar siswa. Dari hasil analisis data didapatka nilai sig.(2-tailed) sama dengan 0,005 pada hasil tes gaya belajar visual dengan kecerdasan emosional tinggi. Sedangkan tes hasil belajar gaya belajar visual dengan kecerdasan emosional sedang didapat nilai sig.(2-tailed) sama dengan 0,000 serta pada gaya belajar visual dengan kecerdasan emosional rendah diperoleh nilai sig.(2-tailed) sama dengan 0,001. Dapat dikatakan bahwa terdapat pengaruh yang signifikan pada gaya belajar visual menggunakan Problem Based Learning terhadap hasil belajar ditinjau dari kecerdasan emosional siswa kelas XI SMA Negeri 1 Menganti tahun 2021/2022.
Kata kunci pembelajaran berbasis masalah, gaya belajar visual, kecerdasan emosional, hasil belajar matematika.
DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpmipa/v23i2.pp392-399
Full Text:
PDFReferences
Hasanah, I., Kantun, S., & Djaja, S. (2018). Pengaruh gaya belajar terhadap hasil belajar
siswa kelas xi jurusan akuntansi pada kompetensi dasar jurnal khusus di Smk Negeri
Jember semester genap tahun ajaran 2017/2018. Jurnal Pendidikan Ekonomi:
Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi, Dan Ilmu Sosial, 12(2), 277–282.
https://doi.org/10.19184/jpe.v12i2.8572
Oktaviani, M. A., & Notobroto, H. B. (2014). Perbandingan tingkat konsistensi
normalitas distribusi metode Kolmogorov-Smirnov, Lilliefors, Shapiro-Wilk, dan
Skewness-Kurtosis. Jurnal Biometrika Dan Kependudukan, 3(2), 127–135.
http://journal.unair.ac.id/downloadfullpapers-biometrikd8bc041810full.pdf.
Pendidikan, J., Sekolah, G., Pendidikan, F. I., & Semarang, U. N. (2015). Jurusan
pendidikan guru sekolah dasar fakultas ilmu pendidikan universitas negeri
semarang 2015.
________ (2018). UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA
SISWA KELAS VIII-F SMP NEGERI 22 SURABAYA MELALUI PENERAPAN
MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING TAHUN PELAJARAN
-2019. 4(2), 43–54.
________ (2020). Pengaruh Kecerdasan Emosional dalam Pembelajaran Matematika
Abad 21. Katalog Buku Karya Dosen ITATS, 4.
____________. (2021) Math Didactic : Jurnal Pendidikan Matematika Perbedaan Hasil Belajar
Matematika Siswa dengan Discovery Learning .... © by Author ( s ). 7(2), 159–169.
Nasution, H. F. (2016). Instrumen Penelitian Dan Urgensinya Dalam Penelitian
Kuantitatif. Jurnal IAIN Padangsidimpuan, 4(1), 64–75.
http://jurnal.iainpadangsidimpuan.ac.id/index.php/Almasharif/article/download/
/633
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Jurnal Pendidikan MIPA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan MIPA that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.