PENGEMBANGAN RUBRIK ASESMEN OTENTIK ASPEK AFEKTIF PADA PEMBELAJARAN FISIKA BERMUATAN PENDIDIKAN KARAKTER

Hanif Mutiara, Undang Rosidin, Abdurrahman Abdurrahman

Abstract


Based on the survey results of 25 physics teachers in Bandar Lampung related to the needed of authentic rubrics assessment of affective domains showed that 62.4% of teachers answered necessary, 32.8% of them answered very necessary, 4.8% of them answered less necessary and the rest of 0% answered unnecessary and very unnecessary, so the researcher need development research aiming to develop the authentic assessment rubrics of affective domains in high school physics learning at character education and implemented the result of this development products in school as a reference on learning system of monitoring and evaluating. These development included needs analysis, initial product of development, expert validation, product revision, and trials by using the fasibility and effectiveness instruments of rubric. The final products were used for assessment by teacher. The results of the trials stated that 100% of students are able to bring all indicators of affective aspects and to reach the effectiveness point of rubricsat 3.57 with very good category.

Berdasarkan hasil survei 25 guru fisika di Bandar Lampung terkait perlunya rubrik asesmen otentik aspek afektif yang menunjukkan bahwa 62,4% guru menjawab perlu, 32,8% guru sangat perlu, 4,8% guru kurang perlu dan 0% menjawab tidak perlu dan sangat tidak perlu, maka peneliti perlu melakukan penelitian pengembangan yang bertujuan untuk mengembangkan rubrik asesmen otentik aspek afektif pada pembelajaran fisika SMA bermuatan pendidikan karakter dan menerapkan produk hasil pengembangan tersebut di sekolah-sekolah sebagai acuan dalam sistem penilaian dan evaluasi pembelajaran. Pengembangan tersebut meliputi analisis kebutuhan, pengembangan produk awal, validasi ahli, revisi produk, dan uji lapangan menggunakan instrumen kelayakan dan keefektifan rubrik. Produk akhir digunakan untuk melakukan penilaian oleh guru. Hasil uji lapangan menyatakan bahwa 100% siswa yang dapat memunculkan semua indikator aspek afektif dan mencapai keefektifan rubrik sebesar 3,57 dengan kategori sangat baik.

Kata kunci: aspek afektif, pendidikan karakter, pengembangan produk, rubrik asesmen otentik.


Full Text:

PDF

References


Anggraini, Larasati D. 2012. Pengembangan Rubrik Asesmen Otentif Pada Pembelajaran Fisika SMP Bermuatan Pendidikan Karakter, Keterampilan Sosial Dan Keteerampilan Proses Sains. Bandar Lampung: Universitas Lampung.

Johnson, D. & Johnson, R. 1999. Learning Together and Alone: Cooperative,Competitive, and Individualistic Learning. Boston: Allyn & Bacon.

Libet dan Lewinsohn. 1995. Teaching Social Skills to Children & Youth. Innovative Aproach, 3rd ed. Massachussets: Allyn & Bacon.

Majid, Abdul. 2007. Perencanaan Pembelajaran: Mengembangkan Standar Kompetensi Guru. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya Offset.

Mulyasa, E. 2009. Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan: Kemandirian Guru dan Kepala Sekolah. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Rosidin, U. 2010. Penilaian Otentik. Bandar Lampung: Lembaga Penelitian Universitas Lampung.

Rosyada, Dede. 2004. Paradigma Pendidikan Demokratis. Jakarta: Kencana.

Sudijono, Anas. 2001. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Rajawali Press.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2015 Jurnal Pembelajaran Fisika



  Lisensi Creative Commons
Copyright of the article is reserved by the authors. Published by the Program Studi S1 Pendidikan Fisika, FKIP, Universitas Lampung in collaboration with the Physical Society of Indonesia (since 2019).  This article is an open-access article under the Creative Commons non-commercial-share-alike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0).  license.