IMPLEMENTATION OF DISCOVERY LEARNING MODEL INTEGRATED WITH SCIENCE GENERIC SKILLS TO IMPROVE HIGHER ORDER THINKING SKILLS ON THERMOCHEMISTRY MATERIAL

Yiska Hairani Gulo, Marudut Sinaga

Abstract


This study aims to determine the effect of Evaluation of Prior Knowledge (EPA) and Learner Worksheets (LKPD) on students' higher order thinking skills expressed in the form of Evaluation of Learning Outcomes (EHB) using the Discovery Learning (DL) learning model integrated with Science Generic Skills (KGS) on Thermochemical Material. The research was conducted at SMA Swasta Methodist Tanjung Morawa T.A 2023/2024 with all XI PSP classes as the population and XI PSP classes who took Chemistry subjects on Thursdays obtained by purposive sampling technique as research samples. The research design used is a double paradigm with two independent variables, namely; EPA and LKPD, and one dependent variable namely; EHB. The test instruments used in this study were EPA, LKPD and EHB as many as 25 items developed by previous researchers and nontest instruments in the form of student observation sheets. The results showed that there was a significant influence between EPA and LKPD on EHB. From the independent t-test, which has been carried out, students with high EPA obtained higher EHB than students with low EPA.

Keywords: DL integrated KGS, EPA, LKPD, EHB, Thermochemistry


Full Text:

PDF

References


Ad’dhalia, R., & Sutiani, A. (2023). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Tingkat Hight pada Materi Termokimia.. (Skripsi Sarjana, Universitas Negeri Medan).

Agustina, S., Muslim, M., & Taufik. (2016). Analisis Keterampilan Generik Sains Siswa Pada Praktikum Besaran dan Pengukuran Kelas X di SMA Muhammadiyah 1 Palembang. Jurnal Inovasi dan Pembelajaran Fisika, 3(1), 100–110.

Ambarita, A.E.P., & Dibyantini, R.E. (2023). Analisis Kemampuan Awal Siswa Berbasis Keterampilan Generik Sains pada Materi Termokimia. (Skripsi Sarjana, Universitas Negeri Medan).

Arsy, Y. N & Octarya, Z. (2022). Efektivitas Strategi Pembelajaran Eksperimen Berbasis Metode Process Oriented Guided Inquiry Learning (POGIL) Terhadap Keterampilan Generik Sains Siswa Pada Materi Laju Reaksi. Journal of Natural Science Learning, 1(1), 68–74.

Aulia, N.T., & & Dibyantini, R.E. (2023). Pengembangan Bahan Ajar E-Modul Terimtegrasi Keterampilan Generik Sains pada Materi Termokimia. (Skripsi Sarjana, Universitas Negeri Medan).

Erlidawati & Habibati. (2020). Penerapan Model Discovery Learning untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Materi Termokimia. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 8(1), 92–104.

Febriana, R. (2019). Evaluasi Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Ginting, E. V., Ginting, R. R., Hasibuan, R. J., & Perangin-angin, L. M. (2022). Analisis Faktor Tidak Meratanya Pendidikan di SDN0704 Sungai Korang. Jurnal Pendidikan Indonesia, 3(4), 407–416.

Hasanuddin, M. I. (2020). Pengetahuan awal (Prior Knowledge): Konsep dan Implikasi dalam Pembelajaran. EDISI: Jurnal Edukasi dan Sains, 2(2), 217–232.

Ina, Magdalena., Prabandani R., Rini, E., Fitriani, M., & Putri, A. (2020). Analisis Pengembangan Bahan Ajar. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 2(2), 3–4.

Irawati, R.K. (2014). Pengaruh Model Problem Solving dan Problem Posing serta kemampuan Awal Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Sains, 2(4), 184-192.

Islami, M. A. A. A., Ramli, R. M., Rahman, W. A., & Agnesa, O. S. (2022). Dampak Era Globalisasi di Pendidikan (Pendidik dan Peserta Didik). Jurnal Ilmiah Kependidikan, 9(1), 72–85.

Izetbigovic, M. A., Solfarina & Langitasari, I. (2019). Penerapan Model Discovery Learning untuk Meningkatkan Keterampilan Generik Sains Siswa. EduChemia, 4(2), 164–174.

Khasinah, S. (2021). Discovery Learning: Definisi, Sintaksis, Keunggulan dan Kelemahan. Jurnal MUDARRISUNA, 11(3), 402–413.

Lethe, M. O., Herawati, N., & Anwar, M. (2021). Penerapan Model Discovery Learning untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar dan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Kelas XI MIA 5 MAN 1 Makassar (Studi Pada Materi Termokimia). ChemEdu, 2(3), 11–24.

Mukaramah, M., Kustina, R., & Rismawati. (2020). Menganalisis Kelebihan dan Kekurangan Model Discovery Learning Berbasis Audiovisual Dalam Pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan, 1(1), 1–9.

Payung, L.M., Ramadhan, A., & Budiarsa, I.M. (2016). Pengaruh Pengetahuan Awal, Kecerdasan Emosional, dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil belajar IPA Siswa Kelas VIII SMP Negeri 3 Parigi. e-Jurnal Mitra Sains, 4(3), 59-67.

Rahayu, R., Rosita. R., Rahayuningsih, Y.S., Hernawan, A.H., & Prihantini. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Penggerak. Jurnal Basicedu, 6(4), 6313-6319.

Razak, F. (2017). Hubungan Kemampuan Awal Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematika Pada Siswa Kelas VII SMP Pesantren IMMIM Putri Minasatene. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 117-128.

Roghdah, S. J., Zammi, M., & Mardhiya, J. (2021). Development of Four-Tier Multiple Choice Diagnostic Test to Determine Students' Concept Understanding Level On Thermochemical Material. JURNAL PHENOMENON, 11(1), 57-74.

Saputro, E. F. H., Lestari, N., dan Apsari, N. (2022). Keterampilan Generik Sains Mahasiswa Dalam Blended Learning. Jurnal Pendidikan MIPA, 12(3), 792-797.

Syugianto, A. (2021). Analisis Kemampuan Keterampilan Generik Sains Pada Mahasiswa Calon Guru Pendidikan Biologi Fkip Uhamka. ACADEMIA: Jurnal Inovasi Riset Akademik, 1(2), 247–252.

Sunarto, M. F. (2022). Penggunaan Model Discovery Learning Guna Menciptakan Kemandirian dan Kreativitas Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 21(1), 94–100.

Tobing, F.A., & Sinaga, M. (2023). Pengembangan Instrumen Evaluasi untuk Mengukur Keterampilan Berpikir Tingkat Hight pada Materi Termokimia. (Skripsi Sarjana, Universitas Negeri Medan).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.