Hubungan Peran Orang Tua dalam Pendampingan dan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Anak di Era New Normal Pandemi Covid-19

Ni Nyoman Ervalna, Rapani Rapani, Amrina Izzatika

Abstract

The problem in this research is the low learning outcomes of low grade students at SD Negeri 1 Rama Murti. This study aims to determine the significant relationship between the role of parents in mentoring and learning outcomes, the role of parents in learning motivation and learning outcomes, the role of parents in mentoring and learning motivation, and the role of parents in mentoring and learning motivation together with learning outcomes of low grade. This type of research is ex-postfacto correlation. The data collection techniquesused werw questionnaires and documentation study. The instrument for data collection is a questionnarie with a linkert scale, wich was previously tested for validity and reliability. Data analysis using product moment correlation multiple correlation. The result showed that there was a significant relationship between the role of parents in mentoring and learning motivation together with learning outcomes with a correlation coefficient value of 0,687 being at a level of “Strong”.

Keywords: learning outcomes, mentoring, motivation

DOI: http://dx.doi.org/10.23960/pdg.v9i1.23167

Full Text:

1 - 19 PDF

References

Arikunto, S. 2015. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta, Jakarta.

Daradjat, Z. 2012. Ilmu Pendidikan Islam. Bumi Aksara, Jakarta.

Djamarah, S. B. 2011. Psikologi Belajar. Rineka Cipta, Jakarta.

Friedman, M. 2014. Buku Ajar Keperawatan Keluarga. EGC, Jakarta.

Hamalik, O. 2011. Psikologi Belajar dan Mengajar. Sinar Baru Algesindo, Bandung.

Harahap, F. I. N. 2018. Pengaruh Hasil Program Parenting Dan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Peningkatan Motivasi Belajar Anak Usia Dini. Al-Muaddib. Jurnal Ilmu-ilmu Sosial & Keislaman. 3(1): 1-14.

Kurniati, E. 2021. Analisis Peran Orang Tua dalam Mendampingi Anak di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. 5(1): 241-256.

Lestari, S. 2012. Psikologi Keluarga. Kencana Preanada Media Group, Jakarta.

Prabhawani, S. W. 2016. Pelibatan Orang Tua Dalam Program Sekolah Di Tk Khalifah Wirobrajan Yogyakarta. (Skripsi). Universitas Negeri Yogyakarta, Yogyakarta.

Prasetyo, F. A. D. 2018. Pendampingan Orang Tua Dalam Proses Belajar Anak. (Skripsi). Universitas Sanata Dharma, Yogyakarta.

Rakhmawati, I. 2015. Peran Keluarga dalam Pengasuhan Anak. Jurnal Bimbingan Konseling Islam. 6(1): 1-17.

Rusman. 2012. Pembelajaran Tematik Terpadu Teori, Praktik dan Penilaian. Rajawali Pers, Jakarta.

Sanjaya, W. 2012. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Kencana, Jakarta.

Santoso, I. 2010. Pola Asuh Orang Tua Dalam Membantu Anak Mengembangkan Disiplin Diri. Rineka Cipta, Jakarta.

Saputri, A. E. 2017. Pendampingan Anak Dalam Keluarga Di TK Pertiwi Kebasen Kabupaten Banyumas. (Skripsi). Universitas Negeri Yogyakarta, Yogyakarta.

Shochib, M. 2010. Pola Asuh Orana Tua Dalam Membantu Anak Mengembangkan Disiplin Diri. Rineka Cipta, Jakarta.

Slameto. 2010. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Rineka Cipta, Jakarta.

Soekanto, S. 2012. Sosiologi Suatu Pengantar. Rajawali Pers, Jakarta.

Sudirman. 2016. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Raja Grafindo Persada, Jakarta.

Sudjana. 2013. Teknik Analisis Regresi dan Kolerasi Bagi Para Peneliti. Tarsito, Bandung.

Sugiyono. 2011. Metode Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta, Bandung.

Suprijono, A. 2011. Cooperative Learning Teori & Aplikasi Paikem. Pustaka Pelajar, Yogyakarta.

Syah, M. 2010. Psikologi Belajar. Rajawali Pers, Jakarta.

Umar, M. 2015. Peran Orang Tua dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Anak. Jurnal Edukasi. 1(1): 20-28.

Uno, H. B. 2011. Teori Motivasi dan Pengukurannya. Bumi Aksara, Jakarta.

Wahidmurni, dkk. 2013. Evaluasi Pembelajaran. Nuha Litera, Yogyakarta.

Wahyuni, E. N. 2015. Motivasi dalam Pembelajaran. Universitas Islam Negeri Malang Press, Malang.

Wardani, A. 2021. Analisis Kendala Orang Tua dalam Mendampingi Anak Belajar di Rumah Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. 5(1): 772-782.

Yulianti, T. R. 2014. Peran Orang Tua Dalam Mengembangkan Kreativitas Anak Usia Dini (Studi Kasus Pada Pos PAUD Melati 13 Kelurahan Padasuka Kecamatan Cimahi Tengah). Jurnal EMPOWERMENT. 4(1): 11-24.

Zainal, A. 2012. Penelitian Pendidikan. Remaja Rosdakarya, Bandung.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.