Pengaruh Model Pembelajaran Argument-Driven Inquiry (ADI) dan Gender Terhadap Keterampilan Argumentasi Siswa SMP Pada Materi Pokok Sistem Pencernaan Manusia
Abstract
This study aimed to find out the effect of Driven Inquiry (ADI) Learning Model, gender, and the interaction between learning models and gender on the students argumentation skills. The population was students of class VIII SMP 15 Bandar Lampung City totaling 352 students. The samples were students of class VIII A as class of ADI and VIII B as guided inquiry which were selected from the population by cluster random sampling technique. The study was quasi-experimental with Pre-test Post-test Non Equivalent Control Group Design. The data is taken from pre-test and post-test argumentation skill question test in essay form. The data were statistically analyzed using Ancova test and LSD. The results showed that the learning ADI model and gender differences significally influenced argumentation skilld with significant value of each were 0,000 dan 0,000. The mean value of the argumentation skills of students who use the ADI model is higher than the guided inkuiry model, the value of female is higher than male. While interaction between the ADI model and gender differences does not have significant effect on argumentation skills with a significant value of 0,961.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui signifikansi pengaruh penggunaan model pembelajaran Argument-Driven Inquiry (ADI), gender, dan interaksi antara model pembelajaran dengan gender terhadap keterampilan argumentasi siswa. Populasi penelitian adalah siswa kelas VIII SMP Negeri 15 Bandar Lampung sejumlah 352 siswa. Sampel penelitian adalah siswa kelas VIII A sebagai kelas ADI dan VIII B sebagai kelas inkuiri terbimbing yang dipilih dari populasi dengan teknik cluster random sampling. Penelitian ini merupakan kuasi eksperimen dengan Pre-test Post-test Non Equivalent Control Design. Data diambil dari nilai pretes dan postes keterampilan argumentasi dengan soal berbentuk esai. Data dianalisis secara statistik dengan uji Ankova dan uji BNT. Hasil penelitian menunjukkan bahwa model pembelajaran ADI dan gender berpengaruh signifikan terhadap keterampilan argumentasi dengan nilai signifikansi masing-masing adalah 0,000 dan 0,000. Rerata nilai keterampilan argumentasi siswa yang menggunakan model ADI lebih tinggi daripada siswa yang menggunakan model inkuiri terbimbing, nilai siswa perempuan lebih tinggi daripada siswa laki-laki. Sementara, interaksi antara model ADI dengan gender tidak berpengaruh signifikan terhadap keterampilan argumentasi dengan nilai signifikansi 0,961.
Kata kunci: argument-driven inquiry, gender, keterampilan argumentasi
Full Text:
PDFRefbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 Jurnal Bioterdidik: Wahana Ekspresi Ilmiah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
View My Stats
The copyright is reserved to The Jurnal Bioterdidik: Wahana Ekspresi Ilmiah that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.