The Potential of Plant Diversity in Bukit Barisan Selatan National Park in Support of Achieving National Curriculum Goals

Wisnu Juli Wiono, Nadya Meriza

Abstract


This study aimed to describe the diversity of plants found in Bukit Barisan Selatan National Park. The analysis of plant diversity was carried out by applying the quadratic method. Twenty-five squares were constructed for sampling. The results showed that there were thirty two (32) plant tribes consisting of 256 individuals in the exposed area and 899 individuals in the burial area. Data on plant diversity were then mapped to be correlated with Basic Competence (BC) at each level of the educational unit. Mapping results showed, there are 6 BC at the elementary school level; 5 BC at the junior high school level; and 7 basic competencies at high school level that can be learned by utilizing information on plant diversity of Bukit Barisan Selatan National Park. Based on the results of the analysis, it is known that the existence of plant diversity in Bukit Barisan Selatan National Park has the potential to support the achievement of the objectives of the national curriculum.

Penelitian ini bertujuan untuk menggambarkan keanekaragaman tumbuhan yang terdapat di Taman Nasional Bukit Barisan Selatan (TNBBS). Analisis kenakeragaman tumbuhan dilakukan dengan menerapkan metode kuadrat. Dua puluh lima petak berbentuk bujur sangkar dibuat untuk pengambilan sampel. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat tiga puluh dua (32) suku tumbuhan yang terdiri atas 256 individu di tempat terdedah dan 899 individu di tempat ternanung. Data tentang keanekaragaman tumbuhan selanjutnya dipetakan untuk dikorelasikan dengan Kompetensi Dasar (KD) di setiap tingkat satuan pendidikan. Hasil pemetaan menunjukkan, terdapat 6 KD di tingkat sekolah dasar (SD); 5 KD di tingkat SMP; dan 7 KD di tingkat SMA yang dapat dibelajarkan dengan memanfaatkan informasi keanekaragaman tumbuhan TNBBS. Berdasarkan hasil analisis diketahui bahwa keberadaan keanekaragaman tumbuhan di TNBBS berpotensi mendukung tercapainya tujuan kurikulum nasional.

Kata kunci: keanekaragaman, kurikulum, Taman Nasional Bukit Barisan Selatan


DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jbt.v9i1.22014


Full Text:

PDF

References


Abrori, M. ., & Adhani, A. (2017). Pengembangan Buku Ajar Berbasis Potensi Lokal Keragaman Tumbuhan Paku di Daerah Tarakan. Prosiding Seminar Nasional Saling Didik 4, 328–332.

Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. (2010). A Taxonomy for Learning Teaching and Assessing (A Revision of Bloom’s Taxonomy Educational Objective). Longman.

Asmani, J. M. (2011). 7 Tips Aplikasi PAKEM (Pembelajaran Aktif, Kreatif, Efektif dan Menyenangkan). Yogyakarta Diva Press.

Deni. (2011). Analisis Perambahan Hutan di Taman Nasional Bukit Barisan Selatan (Studi Kasus Desa Tirom Kecamatan Pematang Sawa Kabupaten Tanggamus). Jurnal Ilmu Kehutanan, 5(1), 9–20. https://doi.org/10.22146/jik.578

Fananiar, A., Fananiar, A., Hidayati, N. R., Widiyanto, J., Studi, P., Biologi, P., & Timur, J. (2018). Identifikasi keragaman tumbuhan berbiji ( spermatophyta ) di kawasan pesisir pantai soge pacitan. Prosiding Seminar Nasional Biologi Dan Pembelajarannya, Keragaman Tumbuhan Berbiji (Spermatophyta), 254–260.

Hanum, U. (2015). Keragaman Liliopsida Sebagai Media Pembelajaran Biologi. BIOTIK: Jurnal Ilmiah Biologi Teknologi Dan Kependidikan, 1(1), 37. https://doi.org/10.22373/biotik.v1i1.210

Haris, R., Haryoko, S., Jasruddin, J., & ... (2018). Pengetahuan Dan Sikap Mahasiswa Tentang Kewirausahaan Yang Berwawasan Lingkungan Di Perguruan Tinggi. Seminar Nasional Hasil …, 2018(2013), 374–379. http://jurnal.poliupg.ac.id/index.php/snp2m/article/download/915/809

Kemendikbud.a, 38 (2018).

Kunandar. (2013). Penilaian Autentik (Penilaian Hasil Belajar Peserta Didik Berdasarkan Kurikulum 2013) (Revisi). Rajawali Pers.

Panjaitan, R. G. P., & Santoso, R. (2019). Film Dokumenter Pemanfaatan Tumbuhan Berkhasiat Obat Sebagai Media Pembelajaran Materi Sistem Pencernaan. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesian Journal of Science Education), 7(2), 121–131. https://doi.org/10.24815/jpsi.v7i2.14808

Paramita, R., Panjaitan, R. G. P., & Ariyati, E. (2019). Pengembangan Booklet Hasil Inventarisasi Tumbuhan Obat Sebagai Media Pembelajaran Pada Materi Manfaat Keanekaragaman Hayati. Jurnal IPA & Pembelajaran IPA, 2(2), 83–88. https://doi.org/10.24815/jipi.v2i2.12389

Pranita, H. S., Mahanal, S., Sari, M. S., Tumbuhan, I., Kelas, P., Pranita, H. S., Mahanal, S., Sari, M. S., Pascasarjana, M., Negeri, U., Universitas, D., Malang, N., & Ondo, W. (2016). Inventarisasi tumbuhan paku kelas filicinae di kawasan watu ondo sebagai media belajar mahasiswa 1. Seminar Nas Pendiddikan Dan Saintek, 2016, 733–740.

Sembiring, E. B., Wahyuni, D., & Anurogo, W. (2018). Multimedia Interaktif Pengenalan Hewan Dan Tumbuhan Langka Menggunakan Model Tutorial. Journal of Digital Education, Communication, and Arts (Deca), 1(2), 103–112. https://doi.org/10.30871/deca.v1i2.839

Slavia, H., Kasrina, K., & Ansori, I. (2018). Pengembangan Buku Saku Tumbuhan Paku Berdasarkan Identifikasi Pteridophyta Di Sekitar Danau Dendam Kota Bengkulu. Diklabio: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Biologi, 2(1), 21–26. https://doi.org/10.33369/diklabio.2.1.21-26

Sofiyanti, N., Iriani, D., Wati, F., & Marpaung, A. A. (2019). Morphology, palynology, and stipe anatomy of four common ferns from Pekanbaru, Riau province, Indonesia. Biodiversitas, 20(1), 327–336. https://doi.org/10.13057/biodiv/d200138

Tambaru, E. (2017). Keragaman Jenis Tumbuhan Obat Indigenous Di Sulawesi Selatan. Jurnal Administrasi Dan Kebijakan Kesehatan Indonesia, 8(15), 7–13.

Tjitrosoepomo, G. (2009). Taksonomi Tumbuhan (Schizophyta, Thallophyta, Bryophyta, Pteridophyta) (8th ed.). Universitas Gadjah Mada.

Windadri, F. I. (2010). Keanekaragaman Lumut Di Taman Nasional Bukit Barisan Selatan, Provinsi Lampung, Sumatera. Berita Biologi, 10(2), 159–165.

Wiono, W. J. (2017). Koherensi Konstruksi Soal Ujian Sekolah terhadap Indikator Nasional. 621–627.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Jurnal Bioterdidik: Wahana Ekspresi Ilmiah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Bioterdidik: Wahana Ekspresi Ilmiah that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.