Literature Review: The Effectiveness of the Teams Games Tournament (TGT) Learning Model for Chemistry Subjects on Student Learning Outcomes.

Chyndi Nadhea Puspareni, Intan Kurnia Romadhoni, Setia Rahmawan

Abstract


Abstract : Since chemistry is one of the more difficult topics, student success in the subject is often poor. Using the cooperative learning model Teams Games Tournament, which combines games and academic competitions to maximize classroom engagement, is one way to enhance student learning results. The goals are to evaluate the benefits of the TGT model in creating student learning outcomes and to investigate the TGT learning model's effectiveness in enhancing learning outcomes. Method: review of the literature. In summary: Numerous inferences may be made in light of the findings of the literature review research, including: (1) There is hope that the Teams Games Tournament (TGT) concept can significantly improve student

Keywords: Cooperative Learning, Teams Games Tournaments, Chemistry.

 

DOI: 10.23960/jppk.v13i2.29849


Full Text:

PDF

References


Amni, Z., & Kusuma Ningrat, H. (2021). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TEAMS GAMES TOURNAMENT (TGT) BERBANTUAN MEDIA DESTINASI TERHADAP MOTIVASI DAN HASIL BELAJAR PADA MATERI LARUTAN PENYANGGA. In Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia (Vol. 15, Issue 2).

Arifah, M. A., Widiyanti, F., Artikel, R., & Belajar, H. (2023). Penerapan Pembelajaran TGT Menggunakan Media Monopoli IPA Terhadap Hasil Belajar Siswa SMP Materi Tata Surya Info Artikel ABSTRAK. http://ejournal.iainponorogo.ac.id/index.php/jtii

Assyakurrohim, D., Ikhram, D., Sirodj, R. A., & Afgani, M. W. (2022). Metode Studi Kasus dalam Penelitian Kualitatif. Jurnal Pendidikan Sains Dan Komputer, 3(01), 1–9. https://doi.org/10.47709/jpsk.v3i01.1951

Bagja Sulfemi, W. (2018). PENGGUNAAN TAMES GAMES TOURNAMENT (TGT) DENGAN MEDIA KARTU DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR. JOURNAL OF KOMODO SCIENCE EDUCATION, 01(01), 1–14. http:ejournal.stkipsantupaulus.ac.id/index.php/jkse

Hidayah, R., Kartika Maharani, D., & Pendidikan Kimia FMIPA Unesa, P. (2020). PELATIHAN PENULISAN ARTIKEL ILMIAH BERBASIS PENELITIAN TINDAKAN KELAS (PTK) BAGI GURU KIMIA SMA DI MGMP KIMIA SMA KABUPATEN KEDIRI. 5(2), 107–110.

Lendra Hayu. (2023). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Mata Pelajaran Kimia Melalui Model Pembelajaran Teams Games Tournaments (TGT) Pada Siswa Kelas X IPA-2 MAN 2 Kota Padang (Vol. 5).

Mamangkai, E. P. U., Rampe, M. J., & Kumajas, J. (2019). Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Game Tournament Pada Materi Ikatan Kimia Di Kelas X IPA SMA Negeri 1 Kotamobagu. 1(2), 48–51.

Muhaimin, M. (2023). Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Team Game Tournament Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kimia SMA Negeri 1 Dukupuntang. Jurnal Pendidikan Dan Teknologi Indonesia, 3(3), 103–108. https://doi.org/10.52436/1.jpti.265

Najmi, N., Rofiq, M. H., Anas, M., & Arif, M. (2021). THE EFFECT OF COOPERATIVE LEARNING MODEL TYPE OF TEAMS GAMES TOURNAMENT (TGT) ON STUDENT’S LEARNING ACHIEVEMENT. Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 246–258. https://doi.org/10.37758/jat.v4i2.291

Orlida. (2020). PENINGKATAN PRESTASI BELAJAR KIMIA POKOK BAHASAN ASAM DAN BASA MELALUI METODE PEMBELAJARAN KOOPERATIF MODEL TGT (TEAM GAMES TOURNAMENT) PADA SISWA KELAS XII IPA-2 SMA NEGERI 3 TAHUN PELAJARAN 2019-2020 Orlida.

Rijali, A. (2019). Analisis Data Kualitatif. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 17(33), 81. https://doi.org/10.18592/alhadharah.v17i33.2374

Rosa Agustina, N., Abd Rachman, F., & Effendi, dan. (2018). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TEAMS GAMES TOURNAMENT (TGT) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR KIMIA SISWA KELAS X SMA NEGERI 10 PALEMBANG (Vol. 5).

Rumape, O., Christopel, N., Kilo, J. La, Akram, D., Kilo, L., Kunci, K., Tgt, :, Belajar, H., Nama, K., Nama, T., & Kimia, S. (2020). PENERAPAN PEMBELAJARAN TEAMS GAMES TOURNAMENT (TGT) DILENGKAPI KARTU NAMA DARI TATA NAMA SENYAWA KIMIA UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 4, 40–46. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JPK/index

Samuel, D., & Santosa, S. (2020). MANFAAT PEMBELAJARAN KOOPERATIF TEAM GAMES TOURNAMENT (TGT) DALAM PEMBELAJARAN.

Sembiring, I., Tarigan, B., & Budiana, D. (2020). Model Kooperatif Team Games Tournament (TGT): Peningkatan kreatifitas, kerjasama dan keterampilan bermain sepakbola siswa tunarungu. Edu Sportivo: Indonesian Journal of Physical Education, 1(2), 128–140. https://doi.org/10.25299/es:ijope.2020.vol1(2).5652

Sihombing, M. (2018). EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MODEL TGT TERHADAP KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATISSISWA DISMP NEGERI 4 SIBOLGA. In Mathematic Education Journal)MathEdu (Vol. 1, Issue 2). http://journal.ipts.ac.id/index.php/

Slavin, R. , E. (2016). Instruction Based on Cooperative Learning. 388–404.

Sugianto, R., Muchamad Cholily, Y., Darmayanti, R., Rahmah, K., Hasanah, N., & Id, A. (2022). K R E A N O Development of Rainbow Mathematics Card in TGT Learning Model for Increasing Mathematics Communication Ability. http://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/kreano

Sumiati, S., Andayani, Y., & Al-Idrus, S. W. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT (Team Games Tournament) Berbantuan Media Kartu Mol terhadap Hasil Belajar Kimia. Chemistry Education Practice, 2(1), 12. https://doi.org/10.29303/cep.v2i1.1131

Wijaya, H. (2020). Analisis Data Kualitatif Teori Konsep dalam Penelitian Pendidikan. Sekolah Tinggi Theologia Jaffray.

Wulandari, A. A., & Astutiningtyas, E. L. (2020). Analisis kemampuan komunikasi matematis mahasiswa dalam pembelajaran relasi rekurensi. Jurnal Math Educator Nusantara: Wahana Publikasi Karya Tulis Ilmiah Di Bidang Pendidikan Matematika, 6(1), 54–64. https://doi.org/10.29407/jmen.v6i1.14263


Refbacks

  • There are currently no refbacks.