Efektivitas Model Problem Based Learning Ditinjau dari Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa

Suci Indah Saputri, Caswita Caswita, Widyastuti Widyastuti

Abstract


Abstract: The Effectiveness of The Problem Based Learning Model in Terms of Students Mathematical Communication Skills. This research aimed to examine the effectiveness of the problem based learning (PBL) model in terms of students mathematical communication skills. The samples of this research were students of VIIID as many 32 students as experiment class and VIIID as many 29 students as control class which were chosen by cluster random sampling technique. This research used randomized pretest posttest control group design. The research data was obtained by test technique through mathematical communication skills tests instrument which form essay question. Reaserch data analized using One Side Proportion Test and Mann Whitney U test. By the rasults of data analysis the students who got score 71 or more of mathematical communication skill in PBL class were not more than 60 percent of all students in that class. Gain score mathematical communication skill who treated by PBL more than the students who treated by non PBL. The conclusion of this research is that the PBL model was not effective in term of students mathematical communication skills, but the students mathematical communication skills who took PBL  was higher than students who took non PBL.

 

keywords: problem based learning, mathematical communication, effectivenes

 

 

Abstrak: Efektivitas Model Problem Based Learning Ditinjau dari Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui efektivitas model problem based learning ditinjau dari kemampuan komunikasi matematis siswa.  Sampel penelitian ini adalah siswa kelas VIII D sebanyak 32 siswa sebagai kelas eksperimen dan siswa kelas VIII F sebanyak 29 siswa sebagai kelas kontrol yang dipilih dengan teknik cluster random sampling. Desain yang digunakan adalah randomized pretest-posttest control group design. Data penelitian diperoleh menggunakan teknik tes melalui instrumen tes kemampuan komunikasi matematis yang berbentuk uraian. Analisis data penelitian ini menggunakan uji Proporsi satu pihak dan uji Mann Whitney U. Dari hasil analisis data diperoleh bahwa siswa yang memiliki nilai kemampuan komunikasi matematis mencapai 71 setelah mengikuti model PBL tidak lebih dari 60 persen. Peningkatan kemampuan komunikasi matematis siswa yang mengikuti model PBL lebih dari peningkatan kemampuan komunikasi matematis siswa yang mengikuti model non PBL. Kesimpulan dari penelitian ini adalah model PBL tidak efektif ditinjau dari kemampuan komunikasi matematis siswa, akan tetapi peningkatan kemampuan komunikasi matematis siswa yang mengikuti PBL lebih dari siswa yang mengikuti non PBL.

kata kunci: problem based learning, komunikasi matematis, efektivitas

 

DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpmipa/v19i2.pp99-110


Full Text:

PDF

References


Amris, Wayas Shirly. 2015. Pengaruh Penggunaan Sumber Belajar Terhadap Prestasi Belajar IPS. Jurnal Pedagogi. (Online), Vol. 3, No. 5, (http://jurnal.fkip. unila.ac.id/index.php/pgsd/article/view/9330/5963), diakses 6 Mei 2019.

Chatarina, Enggar Fathia. 2015. Efektivitas Penerapan Model Problem Based Learning Ditinjau Dari Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Unila. (Online), Vol. 3, No. 1, (http://jurnal.fkip.unila.ac.id/ index.php/MTK/article/view/7968/4798), diakses 30 April 2019.

Dianna, Septi Bunga Mulia. 2018. Efektivitas Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Unila. (Online), Vol. 6, No. 6, (http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/MTK/ article/view/7968/4798), diakses 30 April 2019.

Fadilah, Armanto, D., & Panjaitan. 2012. Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Sekolah Menengah Pertama Dan Madrasah Tsanawiyah Pada Materi Fungsi Di P. Brandan Kabupaten Langkat. Jurnal Pendidikan Matematika PARADIGMA. (Online), Vol. 5, No. 2, (http://digilib. unimed.ac.id/752/1/kemampuan/%20komunikasi%20matematis%20siswa%20sekolah%20menengah%20pertama%20dan%20madrasah%20tsanawiyah%20pada%20materi%20fungsi%20di%20P.Brandan%20Kabupaten%20Langkat), diakses pada 9 Oktober 2018.

Fachrurazi. 2011. Penerapan Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Komunikasi Matematis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal UPI Edisi Khusus. (Online), Edisi Khusus, No. 1, (http://jurnal.upi.edu/file/8-Fachrurazi.pdf.), diakses pada 31 Oktober 2017.

Permendikbud. 2013. Permendikbud 32 tahun 2013 tentang standar nasional pendidikan. Jakarta: Kementrian pendidikan dan kebudayaan.

Permendikbud. 2016. Lampiran Permendikbud 21 tahun 2016 tentang Standar Isi Pendidikan. Jakarta: Kementrian pendidikan dan kebudayaan.

Lestari, Bunga Indah. 2016. Pengaruh Penggunaan Sumber Belajar Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Ekonomi. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran. (Online), Vol. 5, No. 7, (http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/16108/14046 diakses 6 mei 2019.

Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD). 2013. Draft Mathematics Framework. (Online), (http://oecd.org/pisa/ pisaproducts/Draft%20Mathematics%20Framework%20.pdf), diakses 6 Desember 2018.

Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD). 2016. Program for International Student Asssessment (PISA) Result from PISA 2015. (Online), (http://oecd.org/pisa/Pisa-2015-Indonesia.pdf), diakses 7 Mei 2018.

Permatasari, Dwi. 2019. Efektivitas Model Problem Based Learning Ditinjau dari Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika. (Online), Vol. 7, No. 1, (http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/MTK/article/view/17603/pdf), diakses 6 mei 2019.

Widjayanti, Djamilah Bondan. 2011. Mengembangkan kecakapan matematis mahasiswa calon guru matematika melalui strategi perkuliahan kolaboratif berbasis masalah. Prosiding seminar nasional penelitian. (Online), (https://scholar.goo gle.co.id/citations?user=F1i-yTQAAAAJ&hl=id#d=gs_md_cita-d&u=%2Fcitations%3F view_op%3Dview_citation%26hl%3Did%26user%3DF1i-yTQAAAAJ%26citation_for_view%3DF1i-yTQAAAAJ%3 AZph67rFs4hoC%26tzom%3d-420), diakses 7 mei 2018.

Yates. 2002. The Influence Of Optimism And Pesimism On Student Achievment In Mathematics. Mathematics Education Reaserch Journal, (Online), Vol. 14, No. 1, (http://www.merga.net.au/documents/MERJ_14_1_Yates.pdf), diakses pada 6 mei 2018.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Jurnal Pendidikan MIPA

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Pendidikan MIPA that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.