Development of Ludo Game as Learning Media in Circular Motion
Abstract
This research aims to develop a medium of learning physics ludo game of the subject of the circular motion. One of the problems of education is the lack of facilities and infrastructure, so that teachers are required creative in improving the quality of learning in class, such as developing learning media. One interesting learning media and boredom of students in learning activities that game-based learning, such as the application of instructional media ludo game.The method used is research and development are adopting from Borg and Gall which has been modified by Sugiyono of 10 stages to 7 stages. The collection of data used in this study a questionnaire given to subject matter experts, media specialists, classroom teachers and learners class X. The resulting data type is qualitative data and quantitative data to determine the feasibility of product research and development resulted in physics teaching media in the form of the game ludo valid to be used based on those ratings of validator penilaian82,2% gain material experts, media expert validator obtained 93.70% votes, ratings teachers gained 82.76% votes. Assessment test responses of participants trained in small groups obtain a percentage value of 86.69% and uiji field trials of each school (I) 84.50% (II) 81.12%, (III) of 82.67%, which means that the media can be accepted by learners.
Keywords: games, Ludo, learning media, physics learning
Full Text:
PDFReferences
Adelia Rahmawati, A. Wahab Abdi, S. B. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Team Games Tournament Menggunakan Media Permainan Interaktif Ludo Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMA Inshafuddin Banda Aceh. Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Geograpi FKIP Unsyiah, I.
Afandi, R. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Permainan Ular Tangga Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Dan Hasil Belajar IPS Di Sekolah Dasar. Inovasi Pembelajaran, 1, 77–89.
Ahmad Zaid Rahman, Taufik Nur Hidayat, I. Y. (2017). Media Pembelajaran IPA Kelas 3 Sekolah Dasar Menggunakan Teknologi Augmented Reality Berbasis Android. Seminar Nasional Teknologi Informasi Dan Multimedia, 4.
Arsyad, A. (2013). Media Pembelajaran (Rajawali P). Jakarta.
Asyhari, A., & Silvia, H. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berupa Buletin Dalam Bentuk Buku Saku Untuk Pembelajran IPA Terpadu. Al-Biruni, 5. https://doi.org/10.24042/jpifalbiruni.v5i1.100
Desy Triiastuti, Sa’dun Akbar, E. B. I. (2017). Pengembangan Media Papan Permainan Panjat Pinang. Pendidikan, 2.
Emzir. (2012). Metodologi Penelitian Pendidikan Kuantitatif Dan Kualitatif (Rajawali P). Jakarta.
Haryanto, S. P. (2013). Pengertian Minat Belajar. Pengertian Minat Belajar AJARAN 2012-2013.
Herawati, E. (2017). Belajar Meningkatkan Motivasi Hasil Belajar Siswa Menggunakan Media Pembelajaran Kartu Domino Matematika Pada Materi Pangkat Tak Sebenarnya Dan Bentuk Akar Kelas IX SMP Negeri Unggulan Sindang Kabupaten Indramayu. Nasional Pendidikan Matematika, 1.
Irwandani, Sri Latifah, Ardian Asyhari, Muzannur, W. (2017). Modul digital interaktif berbasis articulate studio’13 : pengembangan pada materi gerak melingkar kelas x. Al-Biruni, 6. https://doi.org/10.24042/jipfalbiruni.v6i2.1862
Isma Ramadhani Lubis, J. I. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Kimia Berbasis Android Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Dan Prestasi Kognitif Peserta Didik. Inovasi Pendidikan IPA, 1.
Jawati, R. (2013). Peningkatan Kemampuan Kognitif Anak Melalui Permainan Ludo Geometri Di Paud Habibul Ummi II. SPEKTRUM PLS, 1.
Kasih, F. R. (2017). Pengembangan Film Animasi dalam Pembelajaran Fisika pada Materi Kesetimbangan Benda Tegar di SMA. Tadris: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Tarbiyah, 2.
Latief, M. (2017). Pengembangan Permainan Ular Jarra Sebagai Media Pembelajaran Pada Materi Pokok Asam-Basa. Penelitian Pendidikan INSANI, 20.
Mustari, M. (2015). Pengaruh Penggunaan Media Gambar Lewat Komputer Terhadap Hasil Belajar Fisika Pada Siswa Kelas X SMA Negeri 3 Makassar. Al-Biruni, 4. https://doi.org/10.24042/jpifalbiruni.v4i2.98
Purwanto, Ika Mustari Sari, H. N. H. (2012). Implementasi Permainan Monopoli Fisika Sebagai Media Pembelajran Dalam Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Dan Mengetahui Profil Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP. Pengajaran MIPA, 17.
Rahma Diani, Yuberti, S. S. (2016). Uji Effect Size Model Pembelajaran Scramble Dengan Media Vidio Terhadap Hasil Belajar Fisika Peserta Didik Kelas X MAN 1 Pesisir Barat. Al-Biruni, 5. https://doi.org/10.24042/jpifalbiruni.v5i2.126
Sindy, S., Mawarni, I., Tegeh, I. M., Putu, L., & Mahadewi, P. (2018). Pengembangan Media Ludo Word Game Siswa Kelas IV SDN 1 Banjar Bali Tahun Pelajaran 2017 / 2018. Teknologi Pendidikan, 8.
Siti Chodijah, Ahmad Fauzi, dan R. W. (2012). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Fisika Menggunakan Model GUIDED INQUIRY yang Dilengkapi Penilaian Fortofolio Pada Materi Gerak Melingkar. Penelitian Pembelajaran Fisika, 1.
Sohibun, & Ade, F. Y. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Virtual Class Berbantuan Google Drive. Tadris: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Tarbiyah, 2.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Teknologi, F., Dan, I., Parahyangan, U. K., & Parahyangan, U. K. (n.d.). No Title.
Yanti Muharrami, A. Wahab Abdi, D. A. (2016). Perbandingan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Media Permainan Ular Tangga Dengan Media Permainan Monopoly Pada Mata Pelajaran IPS Terpadu Kelas VII Di SMP Negeri 14 Banda Aceh. Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Geograpi FKIP Unsyiah, I.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019
Copyright of the article is reserved by the author(s). Published by the Physics Education Study Program, Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Lampung in Collaboration with the Physical Society of Indonesia (since 2019). This article is an open-access article under the Creative Commons non-commercial-share-alike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) license.