Implementation of Distance Learning Using Articulate Storylines to Improve Students' Self-Efficacy and Mental Model
Abstract
The importance of this research is to improve students' self-efficacy and mental models in distance learning. This research also has an achievement target in the form of interactive articulate storyline learning media. Objectives: the subjects were students of Chemistry Education University of Lampung 1st Semester. Students were divided into 2 classes, namely 1 (one) class with learning using articulate storylines and 1 (one) class with conventional online learning. Methods: This research was conducted with a quasi-experimental design with a Pretest-posttest Static-Group Design. Several stages in this research are: the research preparation stage (literature review and device making), the classroom research stage, the data analysis stage and the final stage of drawing conclusions. The data obtained were analyzed through statistical methods. Findings: The results showed that distance learning using articulate storylines was able to increase students' self-efficacy and mental models. Conclusion: In addition, the student's mental model increases along with the increase in student self-efficacy.
Keywords: Articulate Storyline; Distance Learning; Self-Efficacy; Mental Models.
Full Text:
PDFReferences
Agustina, M., & Bakti, A. M. (2015). Tingkat Kesiapan E-learning (E-learning Readiness) universitas Bina Darma sebagai Media Pembelajaran Pendidikan Jarak Jauh. Jurnal Ilmiah Matrik, 17(2), 123-132. Musfiqon. 2012. Pengembangan Media Belajar Dan Sumber Belajar. Jakarta : Prestasi Pustakakarya.
Amin Al-Habib, Syarif. (2020). Potensi Penggunaan Articulate Storyline 3.6 Berbasis Elearning Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Biologi Tingkat Sma Di Era Industri 4.0. Skripsi. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Amiroh. 2019. Mahir Membuat Media Interaktif Articulate storyline. Yogyakarta: Pustaka Ananda Srva.
Cheng, C.K. (2011). The Role of Self-regulated Learning in Enhancing Learning Performance. International Journal of Research, 6, 1-16.
Darmawan, D. (2012). Inovasi Pendidikan. Bandung: Rosda Karya.
Fardila, S., & Arief, M. (2021). Pengembangan mobile learning berbasis articulate storyline 3 pada mata pelajaran kearsipan untuk meningkatkan self regulated learning dan hasil belajar siswa (studi pada kelas x OTKP di SMK Cendika Bangsa Kepanjen). Jurnal Ekonomi, Bisnis dan Pendidikan, 1(4), 344-356.
Ghozali, F. A. And Rusimamto, P. W. (2016) ‘engembangan Media Pembelajaran Berbasis Articulate Studio’13 Kompetensi Dasar Arsitektur dan Prinsip Kerja Fungsi Setiap Blok Plc Di Smk Negeri 1 Sampang’, Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 1. 5(1).
Halim, N.D. Abd. 2013. Mental Modelin Learning Chemical Bonding : A Preliminary Study Procedia. Social and Behavioral Science, 0 (0), hlm. 000-000.
Heong, Y. M & Othman. 2011. The Level of Marzano Higher Order Thinking Skills among Technical Education Students. International Journal of Social and humanity, Vol. 1, No. 2, July 2011. 121-125.
Junaina. 2013. Pengaruh Pembelajaran Kerangka IFSO terhadap Peningkatkan Model Mental dan Penguasaan Konsep Ikatan Kimia Siswa SMA Negeri 1 Way Lima.(Tesis). Program S2 Teknologi Pendidikan. Program Pascasarjana Universitas Lampung: tidak dipublikasikan.
Kemendikbud. (2012). Permendikbud No. 24 tentang Penyelenggaraan Pendidikan Jarak Jauh pada Pendidikan Tinggi. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.
Kementerian Riset, Teknologi, dan Pendidikan Tinggi. 2016. Kebijakan Pendidikan Jarak Jauh dan E-Learning di Indonesia. http://kopertis3.or.id/v2/wp-content/uploads/Paulina-Pannen-KebijakanPJJ-dan-Learning.pdf.
Mawarni, D. 2016. Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Dalam Meningkatkan Model Mental Siswa Dan Penguasaan Konsep Siswa Pada Materi Larutan Elektrolit Dan Non Elektrolit.(Skripsi). Universitas Lampung. Bandar Lampung.
Rafmana, Chotimah, dan Alfiandra. (2018). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Articulate Storyline Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pkn Kelas Xi Di Sma Srijaya Negara Palembang. Jurnal Bhineka Tunggal Ika, 5 (1), hlm. 52-65.
Rianto. (2020). Pembelajaran Interaktif Berbasis Articulate Storyline 3. Indonesian Language Education and Literature, 6 (1), 84-92.
Setiawan, Adib R. (2020). Lembar Kegiatan Saintifik untuk Pembelajaran jarak Jauh Topik Penyakit Coronavirus 2019 (Covid-19), Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2 (1), 28-37.
Setyaningsih, S., Rusijono, R., & Wahyudi, A. (2020). Pengaruh penggunaan media pembelajaran interaktif berbasis Articulate Storyline terhadap motivasi belajar dan hasil belajar siswa pada materi Kerajaan Hindu Budha di Indonesia. Didaktis: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan, 20(2).
Sinta, N. A. K., Astawan, I. G., & Suarjana, I. M. (2021). Belajar Subtema 3 Lingkungan dan Manfaatnya dengan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Articulate Storyline 3. MIMBAR PGSD Undiksha, 9(2).
Sudjana, N. (2005). Metode Statistika. Transito. Bandung.
Sukmarini, F., Mauludiyah, L., Roziqi, M. A., & Nurdianto, T. (2021). Interactive Arabic Learning Media based on Articulate Storyline 3 to Increase Students' Motivation/Pemanfaatan Articulate Storyline 3 sebagai Media Pembelajaran Interaktif untuk meningkatkan Motivasi Belajar Bahasa Arab Siswa. al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 7(1), 106-121.
Sunyono. 2013. Buku Model Pembelajaran Berbasis Multipel Representasi (Model SiMaYang). Aura Press. Bandar Lampung.
Sunyono. 2014. Model Pembelajaran Kimia Berbasis Multiple Representasi dalam Membangun Model Mental Mahasiswa pada Mata Kuliah Kimia Dasar. (Disertasi) (tidak diterbitkan). Universitas Negeri Surabaya. Surabaya.
Wang, C. Y. 2007. The Role of Mental-Modeling Ability, Content Knowledge, and Mental Models in General Chemistry Students' Understanding About Molecular Polarity.(Doctoral dissertation). University of Missouri.Columbia.
Yahya, R., dkk. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Flipped Classroom Bercirikan SJME (Supremum Journal of Mathemathics Education), 4(1), 78–91.
Refbacks
- There are currently no refbacks.