Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Melalui Diskusi Kelas Upaya Pencapaian Kompetensi Abad 21

Sepita Ferazona, Iffa Ichwani Putri

Abstract


This study aims to see the Critical Thinking Ability through Class Discussion of Excretion System Material. The sample of this study consisted one class, the sample were determined using purposive sampling technique. This type of research is a survey approach which aims to identify a symptom or effect that arises as a result of certain treatments. The data obtained were students' critical thinking skills. Assessment of critical thinking skills is carried out in accordance with six indicators of critical thinking, namely: 1) Focus (focus), 2) Argument (Reason), 3) Conclusion (inference), 4) Situation, 5) Clarity, 6) Overview. The results showed that of the 17 critical thinking questions tested obtained different presentations. 37.78% of students' answers in the very good category and 44.44% in the good category and 2.22 in the very low category. This proves that students think in the excretion system material is good.  

 

Penelitian ini bertujuan untuk melihat Kemampuan Berpikir Kritis Melalui  Diskusi Kelas Materi Sistem Ekskresi. Sampel penelitian ini terdiri dari satu kelas, penentuan sampel dengan dengan menggunakan teknik sampling purposive. Jenis penelitian ini adalah penelitian survei yang bertujuan untuk mengetahui suatu gejala atau pengaruh yang timbul, sebagai akibat dari adanya perlakuan tertentu. Data yang diperoleh ialah kemampuan berpikir kritis siswa. Penilaian kemampuan berpikir kritis dilakukan sesuai dengan enam indikator berpikir kritis yaitu: 1) Fokus (fokus), 2) Argumen (Reason), 3) Kesimpulan (inference), 4) Situasi  (Situation), 5) Kejelasan (Clarity), 6) Tinjauan Lanjut (Overview). Hasil Penelitian menunjukkan dari 17 soal berpikir kritis yang diuji memperoleh presentasi yang berbeda. 37,78% jawaban mahasiswa pada katagori sangat baik dan 44,44% berada pada katagori baik dan 2,22 pada katagori Sangat Rendah. Ini membuktikan berpikir mahasiswa pada materi sistem ekskresi sudah baik.

 

Kata kunci: berpikir kritis, diskusi kelas, sistem ekskresi

Full Text:

PDF

References


Al-Kindi, Saleh & AL-Mekhlafi, Mohammed. (2017). The Practice and Challenges of Implementing Critical Thinking Skills in Omani

Ennis, R. (2013). The Nature of Critical Thinking: An Outline of Critical Thinking Dispositions and Abilities. http://criticalthinking.net/longde finition.html.

King, et al. (2000). Higher Order Thinking Skills. Assessment Evaluation Educational Services Program. [Online]. Tersedia: http://www.cala.fsu.edu. [20 Februari 2017].

Lai, E. (2011). Critical Thinking: A Literature Review. Pearson’s Research Reports.

Mughnifar. (2020). Pengertian Diskusi – Fungsi, Tujuan, Unsur Dan Jenis-Jenis. https://www.materi.carageo.com/pengertian-diskusi/

Rohani. (2016). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa Melalui Metode Diskusi Bervariasi. Untirta Civic Education Journal

Setyowati. (2011). Implementasi Pendekatan Konflik Kognitif Dalam

Pembelajaran Fisika Untuk Menumbuhkan Kemampuan Berpikir

Kritis Siswa Smp Kelas VIII.

Stiggins, R. J, (1994). Student-Centered Classroom Assessment.New York: Merrill, an imprint of Macmillan College Publhing Company

Temel, S. (2014). The Effects of Problem-Based Learning on Pre-Service Teachers’ Critical Thinking Dispositions and Perceptions of Problem-Solving Ability, South African Journal of Education, 34(1), 1-20.

Thompson. (2011). Critical Thinking across the Curriculum: Process over Output. International Journal of Humanities and Social Science Vol. 1 No. 9 [Special Issue– July 2011].

Walker, S. (2003). Active Learning Strategies to Promote Critical Thinking. Journal of Athletic Training, 38(3): 263.

Willingham, D.T. (2007). Critical Thinking: Why Is It So Hard to Teach?, American Educator, 31: 8-19.

Yoswita. F.D, Pramudiyanti, Marpaung. (2014) Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Bioterdidik, 2 (6).

Zandagi, W, Bain, Amin, S. (2016). Studi Komparasi Antara Metode Pembelajaran Debat Dan Diskusi dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Mata Pelajaran Sejarah Indonesia Di SMAN 6 Semarang. Jurnal Penelitian Dan Inovasi Pendidikan Sejarah, 7 (2).

Zubaidah. (2016). Keterampilan Abad Ke-21. (Online), (https://Www.Researchgate.Net/Publication/318013627_Keterampilan_Abad_Ke-21_Keterampilan_Yang_Diajarkan_ Melalui_Pembelajaran, diakses 3 Agsutsu 2020).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


##submission.copyrightStatement##

##submission.license.cc.by-sa4.footer##

View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Bioterdidik: Wahana Ekspresi Ilmiah that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.