Perbandingan Metode Pembelajaran Number Heads Together (NHT) Dan Metode Pembelajaran Student Team Achievement Division (STAD) Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas VII Di MTs Madinatussalam

Adha Siagian, Kartika Manalu, Kahiruddin Kahiruddin

Abstract


This study aims to determine the differences between NHT) and STAD learning outcomes of clas VII Biology MTs Madinatussalam. The sample of this research is class VII-1 with 32 student as NHT class and 32 student in VII-2 as STAD class. The instrument used in this study was a multiple choice test concisting of 20 questions. The results of analysis showed that the average post-test score for the experimental class I NHT was 82 very high category. Meanwhile, the experimental class II STAD the average post-test score was 67,2 high category. The hypothesis test of the difference in learning outcomes of students in expremental class I NHT and expremental class II STAD, obtained tcount = 6,036>ttable = 1.999, then Ho is rejected and Ha is acepted. This shows that there is a difference in the biology lerning out comes of student who are thought using NHT learning method and those taught using the STAD learning method.

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan model pembelajaran NHT dan model pembelajaran STAD terhadap hasil belajar biologi siswa kelas VII MTs di MTs Madinatussalam. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif dengan jenis penelitian quasi eksperimen. Sampel penelitian ini adalah kelas VII-1 berumlah 32 orang sebagai kelas NHT dan VII-2 berjumlah 32 orang sebagai kelas STAD. Instrument yang digunakan dalam penelitian ini berupa tes pilihan ganda yang terdiri dari 20 soal. Hasil analisis data menunjukkan rata-rata nilai post-test kelas eksperimen I (NHT) adalah 82 (kategori sangat tinggi). Sedangkan pada kelas eksperimen II (STAD) diperoleh rata-rata nilai post-test sebesar 67,2 (kategori tinggi). Uji hipotesis perbedaan hasil belajar biologi siswa kelas eksperiment I dan eksprimen II, diperoleh thitung = 6,036 > ttabel = 1,999, maka H0 ditolak dan Ha diterima. Hal ini menunjukkan ada perbedaan hasil belajar biologi siswa yang diajar dengan menggunakan metode pembelajaran NHT dengan yang dijarkan menggunakan metode pembelajaran STAD.

Kata kunci: biologi, hasil belajar, NHT, STAD

 

DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jbt.v9i3.22987


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Jurnal Bioterdidik: Wahana Ekspresi Ilmiah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Bioterdidik: Wahana Ekspresi Ilmiah that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.