Efektivitas Formasi Tempat Duduk Tipe U dan Chevron terhadap Hasil Belajar Peserta Didik

Novy Kusuma Wardani, Darlen Sikumbang, Rini Rita T Marpaung

Abstract


This study aimed to determine the effectiveness of U, chevron and theater seating formation on student learning outcomes in the subject matter of the plant tissues in Senior High School 3 Metro. The population was XI grade science students and samples were XI science 1, XI science 2, and XI science 3 grade’s students which were selected by purposive sampling technique. The design of this study was a non-equivalent pretest-posttest. Measurement of effectiveness on cognitive aspects based on differences in N-gain, while the calculation of affective and psychomotor aspects based on the interpretation of Qualitative Achievement Index and score improvement calculation. The results showed that the average N-gain value, affective and psychomotoric aspects of the experimental class I was higher than the experimental class II and control class. In conclusion, there were differences in the effectiveness of the three seating formations that are determined against learning outcomes and the U was the most effective then chevron and theater formations.

Penelitian ini bertujuan mengetahui efektivitas formasi tempat duduk tipe U dan Chevron terhadap hasil belajar peserta didik pada materi pokok jaringan tumbuhan di SMAN 3 Metro. Populasi penelitian ini adalah seluruh peserta didik kelas XI IPA dan sampelnya adalah peserta didik kelas XI IPA 1, XI IPA 2, dan XI IPA 3 yang diambil dengan teknik purposive sampling. Desain penelitian ini adalah pretes-postes non ekuivalen. Pengukuran efektivitas pada aspek kognitif berdasarkan perbedaan N-gain, sedangkan perhitungan aspek afektif dan psikomotorik berdasarkan tafsir indeks prestasi kualitatif. Hasilnya menunjukkan bahwa peserta didik kelas eksperimen I memiliki N-gain kognitif dan peningkatan nilai aspek afektif dan psikomotorik tertinggi daripada peserta didik kelas eksperimen II dan kelas kontrol. Kesimpulannya, terdapat perbedaan efektivitas dari ketiga formasi tempat duduk dengan formasi U yang paling efektif daripada formasi chevron dan teater.

Kata kunci : efektivitas, formasi tempat duduk, hasil belajar

Full Text:

PDF

References


Anam, K. 2016. Pembelajaran Berbasis Inkuiri Metode dan Aplikasi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Barokah, F. N. 2016. Perbedaan Formasi Tempat Duduk U Shape dan Chevron Terhadap Motivasi dan Prestasi Belajar IPA pada Peserta didik Kelas V SD N Denggung Sleman. Yogyakarta: Universitas PGRI Yogyakarta.

Callahan, J. 2004. Effects of Different Seating Arrangements in Higher Education Computer Lab Classrooms on Student Learning, Teaching Style, and Classroom Appraisal (Theses). Florida: University of Florida.

Dalyono, M. 2007. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Djamarah, S. B dan Aswan Z. 2006. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Hamid, M. S. 2014. Metode Edutainment. Yogyakarta: DIVA Press.

Kaur, D. 2014. Pengaruh Pengaturan Tempat Duduk U Shape terhadap Konsentrasi Belajar Siswa Primary di Harvard English Course Sei Rampah (Skripsi). Medan: Universitas Sumatera Utara.

Lotfy, N. 2012. Seating Arrangement and Cooperative Learning Activities: Students’ On-task/Off-task Participation in EFL Classrooms. Tesis. Cairo: American University in Cairo.

Meeks, M. D, Tami L. K, Karen D. J, Felice W, John A. V, dan Amy O. W. 2013. The Impact of Seating Location and Seating Type on Student Performance. Education Science. 3(1): 375-386.

Purwanto, E. dan Sulistyastuti, D. R. 2007. Metode Penelitian Kuantitatif, untuk Administrasi Publik, dan Masalah-masalah Sosial. Yogyakarta: Gaya Media.

Rohani, A. 2010. Pengelolaan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Setiyadi, B. R. dan Ramdani, S. D. 2016. Perbedaan Pengaturan Tempat Duduk Siswa pada Pembelajaran Saintifik di SMK. Journal of Mechanical Engineering Education. 1 (1): 29-42. (Online), http://jurnal.untirta.ac.id/index.php/vanos, diakses pada 20 Oktober 2018 Pukul 21.18 WIB).

Silberman, ML. 2001. Active Learning. Yogyakarta: Yappendis.

Tim Pengembang Ilmu Pendidikan FIP. 2007. Ilmu dan Aplikasi Pendidikan Bagian I. Bandung: PT Imperial Bhakti Utama.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Jurnal Bioterdidik: Wahana Ekspresi Ilmiah



View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Bioterdidik: Wahana Ekspresi Ilmiah that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.