The Influence of The Problem Based Learning Model Assisted with Online-Based Practicum Media on Learning Outcomes in Excretion System Subject Matters

Armita Ningsih, Khairuna Kahiruna, Ummi Nur Afni Dwi Jayanti

Abstract


This research aims to: 1) determine the differences in student learning outcomes with the conventional model and the PBL model on the excretion system material, 2) determine the differences in student learning outcomes with the conventional model and the PBL model assisted by online-based practicum media on the excretion system material, and 3) knowing that there is a significant influence from the application of the PBL model assisted by online-based practicum media on student learning outcomes in the excretory system material. This research method uses a quantitative approach, using a quasi-experimental design research type, with a non-equivalent control group design research design. The sampling technique was carried out using saturated sampling, and the data collection process used test instruments in the form of pretest and posttest questions. The results of this research are 1) There are differences in student learning outcomes between the conventional model and the PBL model, indicated by the average value of the posttest data of 67.39 < 70.86. 2) There are differences in student learning outcomes between the conventional model and the PBL model assisted by online-based practicum media, shown by the average value of posttest data of 67.39 < 79.00. 3) There is a significant influence from the application of the Problem-Based Learning model assisted by online-based practicum media on student learning outcomes in the excretion system material, shown by the sig value. 0.00 < 0.05.

 

DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jbt.v11.i2.28633

 


Keywords


Problem-Based Learning (PBL), OLabs, Student Learning Outcomes and Excretory System.

Full Text:

PDF

References


Arends, Richard . 2012. Learning To Teach. Central Connecticut State University : MC Graw Hill.

Arnyana, I.B.P. 2006. Pengaruh Penerapan Model Belajar Berdasarkan Masalah dan Model Pengajaran Langsung dipandu Strategi Kooperatif T erhadap Hasil Belajar Biologi Siswa SMA. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran. IKIP Negeri Singaraja, (4), 695-714.ISSN 0215-8250.

Erniwati, et al. 2014. Penggunaan Media Praktikum Berbasis Video Dalam Pembelajaran I.

Herawati. (1999). Pembelajaran Biologi Dengan Pendekatan STM dan Filosofi Konstruktivisme. Malang: Jurdik Biologi Fakultas MIPA, Universitas Negeri Malang.

Izza, A. Z. 2020. Studi Literatur: Problematika Evaluasi Pembelajaran Dalam . Konferensi Ilmiah Pendidikan Universitas , 10-15.

Jumaini. 2013. Pengembangan Instrumen Penilaian Aspek Psikomotorik pada Praktikum Kimia SMA/MA Kelas XI Materi Pokok Faktor yang Mempengaruhi Laju Reaksi. Yogyakarta: Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga.

Karli, H. d. (2004). Implementasi Kurikulum Berbasis Kompetensi. Bandung: Bina Media Informasi.

Muspiroh, N. (2012). Analisis Kemampuan Generik Sains Mahasiswa Calon Guru Biologi Pada Praktium Anatomi tumbuhan. Scientiae Educatia, 1-15.

Nanik Murti, Prasetyanti.2016. Penerapan PBL Berbasis Kegiatan Praktikum Untuk Meningkatkan Ilkim KELAS, Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Biologi Peserta Didik Kelas XII MIPA-6 SMA. Jurnal UNNES. Vol 45 (2).1-11.

Novianti, R. (2019). Pengaruh Model Problem Based Learning (PBL) Menggunakan Metode Praktikum Terhadap Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Ekosistem. Jurnal Bioed, 1-7.

Nugraha, M. (2018). Pendidikan Manajemen Kelas Dalam Meningkatkan Proses Pembelajaran. Tarbawi:Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 1-18.

Pannen, P. (2001). Konstruktivisme Dalam Pembelajaran. Jakarta: Ditjen Dikti Depdiknas.

Rante, P. et al. 2013. Pengembangan Multimedia Pembelajaran Fisika Berbasis Audio-Video Ekperiemen Listrik Dinamis Di SMP. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia. 2(2): 203-208.

