Pengaruh Model Pembelajaran Probing Promting Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas XI Mas Cipta

Nurliana Nurliana, Indayana Febriani Tanjung, Khairuddin Khairuddin

Abstract


This study aims to determine the effect of the probing learning model on critical thinking skills and biology learning outcomes for class XI students. This type of research is quasi-experimental research. The sample of this research is class XI IPA 2 opens 30 people as experimental class and XI IPA 3 opens 30 people as control class. The instrument used to collect data is a multiple-choice test consisting of 20 critical thinking skills questions and 20 learning outcomes test questions. Data analysis in this study was a paired simple t test with the help of the SPSS 20.00 program. The results of the analysis of critical thinking skills obtained tcount = 24,418 and ttable = 2,045, which means Ho is rejected, Ha is accepted. This shows that there is an effect of the probing learning model on the critical thinking skills of class XI MAS Cipta Simpang Dolok T.P 2019/2020 students. Meanwhile, from the results of the analysis of the results obtained tcount = 22,381 and ttable = 2.405, which means that Ho is rejected, Ha is accepted. This shows that there is an effect of the probing prompting learning model on the learning outcomes of class XI Mas Cipta.

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh model pembelajaran probing promting terhadap kemampuan berpikir kritis dan hasil belajar biologi siswa kelas XI. Jenis penelitian ini merupakan penelitian kuasi eksperimen. Sampel penelitian ini adalah kelas XI IPA 2 berjumlah 30 orang sebagai kelas eksperimen dan XI IPA 3 berjumlah 30 orang sebagai kelas kontrol. Instrumen yang digunakan untuk mengumpulkan data adalah tes berbentuk pilihan ganda yang terdiri dari 20 soal kemampuan berpikir kritis dan 20 soal tes hasil belajar. Analisis data pada penelitian ini adalah uji paired simple t test dengan bantuan program SPSS 20.00. Dari hasil analisis kemampuan berpikir kritis siswa diperoleh thitung = 24,418 dan ttabel = 2,045 yang artinya Ho ditolak Ha diterima. Hal ini menunjukkan ada pengaruh model pembelajaran probing promting terhadap kemampuan berpikir kritis siswa kelas XI MAS Cipta Simpang Dolok T.P 2019/2020. Hasil analisis hasil belajar diperoleh thitung = 22,381 dan ttabel = 2,405 yang artinya artinya Ho ditolak Ha diterima. Hal ini menunjukkan ada pengaruh model pembelajaran probing promting terhadap hasil belajar siswa kelas XI MAS Cipta Simpang Dolok T.P 2019/2020.

Kata kunci: hasil belajar, kemampuan berpikir kritis, model probing promting

DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jbt.v9i3.23136


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Jurnal Bioterdidik: Wahana Ekspresi Ilmiah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Bioterdidik: Wahana Ekspresi Ilmiah that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.