Pengaruh Argument Driven Inquiry Terhadap Keterampilan Argumentasi Siswa pada Materi Sistem Pernapasan

Dani Jaya Putra, Neni Hasnunidah, Tri Jalmo

Abstract


The study was conducted to find out the significance effect of Argument-Driven Inquiry learning model, student’s academic level, and the interaction between learning model and student’s academic level towards student’s argumentation skills. This study was quasi-experimental with Pretest Post-test Non Equivalent Control Group Design. The population of this research were 253eighth grade students of Al- Azhar 3 Junior High School Bandar Lampung devided into 8 classes. The research sample were students of VIII E and VIII G class selected by cluster random sampling technique. Data were analyzed statistically by Ancova test and Least Significant Difference test. The findings of this research showed that ADI learning model and interaction between learning model and student’s academic level significantly influenced student’s argumentation skills with each significant value 0,000 and 0,005. Meanwhile, student’s academic level did not sginificantly influence (p=0,135).the student’s argumentation skills.

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui signifikansi pengaruh dari  model pembelajaran Argument-Driven Inquiry, kemampuan akademik siswa, dan interaksi antara model pembelajaran dengan kemampuan akademik terhadap keterampilan argumentasi siswa. Penelitian ini merupakan kuasi eksperimen dengan Pretest Post-test Non Equivalent Control Group Design. Populasi penelitian adalah siswa kelas VIII SMP Al-Azhar 3 Bandar Lampung yang berjumlah 253 orang dan terbagi ke dalam 8 kelas. Sampel penelitian adalah siswa kelas VIII E dan VIII G yang dipilih dengan teknik cluster random sampling. Data dianalisis secara statistik dengan uji Ankova dan uji LSD. Hasil penelitian menunjukkan bahwa model pembelajaran ADI dan interaksi antara model pembelajaran dengan kemampuan akademik berpengaruh signifikan terhadap keterampilan argumentasi dengan masing-masing nilai signifikansi 0,000 dan 0,005. Sedangkan kemampuan akademik tidak berpengaruh signifikan (p = 0,135) terhadap keterampilan argumentasi.

Kata kunci: argument-driven inquiry, kemampuan akademik, keterampilan argumentasi.



Full Text:

PDF

References


Anjarsari, P. 2014. Pentingnya Melatih Keterampilan Berpikir (Thinking Skills) dalam Pembelajaran IPA SMP (Makalah PPM). Yogyakarta : Universitas Negeri Yogyakarta.

Ardiana, F., Zubaidah, S., Mahanal, S. 2012. Pengaruh Kemampuan Akademik Terhadap Keterampilan Metakognitif dan Retensi Siswa Pada Pembelajaran Biologi Kelas X Dengan Penerapan Strategi Jigsaw. Malang : Universitas Negeri Malang.

Bricker, L.A. & Bell, P. 2008. Conceptualizations of Argumentation From Science Studies and the Learning Sciences and Their Implications for the Practices of Science Education. 92. Science Education. 473 - 498.

Celep, N. 2015. The Effect Argument-Driven Inquiry Instructional Model on 10th Grade Student’s Understanding of Gases Concepts (Disertasi). Turkey : Middle East Technical University.

Conrad, N. dan Patry, M. 2012. Conscientiousness and Academic Performance: A Mediational Analysis. International Journal for Scholarship of Teaching and Learning. 6 (1) : 1-14.

Corebima, AD. 2016. Pembelajaran Biologi di Indonesia Bukan Untuk Hidup. Proceeding Biology Education Conference. 13 (1). 8-22 .

Daryanto dan Rahardjo, M. 2012. Model Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta : Gava Media.

Dhaaka, A. 2012. Biological Science Inquiry Model and Biology Teaching. Bookman International Journal of Accounts, Economics & Business Management 1 (2) : 80 – 82.

Demircioglu, T. dan Ucar, S. 2015. Investigating the Effect of Argument-Driven Inquiry in Laboratory Instruction. 267-283.

