Keterampilan Proses Sains (KPS) Siswa pada Materi Laju Reaksi Menggunakan LKS Berorientasi KPS

Uci Agustina, Noor Fadiawati, Lisa Tania

Abstract


This quasi experimental research using the matching only pretest-posttest control group design aimed to describe the effectiveness of Science Process Skills (SPS) oriented students worksheets in increasing students SPS at reaction rate topic. Population in this research was all students of XI IPA at SMA Muhammadiyah 2 Bandar Lampung in 2016/2017 academic year. The sample were obtained by total sampling technique with XI IPA 1 as an experimental class and XI IPA 2 as a control class. The data analysis techniques used in this research were the calculation of pretest value, posttest value, and n-gain of students SPS. The results revealed that the posttest average value of the students in the experimental class was higher than control class. Moreover, the average of students n-gain in experimental class and control class were 0.53 (medium criteria) and 0.30 (medium criteria), respectively. It can be concluded that the SPS oriented students worksheets were effective to improve students SPS.

Penelitian kuasi eksperimen dengan desain the matching only pretest-posttest control group design bertujuan untuk mendeskripsikan efektivitas LKS berorientasi KPS dalam meningkatkan KPS siswa pada materi laju reaksi. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa kelas XI IPA di SMA Muhammadiyah 2 Bandar Lampung Tahun Pelajaran 2016/2017. Sampel diperoleh dengan teknik sampling total dengan kelas XI IPA 1 sebagai kelas eksperimen dan XI IPA 2 sebagai kelas kontrol. Teknik analisis data yang digunakan dalam penelitian ini menggunakan perhitungan nilai pretes, postes, dan n-gain KPS siswa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa nilai rata-rata postes kelas eksperimen lebih tinggi dibandingkan kelas kontrol. Selain itu, rata-rata n-gain siswa kelas eksperimen dan kelas kontrol berturut-turut sebesar 0,53 (kriteria sedang) dan 0,30 (kriteria sedang). Sehingga, dapat disimpulkan bahwa LKS berorientasi KPS efektif dalam meningkatkan KPS siswa.

Kata kunci: keterampilan proses sains, laju reaksi, LKS


Full Text:

PDF

References


Anisa, T. M., Supardi, K. I. & Sedyawati, S. M. R. 2014. Keefektifan Pendekatan Keterampilan Proses Sains Berbantuan Lembar Kerja Siswa pada Pembelajaran Kimia. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia. 8 (2): 1398-1408.

Anggraeini, R. A. & Hidayah, R. 2016. Pengembangan Lembar Kegiatan Siswa (LKS) Praktikum Kimia Sederhana Berbasis Inkuiri Terbimbing untuk Kelas XI. Unesa Journal of Chemical Education. 5 (2): 233-238.

Arends, R. I. 2008. Learning to Teach: Belajar untuk Mengajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Arsyad, A. 2004. Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Asni & Novita, D. 2015. Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Siswa pada Materi Laju Reaksi. Unesa Journal of Chemical Education. 4 (1): 11-17.

Choo, S., Rotgans, J. I., Yew, F. H., & Schmidt, H. 2011. Effect of Worksheet Scaffods on Student Learning in Problem Based Learning. Jurnal Adv in Health Sci Educ of Singapure. 16: 517-528.

Dahar, R. W. 1989. Teori-Teori Belajar. Jakarta: Erlangga.

Ergul, R., Simsekli, Y., Calis, S., Ozdil, Z., Gocmencelebi, S. & Sanli, M. 2011. The Effects of Inquiry-Based Science Teaching on Elementary School Students Science Process Skills and Science Attitudes. Bulgarian Jurnal of Science and Education Policy (BJSEP). 5 (1): 48-68.

Fahrucah, E & Sugiarto, B. 2012. Pengembangan Lembar Kerja Siswa pada Pembelajaran Kimia SMA Kelas XI Pokok Bahasan Faktorfaktor yang Mempengaruhi Laju Reaksi Melalui Pendekatan Scaffolding. Unesa Journal of Chemical Education. 1 (1): 92-96.

Fadiawati, N. 2011. Perkembangan Konsepsi Pembelajaran Tentang Struktur Atom dari SMA Hingga Perguruan Tinggi. Disertasi. Bandung: UPI.

Fraenkel. J. R., Wallen, N. E. & Hyun, H. H. 2012. How to Design and Evaluate Research in Education Eight Edition. NewYork: The MeGraw-I Iiil Companies.

