PENGEMBANGAN MEDIA INTERAKTIF MENGGUNAKAN AUTODESK MAYA UNTUK PEMBELAJARAN MOMENTUM-IMPULS BERBASIS INKUIRI
Abstract
This research aimed to develop interactive media by using Autodesk Maya, describe the effectiveness, attractiveness, easiness, and benefit of product. The development included need analysis, purpose, main topic, synopsis, first script, prototype production, evaluation, revision, last script, try out and final product. The result of product development was an interactive media by using Autodesk Maya for teaching linear momentum and impuls based on inquiry. It was tried out to students grade XI IPA-2 SMA Al-Kautsar Bandar Lampung. The trial of product showed that the interactive teaching media had the effectiveness percentage of 75% students have passed the KKM, the attractiveness score was 3.66, easiness score was 3.41, and benefit score was 3.33 which means effective, very attractive, very easy and very benefit. Therefore the developed product was effective and very good to be used as learning source.
Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan media interaktif menggunakan Autodesk Maya, mendeskripsikan keefektifan, kemenarikan, kemudahan, dan kebermanfaatan produk. Pengembangan tersebut meliputi analisis kebutuhan, tujuan, pokok materi, sinopsis, naskah awal, produksi prototipe, evaluasi, revisi, naskah akhir, uji coba dan produk final. Hasil pengembangan produk adalah media interaktif menggunakan Autodesk Maya untuk pembelajaran momentum linier dan impuls berbasis inkuiri. Hasil uji coba pemakaian produk dilakukan kepada siswa kelas XI IPA-2 SMA Al-Kautsar Bandar Lampung. Hasil uji coba produk menunjukan bahwa media pembelajaran interaktif untuk persentase keefektifan lebih dari 75% siswa telah tuntas KKM, untuk skor kemenarikan 3,66, untuk skor kemudahan 3,41, dan untuk skor kebermanfaatan 3,33 yang berarti efektif, sangat menarik, sangat mudah dan sangat bermanfaat. Dengan demikian produk yang dikembangkan efektif dan sangat baik digunakan sebagai sumber belajar.
Kata kunci: inkuiri, media interaktif, pengembangan
Full Text:
PDFReferences
Ardiansyah, Feby. 2011. Multimedia Interaktif dalam Proses Pendidikan. [Online]. Tersedia: http://trainforfly.com. Diakses 1 Maret 2015.
Arsyad, Azhar. 2011. Media Pengajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Darmawan, Deni. 2012. Teknologi Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Derakhshani, Dariush. 2013. Introducing Autodesk Maya 2014. Canada: Sybex.
Rias, R. M. & Zaman, H. B. 2012. Can Different Types Of Animation Enhance Recall And Transfer Of Knowledge? A Case Study On A Computer Science Subject. Journal Of Education,Vol. 4 (1), 28-39.
Sadiman, A. S. 2008. Media Pendidikan Pengertian, Pengembangan dan Pemanfaatannya. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Sanjaya, Wina. 2010. Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Kencana.
Suyanti, R. D. 2010. Strategi Pembelajaran Kimia. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Suyanto, Eko. 2009. Pengembangan Contoh Lembar Kerja Fisika Siswa dengan Latar Pementasan Bekal Awal Ajar Tugas Studi Pustaka dan Keterampilan Proses untuk SMA Negeri 3 Bandarlampung. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan 2009. Universitas Lampung.
Tavanti, Monica. & Lind, Mats. 2001. 2D vs 3D Implications on Spatial Memory. [Online]. In: Proceedings of the IEEE Symposium on Information Visualization (INFOVIS 01). Uppsala Univesity, Swedia.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2015 Jurnal Pembelajaran Fisika
Copyright of the article is reserved by the author(s). Published by the Physics Education Study Program, Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Lampung in Collaboration with the Physical Society of Indonesia (since 2019). This article is an open-access article under the Creative Commons non-commercial-share-alike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) license.