HUBUNGAN MODEL PEMBELAJARAN NUMBERED HEAD TOGETHER DENGAN HASIL BELAJAR IPS

Oktia Melysa, Riswanti Rini, Sugiyanto Sugiyanto

Abstract


The problem in this study is the low scores on Social Science subject and the minimum use of NHT learning model in grade V. The purpose of this study is to find out the correlation between NHT learning model towards students' learning outcome. The type of the study is correlational method. The sample in this study was taken from 35 students. The result of the data analysis was calculated using product moment correlation formula; it was obtained that r-calculation= 0.666 which meant the correlation is positive. In addition, it was greater than or 6.203 > 2.034. In conclusion, H0 was rejected and Ha was accepted where there is a positive correlation between NHT learning model towards learning outcome on Social Science subject by fifth graders of Elementary School 1 Perumnas Way Halim Bandar Lampung academic year of 2016/2017.

 

Masalah dalam penelitian ini adalah hasil belajar IPS siswa yang rendah dan penggunaan model pembelajaran NHT yang kurang pada siswa kelas V. Tujuan dalam penelitian ini adalah untuk mengetahui hubungan antara model pembelajaran NHT dengan hasil belajar siswa. Jenis penelitian yang digunakan dalam penelitian ini menggunakan metode korelasional. Sampel dalam penelitian ini adalah sebanyak 35 siswa. Hasil dari teknik analisis data yang menggunakan rumus korelasi product moment diperoleh r hitung= 0,666 yang berarti korelasi tersebut positif. Selain itu, thitung lebih besar dari ttabel atau 6,203 > 2,034 sehingga, H0 ditolak dan Ha yang berbunyi ada hubungan yang positif antara model pembelajaran NHT dengan hasil belajar IPS siswa kelas V SDN 1 Perumnas Way Halim Bandar Lampung Tahun Pelajaran 2016/2017.   

Kata kunci: Hasil Belajar, IPS, Numbered Head Together

References


Arikunto, Suharsimi. 2006. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Hasbullah. 2005. Dasar-Dasar Ilmu Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Notoatmodjo, Soekidjo. 2003. Pendidikan dan Perilaku Kesehatan. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.