Gurses, A., Cetinkaya, S., Dogar, C. & Sahin, E. 2015. Determi-nation of Levels of Use of Basic Process Skills of High School Students. Journal of Procedia Social and Behavioral Sciences. [Online]. (http://www.science-direct.com/science/article/pii/S877042815025033), diakses 2017 Januari 2017.

Hake, R. Richard. 1999. Relationship of Individual Student Normalized Learning Gains In Mathematics With Gender, High School, Physics, and Pre Test Score in Mathematics and Spatial Vizualitation. [Online]. (http://www.physics.indiana.edu/hake.), diakses 20 September 2016.

Indriana, D. 2011. Ragam Alat Bantu Media Pembelajaran. Yogyakarta: Diva Press.

Meltzer, D. E. 2002. The Relationship between Mathematics Preparation and Conceptual Learning Gains in Physics: a Possible Hidden Variable in Diagnostic Pretest Score. American Journal of Physics. 70 (12): 1259-1268.

Mufidah, I. & Muchlis. 2013. Penerapan Strategi Make Decision dalam Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD pada Materi Pokok Hidrokarbon untuk Membentuk Karakter Peduli Siswa Kelas X-6 SMA Negeri 2 Lamongan. Unesa Journal of Chemical Education. 2 (2): 75-80.

Nasution, R. H., Herparatiwi & Nyeneng, I. D. P. 2014. Peningkatan Keterampilan Proses Sains dan Hasil Belajar Melalui Pembelajaran Berbasis Laboratorium Pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Pekalongan. Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan. 2 (4): 1-13.

Prasdiantika, R., Kadaritna, N. & Fadiawati, N. 2012. The De-velopment of Science Process Skills Based Assesment on Material Factors Influence The Rate of Reaction. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Kimia. 1 (2): 1-15.

Pratama, P.W. & Supardi, K.I. 2014. Implementasi Local Material Experiment untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Siswa. Chemitry in Education. 3 (1): 63-71.

Roehati, E., Widjajanti, E. & Padmaningrum, R. 2009. Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Mata Pelajaran Sains Kimia untuk SMP. Jurnal Inovasi Pendidikan. 10 (1): 1-11.

Sani, Z. M., Sudarmin & Nurhayati, S. 2016. Pembelajaran Team Game Tournament Berbantuan Media Number Card untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa. Jurnal Scientia Indonesia. 1 (1): 56-65.

Saputra, A., Fadiawati, N. & Kadaritna, N. 2012. Development of Student Worksheet Based Science Process Skills on Factors Affecting Reaction Rate Topic. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Kimia. 1 (2): 1-15.

Septiani, D., Ridlo, S. & Soehati, N. 2013. Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbasis Multiple Intelligences pada Materi Pertumbuhan dan Perkembangan. BioEdu. 2 (3): 361-365.

Setyanto, H., Sudarmin & Dewi, N.R. 2015. Pengembangan LKS IPA Berbasis Problem Based Learning pada Tema Pencemaran Lingkungan Guna Menumbuhkan Kemandirian Siswa. Unnes Science Education Journal. 4 (3): 45-53.

Siska, M., Kurnia & Sunarya, Y. 2013. Peningkatan Keterampilan Proses Sains Siswa SMA Melalui Pembelajaran Praktikum Berbasis Inkuiri Pada Materi Laju Reaksi. Jurnal Riset dan Praktik Pendidikan Kimia. 1 (1): 69-75.

Tim Penyusun. 2014. Lampiran Permendikbud Nomor 59 Tahun 2014 Tentang Kurikulum 2013 SMA/MA. Kementerian pendidikan dan kebudayaan: Jakarta.

Widodo, A., Diawati, C. & Kadaritna, N. 2012. Development of Student Worksheet Science Process Skills Based on The Acid-Base Material. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Kimia. 1 (2): 1-15.

Yamtinah, S., Haryono, S. & Utami, B. 2015. Content Validity and Scoring of Two Tier as Measuring Instrument of Science Process Skills for Knowledge Aspects in Chemistry Learning. Prosiding ICTTE FKIP UNS. 1 (1): 911-916.

Yildirim, N., Kurt, S. & Ayas, A. 2011. The Effect of The Worksheets on Students Achievement in Chemical Equilibrium. Journal of Turkish Science Education. 8 (3): 44-58.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.