Riswanto. (2017). Peningkatan Keterampilan Proses Sains Melalui Pembelajaran Berbasis Laboratorium Untuk Mewujudkan pembelajaran Berkarakter. Jurnal Riset dan Kajian Pendidikan Fisika, 60-65.

Rustaman, Y. N. (2003). Strategi Belajar Mengajar Biologi. Bandung: UPI.

Sanjaya, Wina. 2008. Strategi Pembelajaran Saintifik Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta : Kencan Prenada Media Grouf.

Sudjana, N. (2004). Penilaian Hasil Belajar Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Susanto, A. (2014). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Predan Media Group.

Sriyono. 1992. Teknik Belajar Mengajar CBSA. Jakarta: Rineka Cipta.

Tammu, R. M. (2018). Keterkaitan Metode dan Media Bervariasi dengan Minat Siswa dalam Pembelajaran . jurnal Pendidikan (Teori Dan Praktik),, 13-142.

Trianto. (2011). Model Pembelajaran Terpadu Konsep Strategi Dan Implementasinya Dalam Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta : Bumi Aksara.

Utomo. 2018. Pengembangan Modul Berbasis Inquiry Leasson Untuk Meningkatkan Literasi Sains Dimensi Proses Dan Hasil Belajar Kompetensi Keterampilan Pada Materi Sistem Pencernaan Kelas XI”. BIOSFER Jurnal Guruan Biologi, Vol. 9 No. 1 (2018): 45

Muspiroh, N. (2012). Analisis Kemampuan Generik Sains Mahasiswa Calon Guru Biologi Pada Praktium Anatomi tumbuhan. Scientiae Educatia, 1-15.

Nanik Murti, Prasetyanti.2016. Penerapan PBL Berbasis Kegiatan Praktikum Untuk Meningkatkan Ilkim KELAS, Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Biologi Peserta Didik Kelas XII MIPA-6 SMA. Jurnal UNNES. Vol 45 (2).1-11.

Novianti, R. (2019). Pengaruh Model Problem Based Learning (PBL) Menggunakan Metode Praktikum Terhadap Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Ekosistem. Jurnal Bioed, 1-7.

Nugraha, M. (2018). Pendidikan Manajemen Kelas Dalam Meningkatkan Proses Pembelajaran. Tarbawi:Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 1-18.

Pannen, P. (2001). Konstruktivisme Dalam Pembelajaran. Jakarta: Ditjen Dikti Depdiknas.

Rante, P. et al. 2013. Pengembangan Multimedia Pembelajaran Fisika Berbasis Audio-Video Ekperiemen Listrik Dinamis Di SMP. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia. 2(2): 203-208.

Riswanto. (2017). Peningkatan Keterampilan Proses Sains Melalui Pembelajaran Berbasis Laboratorium Untuk Mewujudkan pembelajaran Berkarakter. Jurnal Riset dan Kajian Pendidikan Fisika, 60-65.

Rustaman, Y. N. (2003). Strategi Belajar Mengajar Biologi. Bandung: UPI.

Sanjaya, Wina. 2008. Strategi Pembelajaran Saintifik Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta : Kencan Prenada Media Grouf.

Sudjana, N. (2004). Penilaian Hasil Belajar Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Susanto, A. (2014). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Predan Media Group.

Sriyono. 1992. Teknik Belajar Mengajar CBSA. Jakarta: Rineka Cipta.

Tammu, R. M. (2018). Keterkaitan Metode dan Media Bervariasi dengan Minat Siswa dalam Pembelajaran . jurnal Pendidikan (Teori Dan Praktik),, 13-142.

Trianto. (2011). Model Pembelajaran Terpadu Konsep Strategi Dan Implementasinya Dalam Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta : Bumi Aksara.

Utomo. 2018. Pengembangan Modul Berbasis Inquiry Leasson Untuk Meningkatkan Literasi Sains Dimensi Proses Dan Hasil Belajar Kompetensi Keterampilan Pada Materi Sistem Pencernaan Kelas XI”. BIOSFER Jurnal Guruan Biologi, Vol. 9 No. 1 (2018): 45


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Bioterdidik: Wahana Ekspresi Ilmiah that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.