Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Budaya Lokal Provinsi Lampung

Siskalia Siskalia, Pargito Pargito, Sowiyah Sowiyah

Abstract

The aims of this research were to described the procedure how to product worksheet based on local culture of Lampung Province and the effetiveness to increse student result in fourth grade of elementary school. This research was research and development method. Population of this research was all fourth grade student of SDN 1 Langkapura in academic year of 2016/2017 that count 148 person then one class were chosen as a sample of the purposive sampling technique. Data collection techniques through observation, questionnaires, intreview, checklist method, and special tests. The result of this research was a product of worksheet that based on local culture of Lampung Province in tempat tinggalku theme that efective to incrase student result in fourth grade of elementary school.

Tujuan penelitian ini yaitu untuk mendeskripsikan prosedur pengembangan lembar kerja peserta didik berbasis budaya lokal Provinsi Lampung dan mengetahui efektivitasnya dalam meningkatkan hasil belajar siswa kelas IV sekolah dasar. Jenis penelitian yang digunakan adalah penelitian dan pengembangan. Populasi penelitian ini adalah seluruh siswa kelas IV SD Negeri 1 Langkapura tahun pelajaran 2016/2017 yang berjumlah 148 orang kemudian diambil 1 kelas sebagai sampel melalui teknik purposive sampling. Teknik pengumpulan data melalui observasi, angket, wawancara, metode ceklist, dokumentasi, dan tes khusus. Penelitian ini menghasilkan produk berupa LKPD berbasis budaya lokal Provinsi Lampung pada tema tempat tinggalku yang efektif meningkatkan hasil belajar siswa kelas IV sekolah dasar.

Kata kunci: lkpd, budaya lokal, hasil belajar

Full Text:

PDF

References

Abdul Muktadir dan Agustrianto. 2010 Pengembangan Model Mata Pelajaran Muatan Lokal Berbasis Kearifan Lokal untuk Meningkatkan Karakter Di Sekolah Dasar Provinsi Bengkulu. Jurnal Pendidikan, FKIP Bengkulu. Vol II. Hal 21-32.

Arono. 2010. Pengembangan Pembelajaran Keterampilan menyimak melalui Teknologi Informasi Jurnal Pendidikan, FKIP Bengkulu. Vol II. Hal 41-52.

Blaiklock. Ken E., 2008. Original Paper A Critique of the Use of Learning Stories to Assess the Learning Dispositions of Young Children. Journal Critical Analysis. Unitec Institute of Technology. NZ Research in ECE Journal, Vol. 11, hal. 4

Borg, Walter R. & Gall, Meredith D. 1983. Educational Research. An introduction (4th ed.). Longman Inc. New York.

Dimyati dan Mudjiono. 2013. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Hamalik, Oemar 2011. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Judistira, K. Garna. 2008. Budaya Sunda : Melintasi Waktu Menantang Masa Depan. Bandung: Lemlit Unpad.

Lakhmita Kurnia Putri. 2011 Development Of Student Worksheets (Lks) Based Learning Cycle 5e On Main Material Elasticity And Hookes Law Class X High School. Proceedings of the 2nd SULE IC 2016, FKIP, Unsri, Palembang. Hal 640.

Noble. Karen. Robyn Henderson, 2008. Journal. Engaging with Images and St ories : U sing a Learning Approach to Develop Agency of Beginning " At-Risk" Pre-Service Teachers University of Southern Queensland. Australian Journal of Teacher Education. Volume 33, issue 1, hal 16.

Novianti, Sudjarwo dan Pargito, 2015. Pengembangan Bahan Ajar Sejarah Berupa Cerita Rakyat Sebagai Wujud Kearifan Lokal. Tesis Pascasarjana Program Studi Pendidikan IPS Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Lampung.

Prastowo, Andi 2012. Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: Diva Press.

Reigeluth, C.M & Chellman, A.C. 2009. Instructional-Design Theories and Models Volume III, Building a Common Knowledge Base. New York: Taylor & Francis.

Saputro, Edi. 2014. Pengembangan bahan ajar menulis berbasis nilai kearifan lokal. Jurnal J-Simbol FKIP Universitas Lampung.Vol. 2 No. 1 Hal 14-15.

Sukmadinata, Nana Syaodih dan Alexon. 2010. Pengembangan model pembelajaran terpadu berbasis budaya untuk meningkatkan apresiasi siswa terhadap budaya lokal. FKIP Universitas Bengkulu dan Pascasarjana Universitas Pendidikan Indonesia.

Toman, Ufuk. 2013. Extended Worksheet Developed According To 5e Model Based On Constructivist Learning Approach. International Journal on New Trends in Education and Their Implications. Vol. 4, Issue 4, Hal 173-183.

Uno, B. Hamzah. 2006. Teori Motivasi dan Pengukurannya Analisis Di Bidang. Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Yildirim, Nagihan. 2011. The Effect Of The Worksheets On Students Achievement In Chemical Equilibrium. Journal of Turkish Science Edcation. Vol. 8, Issue 3. Hal 44-58.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.