Pengembangan Lembar Kerja Siswa Tematik Berbasis Inkuiri Kelas IV SD Negeri 8 Metro Timur
Abstract
This study aims to produce a valid, attractive and effective thematic LKS product based on the results of thematic learning in fourth grade. The method of this research is research and development (R & D) using ADDIE learning design model (Analyze, Design, Develop, Implement and Evaluation). The population of this study is the fourth grade students of SDN 8 Metro Timur amounted to 48 people and a sample of 28 people obtained by purposive sampling technique. Instruments used in this study are in the form of questionnaire assessment of product validity, questionnaire of studentsresponse to the LKS based inquiry and test results of student learning outcomes. Data analysis is using qualitative and quantitative analysis techniques. The result of the research is to produce inquiry-based thematic LKS product that meet the valid criteria, interesting and effective to thematic learning result in fourth grade of elementary school.
Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan produk LKS tematik berbasis inkuiri yang valid, menarik dan efektif terhadap hasil belajar tematik di kelas IV SD. Metode penelitian ini adalah penelitian dan pengembangan (R&D) menggunakan model desain pembelajaran ADDIE (Analyze, Design, Develop, Implement dan Evaluation). Populasi penelitian ini adalah siswa kelas IV SDN 8 Metro Timur Kota Metro berjumlah 48 orang dan sampel 28 orang yang diperoleh dengan teknik purposive sampling. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini berupa angket penilaian validitas produk, angket respon siswa terhadap LKS berbasis inkuiri dan soal hasil tes belajar siswa. Analisis data menggunakan teknik analisis kualitatif dan kuantitatif. Hasil penelitian adalah menghasilkan produk LKS tematik berbasis inkuiri yang memenuhi kriteria valid, menarik dan efektif terhadap hasil belajar tematik di kelas IV SD.
Kata kunci : inkuiri, lembar kegiatan siswa, tematik.
Full Text:
PDFReferences
Anderson, L.W., dan Krathwohl, D.R. (2001). A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assesing; A revision of Blooms Taxonomy of Education Objectives. New York: Addison Wesley Lonman Inc.
Cahyo, Agus N. 2013. Panduan Aplikasi Teori-Teori Belajar Mengajar. Yogyakarta.Diva Press.
Kemendikbud. 2014. Permendikbud No 57 Tentang Kurikulum 2013 Sekolah Dasar / Madrasah Ibtidaiyah. Jakarta.Kementerian Pendidikan dan kebudayaan.
Lapono, Nabisi. 2008. Belajar dan Pembelajaran SD. Jakarta.Depdiknas.
Prastowo, Andi. 2011. Panduan kreatif membuat bahan ajar inovatif. Yogyakarta.Diva pers refika aditama.
Sanjaya, Wina H. 2011. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta.Prenada Media.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian dan Pengembangan (research & Development). Bandung.CV Alfabeta.
Suprihatiningrum, Jamil. 2013. Strategi Pembelajaran, Teori & Aplikasi. Jogjakarta.Ar-Ruzz Media.
Toman, Ufuk. 2013 . Extended Worksheet Developed According To 5e Model Based On Constructivist Learning Approach.International Journal on New Trends in Education and Their Implications. Volume 4 No 4. Hal 173 183.
Refbacks
- There are currently no refbacks.