Dipalaya, T., Susilo, H., Corebima, A. 2016. Pengaruh Strategi Pembelajaran PDEODE (Predict - Discuss - Explain – Observe - Discuss Explain) Pada Kemampuan Akademik Berbeda Terhadap Hasil Belajar Siswa SMA di Kota Makassar. Jurnal Pendidikan. 1 (9) : 1713-1720.

Erduran, S., Simon, S., Osborne, J. 2004. TAPing into Argumentation: Developments in the Application of Toulmin’s Argument Pattern for Studying Science Discourse. Science Education. International Journal of Sciemce. 88 (6) : 915-933.

Gayatri, I., Jekti D., Jufri A. 2013. Efektifitas Pembelajaran Berbasis Masalah (PBM) dan Strategi Kooperatif Terhadap Kemampuan Menyelesaikan Masalah dan Hasil Belajar Kognitif Biologi Ditinjau dari Kemampuan Akademik Awal Siswa Siswa Kelas X SMA Negeri 3 Mataram. Jurnal Pendidikan. 3 (2) : 41 - 46.

Hasnunidah, N. 2016. Pengaruh Argument-Driven Inquiry dengan Scaffolding Terhadap Keterampilan Argumentasi, Keterampilan Berpikir Kritis, dan Pemahaman Konsep Biologi Dasar Mahasiswa Jurusan Pendidikan MIPA Universitas Lampung (Disertasi). Malang : Universitas Negeri Malang.

Huda, F. 2014. Pengaruh Penerapan Model Pembangkit Argumen dengan Metode Investigasi Sains terhadap Peningkatan Kemampuan Argu-mentasi Siswa pada Materi Fluida Statis (Skripsi). Bandung : Universitas Pendidikan Indonesia.

Kind, P., Kind, V., Hofstein, A., Wilson, J. 2011. Peer Argumentation In The School Science Laboratory—Exploring Effects of Task Features. International Journal Of Science Education. 33 (18) : 2527-2558.

Laila, S., Corebima, A., Abdul, G. 2015. Pengaruh Strategi Pembelajaran Cooperative Script dan Kemampuan Akademik Siswa Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Pemahaman Konsep Biologi Kelas XI SMA di Kabupaten Maluku Tengah. Journal Biology Science and Education. 4 (2) : 47-57.

Marhamah, O., Nurlaelah, I., Setiawati, I. 2017. Penerapan Model Argument-Driven Inquiry (Adi) Dalam Meningkatkan Kemampuan Berargumentasi Siswa Pada Konsep Pencemaran Lingkungan Di Kelas X SMA Negeri 1 Ciawigebang. Jurnal Pendidikan Sains. 9 (2) : 46-53.

Osborne, J., Erduran, S., Simon, S. 2004. Enhancing The Quality of Argumentation in School Science. Journal of Research of Science Teaching. 41 (10) : 994 – 1020.

Sampson, V., Enderley, P., Grooms, J., Southerland, S. 2012. Using Labo-ratory Activities That Emphasize Argumentation and Argument to help High School Students Learn how to engage in Scientific Practices and Understand the Nature of Scientific Inquiry. USA : The Florida State University.

Sampson, V. dan Gleim, L. 2009. Argument-Driven Inquiry To Promote the Understanding of Important Concepts and Practices in Biology. The American Biology Teacher. Ssience Education. 71 (8) : 465 – 471.

Walker, J. 2011. Argumentation in Under-graduate Chemistry Labora-tories (Disertasi). USA : The Florida State Univesrity.

Wibowo, D. 2015. Penerapan Pengelompokan Siswa Berdasarkan Prestasi di Jenjang Sekolah Dasar. Jurnal Psikologi UNDIP. 14 (2) : 148-159


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Jurnal Bioterdidik: Wahana Ekspresi Ilmiah



View My Stats

Creative Commons License
The copyright is reserved to The Jurnal Bioterdidik: Wahana Ekspresi Ilmiah that is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.